رسالت حوزه علمیه سیراب ساختن اجتماع از معارف اهل‌بیت(ع) است
کد خبر: 4039023
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۹

رسالت حوزه علمیه سیراب ساختن اجتماع از معارف اهل‌بیت(ع) است

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری با تأکید بر اینکه رسالت مبلغان و حوزه‌های علمیه سیراب کردن اجتماع و نه بهره بردن در انزواست، گفت: اگر علمی که از اهل‌بیت(ع) در حوزه بهره‌ می‌بریم به اجتماع راه نیابد و آن‌را سیراب نکند، احتمالاً علم ما مصداق روایت «الْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الْاکْبَرْ» خواهد شد.

مهدی طاهری مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری روز گذشته هفتم اسفندماه در آیین اختتامیه «طرح ولایت» ویژه اساتید حوزه علمیه خواهران استان در مدرسه علمیه فاطمیه(س) شهرکرد با اشاره به داستان حضرت اسماعیل و مادرش هاجر، اظهار کرد: وقتی مادر حضرت اسماعیل از کوهی به کوه دیگر در جست‌وجوی آب بود به هر جا پا می‌گذاشت جز سراب نبود. امام باقر(ع) در حدیثی فرمودند: شَرِّقا و غَرِّبا لَن تَجِدا عِلماً صَحیحاً إلاّ شَیئاً یَخرُجُ مِن عِندِنا أهلَ البَیتِ: خودتان را به مشرق و مغرب بزنيد علم صحيح پيدا نمى‌كنيد مگر چيزى كه از پيش ما اهل بيت صادر شود. لذا هر جا به جست‌وجوی علم و دانش برویم مصداق همان سراب است و دانش را باید از مکتب اهل‌بیت(ع) آموخت.

وی با ذکر اینکه مرحوم علامه مصباح یزدی چکیده دانش اهل‌بیت(ع) را طرح ولایت گنجانده است، ادامه داد: این طرح مبنا و معانی و حدود مشخصی دارد و انسان را از حکمت متعالیه به اجتماع می‌رساند.

طاهری بیان کرد: حضرت هاجر که به هر جا برای جست‌وجوی آب می‌رفت با سراب روبرو می‌شد اما یکباره متوجه شد که آب حیات از کف پای ولی خدا می‌جوشد لذا نیازی نیست به دنبال آب در جای دیگر باشد، هاجر وقتی آب را دید آن‌را سنگچین کرد و در روایت است که اگر سنگچین نکرده بود این آب تا قیامت جوشش و جریان داشت، سنگچین کردن آن باعث شد که این آب جوشش داشته باشد اما جریان نیابد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با تأکید بر اینکه رسالت مبلغان و حوزه‌های علمیه سیراب کردن اجتماع و نه بهره بردن در انزواست، افزود: اگر بناست در حوزه‌ علمیه جوشش بی‌جریان باشد، جامعه از آب زمزم سیراب نمی‌شود. اگر علمی که از اهل‌بیت(ع) در حوزه بهره‌ می‌بریم به اجتماع راه نیابد و آن‌را سیراب نکند، احتمالاً علم ما مصداق روایت «الْعِلْمُ هُوَ الْحِجابُ الْاکْبَرْ» خواهد شد. لذا از حوزویان انتظار می‌رود که چشمه جوشان معارف اهل‌بیت(ع) را سنگ‌چین و محصور نکنند و به آن در پهنه اجتماع جریان بدهند و طرحی برای جریان آن بیندیشند و اجرا کنند.

طاهری با تصریح اینکه اگر ارتباط حوزه و اجتماع برقرار نشود علوم را دیگران باید به مردم منتقل کنند، گفت: این دیگران کسانی هستند که صلاحیت لازم را برای انتقال علم اهل‌بیت(ع) ندارند. در اینجاست که هر روزه باید شاهد سر بر آوردن عرفان‌ها و تفکرات انحرافی باشیم. ملت‌ها پیش از آنکه توسط حرکت‌های سخت و اتفاقات نظامی از بین بروند با ترس و جهل مغلوب و نابود می‌شوند و حوزویان که مجهز به دانش اهل‌بیت(ع) می‌شوند باید از طریق دانش مقابل این نابودی بایستند و بدانند که امروز جنگ نرم واقعی میان جنود ابلیس و جنود رحمان در جریان است.

