موفقیت انسان منوط به سیر و سلوک عالمانه است
کد خبر: 4039221
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد:

موفقیت انسان منوط به سیر و سلوک عالمانه است

امام‌جمعه موقت تهران گفت: شناخت مجامع علمی و ارتقای هر نهاد علمی منوط به برخورداری از غنای علمی کافی است و به همین دلیل نیز گفته شده موفقیت سیر و سلوک انسانی منوط به طی سلوک عالمانه است.

موفقیت انسان منوط به سیر و سلوک عالمانه استبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام‌جمعه موقت تهران، هشتم اسفندماه در جلسه درس اخلاق حوزه علمیه امام حسین(ع) با تسلیت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع) در سخنانی اظهار کرد: امام هفتم شیعیان در روایتی که در کتاب اصول کافی نیز به آن اشاره شده است، فرمودند «يا هِشامُ، قَليلُ العَمَلِ مِن العالِمِ مَقبولٌ مُضاعَفٌ، و كَثيرُ العَمَلِ مِن أهلِ الهَوى و الجَهلِ مَردودٌ؛ اى هشام، كردار اندک از عالِم چند برابر پذيرفته شود و كردار زياد از هواپرستان و نادانان پذيرفته نگردد.» چنین مضامینی از معصومین(ع) دیگر نیز نقل شده است که بالاتفاق معتقدند اثر ناگوار به‌واسطه عمل بدون علم به مراتب بیشتر از اثرات خوب ظاهری است. آیه ۳۶ سوره اسراء «وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ...؛ از آنچه به آن آگاهی نداری، پیروی مکن» نیز شاهدی بر نهی عمل بدون علم است، چراکه اعضا و جوارح انسان در روز قیامت باید پاسخگوی اعمال خودسرانه و بی‌جهت خویش باشد.

وی ادامه داد: محوری‌ترین آیه قرآن به عقیده بنده آیه ۳۶ سوره اسراء است چراکه با توجه به کلمه تقف در آیه هیچ‌گونه حرکتی نباید از انسان بدون پشتوانه علمی صورت بگیرد، شناخت مجامع علمی و ارتقای هر نهاد علمی منوط به برخورداری از غنای علمی کافی است و به همین دلیل نیز گفته شده موفقیت سیر و سلوک انسانی منوط به طی سلوک عالمانه است.
ابوترابی‌فرد با بیان اینکه عمل به معلومات و دستورات دین و توقف در مواقع نادانی و جهالت توصیه اکید آیت‌الله‌العظمی محمدتقی بهجت(ره) بود، افزود: شناخت وظیفه نسبت به محیط خانواده و جامعه نسبی است، لذا کسی نمی‌تواند مدعی شود که وظایف اصلی زندگی‌ام را نمی‌دانم، اقامه نماز اول وقت و تحصیل مداوم توأم با پشتکار از وظایف اصلی و واقعی طلاب است.

امام‌جمعه موقت تهران رعایت معیار عمل براساس علم را حتی در تصمیمات مدیریتی کلان کشوری لازم و ضروری دانست و گفت: در حوزه‌های مختلف مدیریتی حتی کلان کشوری تا تصمیمات خرد کشور، علم باید معیار عمل باشد، چراکه طبق فرمایش امام کاظم(ع) عمل براساس هوا و هوس، طلیعه کلام فساد و اثر بسیار ناگوارای را در پی خواهد داشت که باید از آن پرهیز کرد.

تولیت حوزه علمیه امام حسین(ع) در پایان با اشاره به احوالات روایت شده از سیره اخلاقی و عبادی امام کاظم(ع)، بیان کرد: در سیره حضرت نقل شده که ایشان روزی پنج هزار مرتبه استغفار می‌کردند، درس برگرفته شده از چنین منش رفتاری، همان دستوری تربیتی از سوی آیت‌الله‌العظمی بهجت(ره) است که می‌فرمودند صد بار استغفار توأم با توجه قلبی در روز نیاز اصلی انسان و سبب رفع ظلمات خواهد شد. خواندن هزار مرتبه اناانزلناه در روز نیز از سیره رفتاری بزرگان همچون آیت‌الله شیخ محمدحسین اصفهانی(کمپانی) یا آیت‌الله‌العظمی شیرازی از اساتید آیت‌الله بهجت(ره) گزارش شده است.

محمد ایمانی‌مهر

انتهای پیام
captcha