جای حمایت از هنر مالیات وضع می‌کنند/ اصلاح قوانین قالیباف این بود؟ +‌فیلم
کد خبر: 4038183
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۳
گزارش ایکنا از نشست رسانه‌ای شواری عالی خانه هنرمندان

جای حمایت از هنر مالیات وضع می‌کنند/ اصلاح قوانین قالیباف این بود؟ +‌فیلم

نشست رسانه‌ای هیأت رییسه شواری عالی خانه هنرمندان ایران امروز سوم اسفند 1400 در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست رسانه‌ای هیأت رییسه شورای عالی خانه هنرمندان ایران امروز سوم اسفند 1400 در خانه هنرمندان برگزار شد.

در این نشست به موضوع مطرح شده از سوی مجلس شورای اسلامی مبنی بر لغو معافیت مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی و هنری پرداخته شد.

همه هنرمندان درآمدهای بالایی ندارند

ایرج راد؛ رییس شورای عالی خانه هنرمندان در این نشست بیان کرد: ما معمولاً به جای اینکه تلاش کنیم حرکت‌هایی به سمت جلو داشته باشیم دنبال این هستیم به عقب بازگردیم و در این حاشیه‌هایی که وجود می‌آید از اصل موضوع دور می‌شویم و مسائل فرهنگ و هنر در حاشیه قرار می‌گیرد و جریانات از مسائل اصلی دور می‌شویم.

وی ادامه داد: یک از قضایایی که اخیراً مطرح شده که در گذشته هم مطرح شده بود لغو معافیت مالیاتی هنرمندان و مسائل فرهنگی و هنری بود که هراز‌گاهی صحبت‌هایی از آن می‌شود. موضوع فرهنگ و هنر باید شبه‌حمایتی از جانب دولت داشته باشد زیرا اشاعه این موضوعات تاثیر مستقیمی بر تمام شئون هر کشوری دارد.

راد اظهار کرد: برای دریافت مالیات از هنرمندان سقفی تعیین شده است که اگر درآمد سالانه هنرمند ۲۰۰ میلیون تومان یعنی ماهی ۱۶ میلیون تومان در ماه باشد از مالیات معاف است. هنرمند درآمد مستمر ندارد و کارمند جایی نیست که حقوق مشخص و مستمری را بگیرد که درآمد دائم داشته باشد.

حذف معافیت مالیاتی تأثیر منفی روی فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌گذارد/ در تمام دنیا از هنر حمایت می‌شود

وی افزود: تئاتر در هیچ کجای دنیا درآمد ندارد. همواره باید از آن حمایت شود تا روی پای خود بایستد. حال فکر کنید یک هنرمند تئاتر در طول یک سال تمام تلاش خود را بکند و در تمام حوزه‌ها فعالیت و مثلاً ۳۵۰ میلیون تومان در آن سال درآمد داشته حال باید مالیات مازاد بر آن سقف کسر شود ولی ممکن است که ۵ سال کار نکند بخواهد از درآمد آن سال خود استفاده کند. آیا سال‌ بعد اداره امور مالیات و دارایی حقوق سال‌های بیکاری او را پرداخت می‌کند؟ آیا باید از او مالیات گرفت؟

رئیس هیأت مدیره خانه هنرمندان بیان کرد: یک هنرمند چند سال باید کار کند تا یک خانه داشته باشد؟ از دلالان مالیاتی که باید گرفته شود، اخذ نمی‌شود ولی از هنری که باید حمایت شود مالیات می‌خواهند بگیرند. همه هنرمندان در شرایطی نیستند که بتوانند درآمدهای بالایی داشته باشند. شاید به تعداد انگشتان دو دست هم نباشند کسانی که دارای درآمدهای بسیار بالا هستند.

وی ادامه داد: ما در زمینه‌های مختلف مالیات می‌دهیم. در تئاتر برای این که یک کار به صحنه رود؛ یک اثر نه تنها هیچ نوع حمایتی نمی‌شود بلکه در سالن‌های دولتی ۲۰ درصد حق سالن، ۵ درصد برای سایت فروش و ۹ درصد مالیات ارزش بر افزوده از هنرمندان دریافت می‌شود. این یعنی ما داریم در همه زمینه‌ها مالیات می‌دهیم.