وی با طرح این پرسش که در این نبرد مبلغان و حوزویان چه نقشی دارند؟ تصریح کرد: وقتی در یک جنگ اسلحه‌ای دست شخصی می‌دهند از او می‌خواهند که هدفی را نشانه بگیرد و نابود کند، باید دید ما حوزویان امروز کدام هدف را نشانه می‌گیریم و عملکرد ما در این جنگ واقعی چیست و از مقر حوزه که مرکز فرماندهی جنگ است، چگونه به استقبال جنگ می‌رویم؟ در این راستا نیازمند نیروسازی از افراد پای کار هستیم که این اتفاق با همکاری دسته‌جمعی تبلیغات اسلامی و حوزه باید رقم بخورد.

طاهری با تأکید بر اینکه نصرت ما برای ولی‌امر مسلمین اعتماد و اقتدار ایجاد می‌کند، بیان کرد: اگر عملکرد ما خوب باشد لبخند رضایت ولی‌فقیه را با خود خواهیم داشت؛ لذا باید حوزه را به مقر مبارزه و نه سنگر تدافعی یا محل عملیات تبدیل کرد تا بتوان از همین حوزه علمیه خواهران استان انبوه مشکلات بانوان استان را حل کرد. اگر بناست علوم و معارف اهل‌بیت(ع) ما را به حرکت وادار نکند، بعد از مدتی انباری از علوم در خود ایجاد می‌کنیم بی آنکه از علم آموخته شده بهره‌ای ببریم و به آدم‌های سنگین بی‌خاصیت تبدیل شویم؛ نباید مصداق کتابخانه‌ای شویم که کسی سراغ کتاب‌هایش نمی‌رود و همیشه خاک می‌خورند.

در ترویج معارف دین، نیازمند عهد جمعی هستیم

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان با ذکر اینکه خداوند در معرفت دینی بر عهد جمعی تأکید دارد، ادامه داد: عهد جمعی آن است که در نماز جماعت هر یک از نمازگزاران در کمال باقی نمازگزاران تأثیرگذار است زیرا هر چه تعداد افراد نمازگزار بیشتر باشد ثواب بیشتری نصیب جمع می‌گردد و نفر دهم باعث می‌شود که ثواب نماز جماعت قابل شمارش نباشد، لذا اگر نفر دهم برای نماز جماعت حضور نمی‌یافت در ثواب نمازگزاران نقصان ایجاد می‌شد و اگر نیاید به کمال باقی نمازگزاران آسیب زده است.

طاهری با تأکید بر نقش متقابل افراد در کمال و سعادت یکدیگر و وظیفه آنان در قبال هم، بیان کرد: آیه ۷۱ سوره توبه وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ گویای آن است که هر فرد در کمال دیگری تأثیرگذار است لذا حق کوتاهی کردن ندارد. لذا نیازمند عهد جمعی هستیم تا خداوند برکات خود را به سوی مجموعه جاری کند چرا که برکتی که نصیب جمع می‌شود قابل قیاس با برکت به تک‌تک افراد نیست.

طاهری با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کار تشکیلاتی، گفت: این بدان معناست که عهد جمعی داشته باشیم و تعهد بدهیم که بر عهد خود وفادار بمانیم. در طرح ولایت این عهد جمعی باید اتفاق بیفتد و حال که این طرح در حوزه علمیه خواهران به یک نظام خوب رسیده وقت آن است که مراحل بعدی کار طراحی و اجرا شود. در این راستا نیازمند ایجاد حلقه‌ها از افراد شرکت کننده در طرح هستیم که هر حلقه مسئولیت تدریس مباحثی را عهده‌دار شود و مباحثات و تبادل نظرات اتفاق بیفتد.

«طرح ولایت» ویژه اساتید حوزه علمیه خواهران استان از 9 دی‌ماه تا 16 بهمن‌ماه 140 به همت دفتر همکاری اداره‌‌کل تبلیغات اسلامی استان و مدیریت حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری و با حضور اساتید برجسته طرح ولایت کشور به‌صورت حضوری و مجازی در مدرسه علمیه فاطمیه(س) شهرکرد برگزار شد که اولویت تدریس در حوزه علمیه استان و تقدیر از منتخبان دوره از امتیازات ویژه این طرح بود.

بر اساس اعلام مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، برگزاری مستمر دوره‌های طرح ولایت در استان ویژه اقشار گوناگون نخبگان در دستور کار قرار دارد و دوره‌های بعدی طرح ویژه مبلغات، حافظان قرآن کریم، جامعه پزشکی و دیگر اقشار برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha