تأکید بر تشکیل اتحادیه جهانی کشورهای برگزارکننده مسابقات قرآن
کد خبر: 4038889
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
مجیدی‌مهر بیان کرد:

تأکید بر تشکیل اتحادیه جهانی کشورهای برگزارکننده مسابقات قرآن

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در نشست خبری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به برگزاری سه دوره مسابقات سراسری و بین‌المللی به صورت مجازی گفت: در این شیوه جدید به تجربیات بسیار خوبی رسیده‌ایم و علاوه بر دستگاه‌های داخلی برخی کشورها خواستار انتقال این دانش شده‌اند.

تأکید بر تشکیل اتحادیه جهانی کشورهای برگزارکننده مسابقات قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران صبح امروز هفتم اسفندماه با حضور حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و‌ امور خیریه و رئیس ستاد برگزاری مسابقات برگزار شد.

مجیدی‌مهر با اشاره به شعار مسابقات «یک کتاب یک امت» گفت:‌ شاید ‌زمانی که ویروس کرونا در دنیا در حال سرایت بود و بسیاری نسبت به موضوعات مختلف ابهام داشتند، به این موضوع فکر نمی‌کردند که می‌شود ‌مسابقات قرآن را با عظمت برگزار کرد بدون اینکه شرکت‌کننده حضور داشته باشد. امروز سازمان اوقاف مفتخر به برگزاری سه دوره مسابقات سراسری و بین‌المللی قرآن در شرایط کرونایی است. مسابقاتی که به صورت غیر حضوری برگزار شده و تجربه آن در اختیار بسیاری از نهادها و دستگا‌ه‌های داخلی قرار گرفته و برخی کشورها نیز خواستار دانش آن شده‌اند.

تلاش برای رفع نواقص 

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای رفع نواقص احتمالی افزود: ستاد این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن با هم‌افزایی وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی کشور از فروردین‌ماه کار خود را آغاز کرد و در سازمان اوقاف استقرار یافت. در گذشته در این زمینه پراکندگی ‌وجود داشت و تقریباً هر کدام از دستگاه‌هایی که مسابقات بین‌المللی برگزار می‌کردند اقدام به تشکیل یک ستاد مجزا کرده و هر کدام با شرکت‌کنندگان و کشورهای مبدأ ارتباط می‌گرفتند. یکی از کارهای خوب در دوره سی و هشتم جلوگیری از این تشتت بوده است. امسال دعوتنامه‌ها به صورت واحد به نمایندگی‌های سیاسی ایران در ۹۰ کشور ارسال شد. برخی کشورها نمایندگانی را معرفی کردند که در سطح بالایی نبودند، اما ما برای بالا ماندن سطح مسابقات از آن کشورها درخواست کردیم تا نمایندگان دیگری را معرفی کنند. بر همین اساس می‌توانیم ادعا کنیم که در فینال مسابقات سطح کیفی تلاوت‌ها نسبت به سال‌های قبل رشد خوبی پیدا کرده است.


گزارش تصویری نشست خبری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن


زمان آغاز فرایند اجرایی

رئیس ستاد برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران اظهار کرد: از ابتدای تیرماه دعوتنامه‌ها ارسال شد و‌ اواخر شهریورماه پس از برگزاری یک پایش اولیه از شرکت کنندگان تعداد افرادی که حائز حضور در مسابقات شناخته شدند به 190 شرکت‌کننده از ۶۹ کشور دنیا رسیدیم. مرحله مقدماتی در دی‌ماه سال جاری با حضور فیزیکی داوران ایرانی و حضور مجازی داوران خارجی به صورت مجازی برگزار شد. برای اعلام نتایج این مرحله حدود دو هفته آثار را مورد ارزیابی قرار دادیم تا در نهایت به ۶۲ شرکت‌کننده از 29 کشور دنیا رسیدیم.

