به گزارش ایکنا از یزد، حجتالاسلام والمسلمین محمود دهقاننیری، امامجمعه شاهدیه، امروز، 6 اسفندماه در خطبههای نماز جمعه این شهر با اشاره به آیه 153 سوره مبارکه بقره «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ» اظهار کرد: خداوند متعال در این آیه شریفه مردم مؤمن را به استعانت از صبر و نماز فرمان میدهد.
وی ادامه داد: آنچه از آیات نورانی قرآن کریم به دست میآید این است که نصرت و یاری دادن منحصر به ذات اقدس الهی است. چنانکه در آیه 126 سوره آل عمران میفرماید: «وَ مَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِندِ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ» و یا در آیه 18 سوره یوسف فرمود: «وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ». در حالی که در این آیه میفرماید از صبر و نماز کمک بگیرید. بین این آیات هیچ تنافی وجود ندارد. زیرا خداوند متعال دنیا دار اسباب و علل قرار است، یعنی برای رسیدن به هر چیزی، باید از اسباب خودش استفاده کرد. مثلاً اگر بیمار است و میخواهد درمان شود باید به نزد پزشک برود و از دارو استفاده کند. نصرت الهی هم چنین است، اگر کسی خواهان یاری خداوند است، باید به سراغ صبر و نماز برود.
دهقاننیری با اشاره به اینکه در آستانه شهادت حضرت موسی بن جعفر(ع) قرار داریم گفت: در روایتی آمده است که شخصی محضر امام کاظم(ع) شرفیاب شد و عرض حال كرد که 10 نفر از افراد خانوادهام همگی بيمار شدهاند، چه کار باید کرد. امام در پاسخ وی فرمود: «دَاوُوهُمْ بِالصَّدَقَةِ، فَلَيْسَ شَيْءٌ أَسْرَعَ إِجَابَةً مِنَ الصَّدَقَةِ، وَ لَا أَجْدَى مَنْفَعَةً عَلَى الْمَرِيضِ مِنَ الصَّدَقَةِ؛ آنان را با صدقه درمان كن، زيرا هيچ دارویی زودتر از صدقه اثر نمیکند و هیچ چیزی برای مریض سودمندتر از صدقه نیست».
امامجمعه شاهدیه با اشاره به بعثت پیامبر اعظم(ص) گفت: هدف از بعثت انبیا دو چیز بوده است. نخست برقراری ارتباط بین بندگان خدا و خداوند بر اساس توحید. چنانکه میفرماید: «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ؛ ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺍﻣﺘی ﭘﻴﺎﻣﺒﺮی ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﻛﻪ (به آنان بگویند) ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﭙﺮﺳﺘﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﻃﺎﻏﻮﺕ ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻳﺪ». و دوم برقراری روابط حسنه بین انسانها بر اساس عدالت. چنانچه میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﻟﺎﻳﻞ ﺭﻭﺷﻦ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻳﻢ ﻭ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺗﺮﺍﺯﻭ (براﻱ ﺗﺸﺨﻴﺺ ﺣﻖ ﺍﺯ ﺑﺎﻃﻞ) ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻳﻢ ﺗﺎ ﻣﺮﺩم ﺑﻪ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﺑﺮ ﺧﻴﺰﻧﺪ».
وی ادامه داد: تحقق کامل این دو هدف در زمان ظهور ولیالله الاعظم حضرت حجت خواهد بود. در آن زمان است که توحید محض و عدالت مطلق بر سراسر جهان حاکم خواهد شد. اما این بدان معنا نیست که ما امروز هیچ وظیفهای نداریم بلکه وظیفه همه ما و مسئولان این است که در تحقق این دو هدف در حد توان خود تلاش کنیم.
دهقاننیری با اشاره به اینکه تحقق جهاد تبیین در گرو سه موضوع شناخت دشمن، شناخت روش دشمنی دشمن، جهاد با دشمن است بیان کرد: نوع مردم اصل وجود دشمن را قبول دارند، ولی در تشخیص مصداق دشمن دچار اشتباه میشوند و گاهی دشمن را به عنوان دوست میپذیرند و تا زمانی که آسیب جدی از ناحیه دشمن ندیدند او را باور نمیکنند.
وی ادامه داد: یکی از راههای شناخت دشمن از دوست نگاه به رفتار گذشته و حال آنها است. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِم بِالْمَوَدَّةِ وَقَدْ كَفَرُوا بِمَا جَاءَكُم مِّنَ الْحَقِّ يُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَإِيَّاكُمْ أَن تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ رَبِّكُمْ» ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻣﻦ ﻭ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﮕﻴﺮﻳﺪ، ﺷﻤﺎ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺩﻭستی ﻣﻰﻛﻨﻴﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎلی ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻳﻘﻴﻦ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺑﺮﺍی ﺷﻤﺎ ﺁﻣﺪﻩ ﻛﺎﻓﺮ هستند، ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻳﻤﺎﻧﺘﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﺍﺯ ﻭﻃﻦ ﺑﻴﺮﻭﻥ می ﻛﻨﻨﺪ.
دهقاننیری بیان کرد: راه دیگر برای شناخت دشمن از دوست توجه به گفتار آنها است. دشمن همیشه سخنش همراه با ایجاد نفرت و کینه و اختلاف است. «قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ» دشمنی ﺑﺎ شما ﺍﺯ ﻟﺎﺑﻠﺎی ﺳﺨﻨﺎﻧﺸﺎﻥ ﭘﺪﻳﺪﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ در ﺳﻴﻨﻪﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﻛﻴﻨﻪ ﻭ ﻧﻔﺮﺕ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻣﻰدارند ﺑﺰﺭگتر ﺍﺳﺖ. دشمن همیشه سخنش همراه با ترویج فساد و منکر است همان گونه که در قرآن کریم آمده است: «فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ».
انتهای پیام