دنیا خانه سلامت و غنای شخصیتی انسان است
کد خبر: 4040934
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
آیت‌الله صفایی‌بوشهری:

دنیا خانه سلامت و غنای شخصیتی انسان است

امام‌جمعه بوشهر گفت: دنیا خانه سلامت و غنای شخصیتی انسان است؛ برای کسی که زیرساخت‌های اخلاقی و معرفتی و ایمانی دنیا را خوب می‌شناسد و فریبش را نمی‌خورد.

 آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، امام‌جمعه بوشهربه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه بوشهر، 15 اسفندماه در کلاس مجازی درس‌ اخلاق با موضوع ارزش و آثار نماز، اظهار کرد: صلاة یکی از اذکار مهم الهی است یعنی واجب است که شما اهل نماز باشید، به‌خاطر اینکه نماز از طریق ذکر موجب اتصال انسان به پروردگار می‌شود. لذا اول باید سرزمین وجود انسان آباد شود تا ذکر و فکر نتیجه بدهد؛ به آن علت که بنای تقوای الهی مهم‌ترین زیرساخت بنای اخلاقی و ایمانی در انسان است. 

وی با بیان اینکه اولیای الهی دوستان خداوند هستند، افزود: اهل ایمان بودن و عمل به دستورات دین و مراعات تقوای الهی به‌عنوان دو زیربنای شخصیتی است که موجب قوام انسان‌ها می‌شود. همچنین کسانی که این دو اصل اساسی را عمل و مراعات می‌کنند طبق بیان شریف پروردگار متعال در آيه ۶۴ سوره مبارکه یونس، بشارت و مژده‌ای هم در دنیا و هم در آخرت برای اینها است «لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَاتِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ» و این قاعده تغییرناپذیر است و این همان رستگاری و نصرت بزرگ است. 

استاد درس اخلاق حوزه‌های علمیه استان بوشهر با بیان اینکه همه انسان‌ها باید تکلیف خودشان را با مسئله سلوک معنوی و عرفانی حل کنند، اظهار کرد: معرفت به دنیا و داشتن موضع صحیح نسبت به دنیا  از مهم‌ترین زیربنای عرفانی و اخلاقی است، پس اگر انسان برخورد درستی با دنیا نکند، دنیا او را حذف می‌کند و اگر انسان محاسبه درستی در حوزه دنیا نداشته باشد دنیا به حساب انسان خواهد رسید. 

تکنیک ابلیس در رسانه پرجاذبه دنیا 

وی با بیان اینکه شیطان از فعالان تکنیک ترویج فساد و فحشا و فریب در رسانه پرجاذبه دنیاست، گفت: دشمنی کردن در قالب دوستی و خیانت کردن با ابراز خیرخواهی، موفقیت بیشتری برای دشمنان به ارمغان می‌آورد، بی‌آنکه هزینه مالی و جانی در این مسیر صرف شود. نخستین موجودی که از این شیوه و تکنیک ترویج فریب و فساد بهره جست، ابلیس بود. دشمنی او از روی حسادت نسبت به مقام والای آدم سرچشمه می‌گیرد. گرچه شیطان و ابلیسیون بر انسان سلطه ندارد، اما از ابزارهایی مانند نفس اماره و اختیار انسان استفاده کرده است و با شیوه‌هایی همچون وسوسه، وعده‌های دروغ، تفرقه‌افکنی، اغفال، فسادانگیزی و مانند آن، آدمیان را به سوی گمراهی سوق می‌دهد. لذا، در این خصوص دستور اول شیطان فریب بندگان از طریق جاذبه‌های زمین که مظهر دنیاست، است مگر «إِلّا عِبادَ اللَّهِ المُخلَصینَ»؛ اما اگر انسان مؤمن و باتقوا به خدا پناهنده شود و بر او توکل کند، از شر شیطان ایمن خواهد بود. 

آیت‌الله صفایی‌بوشهری با اشاره به اینکه ایمان و تقوا صراط مستقیم عبودیت الهی است، بیان کرد: دام شیاطین و ابلیس دادن، جاذبه به دنیا و مجذوب شدن انسان به جاذبه‌های دنیوی است و یکی از همت‌های فریبنده ابلیس این است که چنین زمین را پرجاذبه می‌کند که چشمان همه بندگان را فرا می‌گیرد و فریب می‌دهد. 