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه کار ضبط تلاوت‌های شرکت کننده‌های حاضر در این مرحله روزهای 23 و 24 بهمن‌ماه انجام شد، گفت: در رشته قرائت تحقیق و ترتیل هر کدام از شرکت کنندگان با حضور در نمایندگی‌های سیاسی ایران در کشور خود اقدام به ضبط تلاوت کردند. در رشته حفظ نیازمند این بودیم که از طریق ارتباط زنده فرایند پرسش و‌ پاسخ را انجام دهیم و همان لحظه هم ضبط شود. لذا این موضوع مقداری پرزحمت بود، چرا که هم به لحاظ ارتباطی باید بستر مطلوب فراهم می‌شد و هم افق زمانی کشور مبدأ مورد توجه قرار می‌گرفت، لذا این ‌موضوع باعث شد برای ضبط رشته حفظ ستاد مسابقات فعالیت شبانه‌روزی داشته باشد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه در این دوره یک هفته قبل از آغاز مسابقات تمام فایل‌های تصویری شرکت‌کنندگان دریافت شده و فرایند تدوین نیز بر روی آن صورت گرفته است، گفت: امسال در معرفی کشورها تغییراتی ایجاد شده و ‌بیشتر به ‌موضوعات اسلامی،‌ ‌دینی و قرآنی کشورها پرداخته شده است.

وی همچنین به رشته‌های این دوره از مسابقات اشاره و اظهار کرد: در این دوره مسابقات شاهد برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در دو بخش آقایان و بانوان هستیم. در بخش آقایان مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ کل قرآن و در بخش بانوان نیز صرفاً در رشته حفظ کل قرآن برگزار می‌شود. همچنین هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام در دو بخش دختران و پسران و در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن برگزار می‌شود. پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام نیز در دو بخش بانوان و آقایان و تنها در رشته حفظ کل قرآن برگزار خواهد شد.

اهداف برگزاری

به گزارش ایکنا، مجیدی‌مهر به اهداف برگزاری مسابقات اشاره و بیان کرد: مسابقات بهانه‌ای برای انس‌ با قرآن‌ مجید است، این اولین نیت ما از برگزاری هر رویداد قرآنی است. ارتباط مسلمانان در نقاط مخالف دنیا و ‌ایجاد زمینه مناسب برای همبستگی‌ بین امت اسلامی از دیگر اهداف برگزاری این مسابقات است. همانطور که گفته شد شعار این مسابقات «یک کتاب یک امت» است و این شعار به همت مسابقات بین‌المللی قرآن در حال حاضر به یک‌ گفتمان بین‌المللی تبدیل شده و مورد تأکید شرکت‌کنندگان خارجی نیز هست.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مورد جزئیات زمانی مسابقات، گفت: افتتاحیه این دوره از مسابقات ساعت 19 ‌نهم اسفندماه است و مراسم اختتامیه نیز چهاردهم اسفندماه برگزار می‌شود. برای پوشش این مسابقات علاوه بر شبکه‌های صدا و سیما چه شبکه‌های داخلی و چه برون‌مرزی و نیز فضای مجازی و دیگر رسانه‌ها ۱۰ شبکه خارجی نیز مسابقات را به صورت زنده یا تولیدی انعکاس خواهند داد.

تأکید بر تشکیل اتحادیه جهانی کشورهای برگزارکننده مسابقات قرآن

وی بر لزوم تشکیل اتحادیه جهانی کشورهای برگزارکننده مسابقات قرآن تأکید کرد و افزود: اگر می‌خواهیم‌ مسابقات ایران و سایر کشورها در شرایط مطلوبی قرار گیرد و ‌مخاطبان تکلیف خود را با آیین‌نامه‌های این رویداد بدانند تنها راه تشکیل اتحادیه جهانی برگزاری مسابقات قرآن است. از همینجا هم آمادگی خود را برای تشکیل دبیرخانه دائمی اتحادیه کشورهای برگزارکننده مسابقات در محل سازمان اوقاف اعلام می‌کنیم. بعد از مسابقات مکاتباتی با کشورها انجام‌ خواهد شد و امیدواریم‌ بتوانیم ‌حرکت موثری در این زمینه داشته باشیم.