راد افزود: این تصمیم به نهادها و خانه‌های هنری نظیر خانه هنرمندان و خانه تئاتر لطمه می‌زند. کار ما خدماتی است و انتفاعی نیست. این خانه‌ها درآمدزا نیستند و همه هنرمندانی که در این خانه‌ها و موسسات مختلف کار می‌کنند حقوق بگیر نیستند به استثناء کارکنان که موظفند کارهای اداری را انجام دهند.

رئیس هیأت مدیره خانه هنرمندان با بیان اینکه چرا خدمات داوطلبانه هنرمندان را در زمینه‌های مختلف در نظر گرفته نمی‌شود؟ ادامه داد: بعد ما به موضوعی می‌پردازیم که در گذشته برای کمک به هنر و هنرمندان در بند «ل» ماده 139 اتخاذ شده بود الان می‌خواهند به نوعی آن را از بین ببرند. این چه تأثیر منفی روی فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌گذارد اصلا توجه نمی‌شود. در همه زمینه‌ها نباید به فروش بالای چند اثر محدود و چند هنرمند خاص توجه کرد و ملاک قرار گیرد. باید تأثیر این تصمیم‌گیری ارزیابی شود و این مسائل قابل بررسی و رسیدگی است که تاثیرات مثبت و منفی آن چقدر است.

مگر گردش مالی حوزه فرهنگ و هنر چقدر است‌؟

حمیدرضا نوربخش نایب رییس شورای عالی خانه هنرمندان در این نشست بیان کرد: همه ما دغدغه مشترک برای حمایت از جریان فرهنگ و هنر کشور داریم. آقای راد نکات مهم و اساسی را فرموده‌اند. وقتی این خبر آمد که در بخشی از مجلس عده‌ای دنبال برداشتن معافیت مالیاتی هنری هستند نگرانی‌هایی ایجاد شد. این اتفاق اگر رخ دهد منجر به تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر بخواهد یک جریان حضور داشته باشد باید به فکر درآمدزایی باشد و این به تنزل آثار منجر شده و لطمه آن به کشور و ذائقه فرهنگی و هنری جامعه می‌خورد. از این هزاران نفری که در عرصه فرهنگ و هنر مشغول هستند و درحال فعالیت هستند؛ بررسی شود که چند نفر از آنها درحال کسب درآمد زیاد هستند می‌توان از آنها مالیات گرفت. کل درآمد فعالین هنر به نسبت فعالان اقتصادی اصلاً به حساب نمی‌آید و قابل قیاس نیست.

حذف معافیت مالیاتی تأثیر منفی روی فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌گذارد/ در تمام دنیا از هنر حمایت می‌شود

نوربخش افزود: مگر گردش مالی حوزه فرهنگ و هنر چقدر است‌؟ فکر شود که اگر این جریان مسدود شود چه اتفاقی برای جامعه رخ می‌دهد. اگر روزگاری کسانی آمدند که با فکر و بررسی به این نتیجه رسیدند که جریان فرهنگ و هنر باید حمایت شود و این معافیت را گذاشتند بی‌دلیل نبوده است. حالا چه اتفاقی افتاده است که می‌خواهند این بند را حذف کنند و این چه آورده‌ای برای سبد درآمدی دولت دارد؟

رئیس خانه موسیقی خاطرنشان کرد: همه فضای هنری نگران این موضوع هستند و از طرق مختلف نگرانی‌های خود را اعلام کردند و یک همگرایی رخ داده است که در مجموع همه به دنبال این هستند که یک تعاملی اتفاق بیافتد و خوشبختانه دولت هم حامی معافیت هنر از معایت است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم اعلام کردند و این باعث امیدواری جامعه هنری است.

ما می‌خواهیم بر عکس جهان عمل کنیم

امیر راد؛ عضو هیأت رییسه خانه هنرمندان و نماینده بخش هنرهای تجسمی در این نشست گفت: مسائل آن حوزه هنر با هم مشترک است و از یک دگیر منفک نیست. مشکلی که وجود دارد این است که دوستان همه چیز را تعمیم دادند. چون یک سری افراد را می‌شناسند و با شناختی که از آنها دارند، درآمد کلان برخی را به کل هنرمندان تعمیم دادند. باید هنرمندان و شرایط آنها به درستی بررسی و رصد شود تنها بر اساس تصاویر و گفته‌ها تصمیم نگیریم.

وی ادامه داد: وظیفه هنرمندان در جامعه وظیفه فرهنگسازی است و نمی‌توان این موتور محرک فرهنگ‌ را توجه نکرد و نادیده گرفت. به همین دلیل است که در تمام دنیا به حمایت از هنر می‌پردازند. در اینجا ما می‌خواهیم به عکس جهان عمل کنیم و به جای تسهیل می‌خواهیم مالیاتی بر روی آن بگذاریم.

حذف معافیت مالیاتی تأثیر منفی روی فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌گذارد/ در تمام دنیا از هنر حمایت می‌شود

راد افزود: افرادی که در مجلس حضور دارند که مشغول بررسی این امور هستند نگاهشان را کمی وسیع‌تر و موثق‌تر کنند و کار کارشناسی صورت بگیرد. ما مخالف مالیات دادن نیستیم بلکه می‌خواهیم که این کار اگر هم قرار است صورت بگیرد به صورت کاملاً درست، فکر شده و برنامه‌ریزی شده باشد. از اینجا اعلام ما کنیم که ما در کنار این دوستان هستیم برای اینکه بتوانیم کمک کنیم و مشورت دهیم تا اگر هم می‌خواهد اتفاقی بیافتد در مسیر درست آن رخ دهد.

وی تصریح کرد: این صحبت‌ها نگرانی‌هایی را در جامعه هنری ایجاد کرد که تبعات فرهنگی دارد که در درجات مختلفی در طبقات مختلف هرم اجتماعی خود را نشان خواهد داد.

قانون نظام صنفی هنر تصویب را کنید

روانبخش صادقی عضو هیأت رییسه خانه هنرمندان بیان کرد: بحث ریشه‌ای است و فکر نمی‌کنم که نمایندگان مجلس بی‌خبر باشند که تعداد زیادی از اهالی هنر و سینما درگیر معیشت اندک خود هستند. اگر تعداد افرادی درآمدهای آنچنانی دارند جدا کنیم اختلاف درآمدی زیادی بین اصلی سینما و آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر قرار است از هنرمندان مالیات گرفته شود آیا روی قانون نظام صنفی هنر کار شده است؟ سال‌هاست که این لایچه در راهروهای مجلس سرگردان بوده است. قانون نظام صنفی هنر تصویب کند و در دل آن حمایت‌ها را جا دهید بعد از هنرمندان مالیات بگیرید.  

حذف معافیت مالیاتی تأثیر منفی روی فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌گذارد/ در تمام دنیا از هنر حمایت می‌شود

صادقی اظهار کرد: ما بیمه درمانی و بازنشستگی درستی نداریم و بسیاری از افرادی که بازنشست می‌شوند با حقوق ماهیانه دو میلیون تومان بازنشستگی می‌گیرند که مانند شوخی است. یعنی کسی که سی سال در حوزه سینما کار کرده است باید با این مقدار حقوق سر کند.

وی ادامه داد: مگر بیکاری و کارکردن هنرمند تئاتر مشخص شده است؟ از کارمندی که مالیات می‌گیرید، حق اولاد و حق مسکن و حق سختی کار و ... را دارد. اما آیا هنرمندان این حقوق را دارند؟ بسیاری از هنرمندان سینما روزمزد هستند. اگر ارشاد از سینما در دوران کرونا حمایت نکرده بود زمین خورده بود.

صادقی افزود: جلسه‌ای در 21 شهریورماه امسال با آقای قالیباف داشتیم اعلام کردند که در بررسی و اصلاح قوانین و مالیات هنرمندان را در دستور کار قرار خواهند داد. یعنی اصلاحی که می‌خواستند این شد؟

وی تصریح کرد: خانه سینما بیانیه محکمی در این باره داد. ما معتقدیم که اگر قرار است که مالیاتی از هنرمندان گرفته شود، ابتدا بیایند و حقوق هنرمندان را مشخص کنند. اگر هنرمندی یک سال یا چند سال بی‌کار شد، به او حقوق بیکاری بدهند. این استرسی که امروز به جامعه هنری وارد می‌شود، تاثیر منفی روی کیفیت آثار هنری دارد. به جرات می‌گویم که حدود 98 درصد از هنرمندانِ کشور درگیر تامین روزمرگی خود و با مشکلات مالیِ بسیاری دست به گریبان هستند.

گزارش از سجاد محمدیان
انتهای پیام
captcha