وی با اشاره به اینکه حیات اول ما جنینی و حیات دوم ما انسان‌ها دنیوی است، اظهار کرد: کلمه دنیا ۱۱۵ بار در آیات سوره‌های قرآن بیان شده است و همان‌طور که کلمه آخرت ۱۱۵ بار در کتاب آسمانی مسلمانان آمده است، پس همه انسان‌ها باید توجه داشته باشند که دنیا و حیات دنیوی یک چیز بی‌ارزش و پیش پا افتاده و زیر دست و پا و لهو و لعب است. اما آخرت دور دست است و با ما فاصله دارد و در مرتبه‌های بعد قرار دارد. 

استاد درس اخلاق حوزه‌های علمیه استان بوشهر در ادامه با تأکید بر اینکه انسان‌ها باید به دنبال بلاغ یعنی چیزی که انسان را به مقصد برساند باشند، افزود: آخرت در افق عالی خودش خاستگاه و جایگاه ما انسان‌هاست ولی دور دست است. لذا هر کس بخواهد سر بر دنیا گذارد، سرش را از دست می‌دهد، زیرا دنیا جای پا گذاشتن و رفتن است و انسان‌ باید محاسبه درستی نسبت به دنیا داشته باشد، به آن علت که دنیا محل گذر است و باید زاد و توشه برای آخرت خود جمع کند، پروردگار متعال در آیه ۱۹۷ سوره مبارکه بقره قرآن مى‌فرمايد: «وَ تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزّادِ التَّقْوَى؛ و زاد و توشه تهيه كنيد، و بهترين زاد و توشه تقوی و پرهيزكارى است.»

پلکان حیات‌های دنیوی و اخروی 

وی با بیان اینکه عالَم‌ برزخ، عالَم انتظار است، گفت: دنیا جغرافیای دوم حیات انسان است و جغرافیای سوم حیات انسان برزخ است و نیز آخرت جغرافیای چهارم حیات جاودانه انسان است. پس انسان از حیات جنینی به حیات دنیوی ارتحال پیدا می‌کند، از حیات اول به دوم می‌رود و در ادامه از حیات دوم به سوم ارتحال موقت پیدا می‌کند یعنی اینکه از حیات دنیوی به حیات برزخی می‌رود و سپس از حیات برزخی به حیات آخرت ارتحال جاودانه پیدا می‌کند یعنی اینکه از حیات موقت سوم به حیات دائمی چهارم می‌رسد. 

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر بیان کرد: انسان مطابق با شخصیت‌های دنیایی‌اش قضاوت می‌شود، پس نباید از فرصت مهندسی الهی و پردازش تقوایی و معرفتی شخصیتی خود در دنیا کوتاهی کنیم. 

وی با بیان اینکه ذکر یکی از مهمترین طریق نجات و کمال انسان است، افزود: دنیا مزرعه پردازش شخصیت انسان است، زیرا انسان می‌تواند با استفاده درست از حیات دنیوی، آخرت خود را حفظ کند. لذا بر این اساس، دنیا بهترین یار برای سعادتمندی در آخرت است و حیات دنیا خانه راستی و درستی است برای کسی که با دنیا خوب معامله و محاسبه می‌کند و فریب نمی‌خورد و با صدق با دنیا برخورد می‌کند. 

آیت‌الله صفایی‌بوشهری با بیان اینکه دنیایی خیر است که انسان برخورد درست با دنیا می‌کند، اضافه کرد: دنیا خانه سلامت و غنای شخصیتی انسان است برای کسی که زیرساخت‌های اخلاقی و معرفتی و ایمانی دنیا را خوب می‌شناسد و فریبش را نمی‌خورد، زیرا او را خوب می‌شناسد. 

نویسنده کتاب قرآنی «پایان دنیا در کلام خدا» افزود: انسان حکیم و مؤمن بصیر توجه دارد که حیات دنیوی محل کشت برای حیات اخروی است، پس رفتار ما انسان‌ها موجب صعود و سقوط شخصیتی‌مان می‌شود. لذا، در این خصوص کسانی از دنیا گذر می‌کنند که چشمانشان به افق دور دست آخرت و بندگی خداست و در نتیجه به حرم آخرت و بهشت می‌رسد. 

وی در ادامه گفت: دنیا ملعون الهی است و مدام در حال تغییر است و در آستانه قيامت «إِذَا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزَالَهَا، وَأَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا» مورد نفرین خداست، و در صورتی «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ» آن چیزی که میمون و مبارک و دارای زیربنای سلوک اخلاقی و مسند و منسب صعودی و اخلاق است. 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کسانی در دنیا رستگارند که مجذوب ذات حق و عبودیت الهی هستند، اظهار کرد: اگر انسان تکلیفش را با دنیا بداند یک زندگی شیرین به مقصد آخرت خواهد داشت. 

حامد فکوری

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha