سطح مسابقات بین‌المللی قرآن افت کرده است/ دقیق‌ترین آیین‌نامه داوری را داریم + فیلم
کد خبر: 4040070
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
حیدر کسمایی بیان کرد:

سطح مسابقات بین‌المللی قرآن افت کرده است/ دقیق‌ترین آیین‌نامه داوری را داریم + فیلم

رئیس هیئت داوران مسابقات بین المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه سطح این دوره از مسابقات نسبت به سال‌های گذشته پایین‌تر آمده است گفت: شرایط کرونا در جهان باعث شد بسیاری از کشور‌ها مسابقات قرآن خود را برگزار نکنند و بسیاری از جلسات هم در کشور تعطیل شد و همه این‌ها در افت سطح‌ و کیفیت اثرگذار بود. البته برخی مواقع به پدیده‌های نویی بر می‌خوردیم که امسال نیز شاهد این پدیده‌ها بودیم.

استودیو ایکنا همزمان با برگزاری سی و هشتمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در محل برگزاری مسابقات، هرشب میزبان فعالان، قاریان، اساتید و مدیران قرآنی کشور است. این برنامه که به صورت پخش زنده از صفحه ایکنا در اینستاگرام منتشر می‌شود، در دومین شب برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن که از 9 تا ۱۴ اسفندماه در تالار اندیشه حوزه هنری برقرار است، میزبان حیدر کسمایی، رئیس هیئت داوران و پیشکسوت قرآنی کشورمان بود. برنامه‌ای که با اجرای جواد نصیری همراه بود و در آن به بیان نکاتی درباره بخش داوری و سطح مسابقات پرداخته شد که در ادامه این گفت‌وگو را می‌خوانید.


ایکنا- براساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه یک گروه داوری به ارزیابی شرکت‌کنندگان این دوره در هر سه گروه اعلام شده می‌پردازد، اما شاهد این بودیم که حضور برخی از داوران منتفی شد و داوران دیگری جایگزین آن‌ها شدند. علت این تغییرات ناگهانی مخصوصا در روز‌های شروع مسابقات چه بود؟

در گروه داوری این دوره از مسابقات مجموعاً ۳۱ داور ایرانی و خارجی در بخش بانوان و آقایان حضور دارند. داوران بخش آقایان ۱۸ نفر هستند که شامل ۱۳ داور ایرانی و پنج داور خارجی است. همچنین مجموع داوران بخش بانوان نیز مجموعاً ۱۳ نفر هستند که شامل هفت داور ایرانی و شش داور خارجی است. منتفی شدن حضور برخی داوران خارجی یک مشکل طبیعی است، چراکه گاهی اوقات هماهنگی‌ها هم انجام می‌شود، اما ممکن است یک کار پیش‌بینی نشده برای داور پیش آید و از حضور در داوری مسابقات باز بماند. دقیقا مانند داور ترک ما که بلیط هواپیمای وی هم ارسال شد، اما در آخرین لحظه اعلام کرد که به علت یک کار پیش‌بینی نشده امکان حضور ندارد و ما هم مجبور شدیم که بلیت ایشان را لغو کنیم. از آنجایی که ایشان داور صوت بودند سه پیشنهاد برای جایگزینی وی از کشور‌های لبنان، سوریه و کویت شد، اما نهایتاً یک داور از کشور عراق جایگزین او شد. البته داور کویتی و لبنانی هم اعلام آمادگی کرده بودند که در رده‌بندی انجام شده توسط هیئت عالی مسابقات داور عراقی به عنوان جایگزین پذیرفته شد.

متاسفانه این جریان تمام نشده بود که با مشکل داور دیگرمان آقای طه عبدالوهاب، داور بخش لحن از مصر مواجه شدیم که به دلیل مشکلاتی نامشخص در این دوره حضور پیدا نکرد. البته مشکل اولی که اعلام کرد مثبت بودن تست کرونا ایشان بود، اما از ما مهلت خواست که یک‌بار دیگر هم تست بدهد، چرا که می‌گفت هیچ علائمی ندارد. مجدداً تست داد و منفی شد و ما برای ایشان نیز بلیط را ارسال کردیم، اما دقیقا صبح روز پرواز به ما اعلام کرد که در فرودگاه به او اجازه پرواز به ایران داده نشده است. این در حالی بود که ما از دو هفته قبل برای او دعوتنامه ارسال کرده بودیم و هماهنگی‌ها به‌صورت کامل انجام شده بود. خودش هم دعوت‌نامه را برای مسئولین رده بالای کشور مصر ارسال کرده بود و طبق گفته خودشان آن‌ها نیز برای حضور ایشان موافقت کرده بودند، اما اینکه چه مشکلی در فرودگاه پیش آمده بود که در آخرین لحظات اجازه پرواز به ایشان داده نشده برای ما مشخص نیست. البته پروانه او از کشور دبی به سمت ایران انجام می‌شد با این حال این امکان فراهم نشد.