فراهم شدن امکان حضور 25 درصد ظرفیت سالن 

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه مسابقات بدون حضور مردم هیچ حلاوتی ندارد،‌ تصریح کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه حضور 25 درصد از ظرفیت سالن را داده است،‌ لذا پیش‌بینی می‌شود مردم و علاقه‌مندان به قرآن از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی مسابقات را پیگیری کنند. همچنین از سران قوا برای حضور در مراسم افتتاحیه و اختتامیه دعوت شده است تا حضور داشته باشند.

بر اساس گزارش ایکنا، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در بخش دیگری از این نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. در این بخش ابتدا خبرنگار ایکنا سوالات خود را با موضوعات تأثیرات طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن بر مسابقات، ارسال یا عدم ارسال دعوتنامه رسمی برای حضور نمایندگان کشورهای عربستان و مصر و میزان جوایز نفرات برگزیده را مطرح کرد.

مجیدی‌مهر در پاسخ به این سوالات بیان کرد: در این مرحله از مسابقات از خروجی ‌طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن استفاده شده اما باید به سمتی حرکت کنیم که هم دامنه افرادی که ‌هم‌خوانی بیشتری با این مسابقات داشته باشند، بیشتر کنیم و هم اینکه در انتخاب داوران فرایندهای دیگری را نیز مدنظر قرار دهیم. مطمئناً خروجی طرح ساماندهی در دوره آینده بهتر و بیشتر خود را نشان داد و آن زمان می‌توان بیشتر در مورد تأثیرات طرح ساماندهی در مسابقات بحث کرد، اما یقین بدانید تأثیر طرح ساماندهی در ‌دوره آتی مسابقات بسیار بیشتر خواهد بود.

آیا از نمایندگان عربستان و مصر دعوت شده است؟

وی در مورد دعوت از نمایندگان کشورهای عربستان و مصر نیز بیان کرد: برای هر دو کشور به صورت رسمی دعوتنامه ارسال شد و درخواست معرفی نماینده رسمی را اعلام کردیم. عربستان هیچ نماینده‌ای معرفی نکرد اما مصر نماینده خود را برای حضور در این مسابقات معرفی کرده است. باید این را بدانیم که قرآن‌، محور وحدت است و شعار ما هم همین است، همینجا هم اعلام می‌کنیم آمادگی هر گونه همکاری با همین کشورها را هم داریم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در مورد میزان جوایز نیز بیان کرد: در دوره گذشته جوایز مسابقات حدود 50 درصد افزایش پیدا کرد، در این دوره نیز شاهد افزایش میزان جوایز هستیم اما با توجه به قطعی نبودن این میزان افزایش از اعلام کردن آن معذور هستم.

رئیس ستاد برگزاری مسابقات همچنین در پاسخ به سوالی در مورد بی اطلاعی مردم از برگزاری این مسابقات‌، ضمن رد این ادعا بیان کرد: در دوره گذشته مسابقات و به شهادت افرادی که در حوزه‌اطلاع رسانی فعالیت دارند شاهد اطلاع‌رسانی کم نظیری در تاریخ مسابقات بوده‌ایم و میزان محتوای تولید و پخش شده در رسانه‌های عمومی نیز همین وضعیت را داشته است. در دوره گذشته بیش از ۱۵۰ بار تیزر مسابقات از شبکه‌های تخصصی و عمومی پخش شده است. علاوه بر این در دوره گذشته ۱۹ میلیون بازدیدنفر از طریق فضای مجازی به ثبت رسیده است. همچنین محتوای مسابقات در بیش از ۲۰۰ کانال در پلتفرم‌های مختلف بارگذاری شده است. همه این فعالیت‌ها و بسیاری فعالیت‌های دیگر در حوزه اطلاع‌رسانی به این منظور بوده تا مسابقات قرآن برای عموم مردم قابل دسترس باشد.

بر اساس گزارش ایکنا، در بخش پایانی این مراسم از پوستر سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha