شیوه مواجهه با ابزارهای نوین/ سواد رسانه‌ای جامعه ارتقا یابد
کد خبر: 4038628
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳
آیت‌الله حسینی‌بوشهری:

شیوه مواجهه با ابزارهای نوین/ سواد رسانه‌ای جامعه ارتقا یابد

رئیس جامعه مدرسین حوزه‌ علمیه قم گفت: بهترین راه مبارزه و مواجهه با رویداد‌های نوین به کارگیری روش‌های مبتنی بر منطق‌ قوی است.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، رئیس جامعه مدرسین و رئیس شورای عالی حوزه‌های‌ علمیه امروز ۵ اسفند، در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی که با موضوع «دین، دینداری و فضای‌ مجازی» در سالن قدس مجتمع امام خمینی(ره) برگزار شد، به فرصت‌ها و تهدید‌های فضای مجازی اشاره کرد و افزود: مبانی دینی، برنامه متقنی برای رویارویی با پدیده‌های جدید جوامع در نظر گرفته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری به سیره علمای عصر کنونی در شبهه‌زدایی از جوامع اسلامی و انسانی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی یکی از رویداد‌های جدید جوامع انسانی است که باید نسبت به ظرفیت‌ها و تهدید‌های آن توجه ویژه‌ای صورت گیرد. به طوری که در مواجهه درست با فضای‌مجازی و رسانه‌های جدید، می‌توان از این مهم برای شکوفاسازی دین و معارف ناب‌الهی بهره زیادی برد و با رصد شبهات جدید، به صورت جامع، متقن و مستند پاسخ داد.

به صدا در آمدن آژیر خطرجوامع انسانی

وی بر اهمیت توجه به محتوای مناسب و بهره‌گیری از شیوه‌ها و قالب‌های جذاب در کنار استفاده از ابزار‌ها تأکید کرد و یادآور شد: امروز آژیر خطر جوامع انسانی به صدا در آمده و باید سازوکار‌های هدفمندی برای مواجهه با آن طراحی کرد؛ امروز فرصتی طلایی برای جهان اسلام به دست آمده که باید قدردان این دوران مغتنم باشیم.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری، بهترین راه مبارزه و مواجهه با رویداد‌های جدید را روش‌های مبتنی بر منطق قوی دانست و اظهار کرد: به هر اندازه که دارای زمان‌شناسی عمیق‌تر و متناسب با نیاز‌ها و شرایط باشیم، به دستاورد‌های ارزشمندتری خواهیم رسید و بدون تردید کسی که اوضاع روزگار خود را بشناسد و به موقعیت زمانی، جغرافیایی و موقعیت علمی، تهدید‌ها و فرصت‌ها توجه داشته باشد، هیچ‌گاه از آمادگی برای رویارویی با تهدید‌ها غفلت نخواهد کرد. تأکید بر زمان‌شناسی در کنار تحصیل علم و تهذیب، نشان‌دهنده اهمیت آن بر گسترش تأثیرگذاری‌ها است.

رئیس شورای‌ عالی حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به روایتی از مولی‌الموحدین امام علی(ع) که می‌فرمایند: «أعرَفُ الناسِ بالزّمانِ مَن لَم‌یَتَعَجَّبْ مِن أحداثِهِ؛ آگاه‌ترین مردمان به روزگار، کسى است که از حوادث آن تعجب نکند.»، اظهار کرد: اگر پدیده‌های جدید در وقت مقرر مورد توجه قرار نگیرد، چالش‌های بی‌شماری پیش روی نشر معارف الهی ایجاد خواهد کرد.

فعالیت ۴۵ میلیون ایرانی در فضای مجازی

وی با بیان اینکه تاریخ اسلام مملو از رشادت علما در استقبال از شبهه و پاسخگویی عالمانه به آن است، گفت: علما به جای اینکه این شبهات را مایه نگرانی برای حفظ دین بدانند، آن را زمینه‌ای مناسب برای ارائه پاسخ و روشنگری می‌دانستند و از این فرصت استفاده می‌کردند.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری به روایت؛ «المؤمنون هم الذین عرفوا ما أمامهم» اشاره کرد و افزود: مؤمن ضمن توجه به گذشته، که در بیانیه گام دوم نیز به آن تاکید شده، باید در مورد وضع حال و نگاه به آینده چشم‌انداز دقیقی ترسیم کند، ایران با ۴۵ میلیون کاربر فضای مجازی، در رتبه سیزدهم جهان و بالاتر از کشور‌هایی مانند ایتالیا، اسپانیا و کره جنوبی قرار دارد.

وی، با تأکید بر اینکه در رویارویی با تهدیدات فضای مجازی باید از دیدگاه صاحب‌نظران استفاده کرد، ادامه داد: ضمن کاهش تهدید‌ها و ارتقای سطح فرصت‌ها، باید سواد رسانه‌ای را در جامعه گسترش دهیم، زیرا سواد رسانه‌ای، پالایش‎کننده غذای مسموم ذهن آدمی در دوران هجوم اخبار و اطلاعات مسموم و نادرست است.

انتهای پیام
captcha