ایکنا_ یعنی آقای طه عبدالوهاب از قبل با مسئولان رده بالای مصری هماهنگی‌های حضور خود و تاییدیه‌های حضور برای مسابقات بین المللی ایران را دریافت کرده بود، اما در روز پرواز خبر عدم حضورش را اعلام کرد؟

بله. از آنجایی که ما این پیش‌بینی را می‌کردیم از دو هفته قبل این هماهنگی‌ها با او انجام شده بود. ایشان قرار بود از مصر به دبی و از آنجا به ایران پرواز کند و مشکل دیگری برای حضورش وجود نداشت. اما اینطور که به ما اعلام کردند مسئولان سیاسی کشور مصر با حضور وی برای داوری مسابقات بین المللی قرآن کشورمان موافقت نکرده بودند؛ البته از قبل احتمال حضور ایشان خیلی کم بود و ما این پیش‌بینی را هم کرده بودیم چراکه کشور مصر سختگیری‌های زیادی را از لحاظ سیاسی با ایران دارد. در نهایت از یک داور پاکستانی که در ادوار گذشته در همین مسابقات رتبه داشت و از فرهیختگان این عرصه است دعوت به عمل آمد. از آنجایی که ایشان در کشور ما برای کار‌های درمانی حضور داشت این دعوت سریعاً انجام شد و با موافقت ستاد عالی مسابقات به عنوان داور حضور پیدا کرد و در حال حاضر هیئت داوران کامل شده است.

ایکنا_ داوری سی و هشتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در کنار هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن روشندلان جهان اسلام انجام می‌شود، آیا این کنارهم بودن و تغییر بخش‌ها در داوری، برای داوران مشکلاتی را از لحاظ نمره‌دهی ایجاد نمی‌کند؟

این موضوع به نحوه داوری کردن، خود داور و نحوه نمره‌دادن بازمی‌گردد. نحوه نمره‌دادن و آیین‌نامه ما در کشور با احترامی که به سایر کشور‌ها داریم قوی‌تر و دقیق‌تر است. نمرات آیین‌نامه به حدی دقیق است که نحوه نمره‌دادن از نظر قوانین تقسیم‌بندی و سایر موارد یکی است، اما وقتی به داوری بخش دانش‌آموزی می‌رسیم سطح کار پایین نمی‌آید بلکه نمرات پایین می‌آید. به‌عنوان مثال نمرات داوری در بخش دانش‌آموزی و روشندلان نهایتاً تا سطح ۷۰ سطح‌بندی می‌شود، اما در بخش بزرگسالان و حرفه‌ای تا ۸۵ محاسبه می‌شوند و این تنها تفاوت داوری در نمرات است؛ لذا داور در هر دو صورت غلط متسابق را می‌گیرد و تفاوتی با بخش بزرگسالان ندارد و تنها سطح نمره از یک درصد مشخصی داده می‌شود. البته در بسیاری از کشور‌ها اینگونه نیست، داور‌ها و آیین‌نامه‌ها متفاوت و نحوه نمره دادن‌ها براساس آیین‌نامه است.

افت سطح مسابقات بین المللی قرآن نسبت به سال‌های گذشته مشهود است / دقیق‌ترین آیین‌نامه داوری را داریم

ما آیین‌نامه‌های خودمان را داریم که به عقیده بنده بهترین و دقیق‌ترین شیوه داوری است. چراکه در داوری آیین‌نامه‌ها یکی است و تنها موضوعی که در بحث داوری بین بخش بزرگسالان حرفه‌ای و دانش‌آموزان و همچنین روشندلان متفاوت است سطح نمرات است و لذا این برای داور مشکل ایجاد نمی‌کند. البته یکی از مزیت‌های خوب نمره‌دادن ما طی این روش در خصوص حفظ است. ما یک نمره در بحث حسن حفظ داریم که از ۱۰۰ نمره محاسبه می‌شود و یک نمره دیگر در صحت قرائت داریم که این نیز از 100 محاسبه می‌شود؛ در نهایت مجموع امتیازات را ضرب در ۷۰% می‌کنیم تا نتیجه امتیاز به دست بیاید. این شیوه امتیازدهی در هیچ کجای دیگر وجود ندارد و به این دقت نیست؛ لذا با توجه به این مسائل هیچ مشکلی برای داوران در تغییر سطح متسابقان از دانش‌آموزی به بزرگسالان و یا از روشندلان به بزرگسالان ایجاد نمی‌شود. چراکه داوران در این حوزه تسلط کامل را دارند و نمرات کاملا مشخص است.

ایکنا_ داوران خارجی هم نسبت به این شیوه نمره‌دهی توجیه شده‌اند؟

بله تمامی داوران آیین‌نامه‌ها را قبل از داوری به صورت کامل مطالعه کرده‌اند و با شیوه امتیازدهی و نمره‌دادن آشنا شده‌اند. البته یک اتفاق خوبی که در این زمینه حدود یک ماه پیش رخ داد برگزاری یک میزگرد و همایش در خصوص کنفرانس بین‌المللی داوری مسابقات قرآن به دعوت عتبه حسینی در کربلا بود که تقریباً اساس کارشان ما بودیم. ما هشت داور را به این همایش فرستادیم. نزدیک به ۱۸ کشور دنیا داوران خود را به این همایش فرستاده بودند که از هر کشور بین ۲ تا ۳ نفر حضور داشتند چراکه امکان حضور بیشتر نبود. در این همایش بسیاری از مسائل داوری بررسی و ارزیابی شد و مشخص شد که آیین‌نامه مسابقات جمهوری اسلامی ایران چقدر جامع و کامل است.

ایکنا_ در برخی از کشور‌ها روشندلان را با مسابقات بزرگسالان و حرفه‌ای‌ها در یک سطح برگزار می‌کنند و در کنار هم این مسابقات برگزار می‌شود ما چرا این مسئله را جدا کردیم و آیا جداسازی این بخش‌ها از هم ضرورتی دارد؟

قطعا ضروری است؛ چرا که این‌ها مانند سایر افراد نیستند. اگر ما این افراد را در کنار سایر متسابقین قرار دهیم به هیچ وجه نمی‌توانند حائز رتبه شوند حتی اگر بسیار خوب هم اجرا کنند، اما به ندرت پیش می‌آید که هم سطح و یا بالاتر از افراد بینا بتواند در مسابقات بین‌المللی شرکت کنند. چراکه متسابقین حرفه‌ای هم صوت و هم لحن، تجوید و حسن حفظ‌شان بسیار خوب است و متاسفانه این سطح در میان روشندلان پایین است.

افت سطح مسابقات بین المللی قرآن نسبت به سال‌های گذشته مشهود است / دقیق‌ترین آیین‌نامه داوری را داریم

ایکنا _ روشندلان هم از طریق شنیدن حفظ می‌کنند و آموزش می‌بینند پس چه تفاوتی میان این افراد است؟ حتی گاهی شاهد هستیم بسیاری از این روشندلان در سطح بالایی مخصوصا در بخش حفظ حضور دارند.

آموزش از طریق شنیدن با آموزش از طریق دیدن و شنیدن بسیار متفاوت است. کار حفظ قرآن از طریق شنیدن واقعاً دشوار و سخت است لذا ما معتقد به جداسازی این سطح از مسابقات هستیم. باید به این مسئله توجه کرد که قرار دادن روشندلان در سطح متسابقین حرفه‌ای ظلم به آنهاست؛ چراکه سطح متسابق بسیار فاصله دارد. در کشور‌هایی که این اتفاق افتاده است، شاهد این هستیم که هیچکدام از روشندلان رتبه نمی‌آورند؛ لذا به عقیده بنده جداسازی و محاسبه کردن نمرات روشندلان از بخش حرفه‌ای عادلانه‌تر است. خود این کار نشان دهنده توجه و اهمیت برگزارکنندگان مسابقات به این افراد است و این یک امتیاز مثبت برای مسابقات است.

ایکنا_ ارزیابی خود شما از تلاوت‌های انجام شده و سطح مسابقات تا به امروز چیست؟

سطح این دوره از مسابقات باتوجه به ارزیابی که انجام شده، نسبت به سال‌های گذشته نه تنها بالا نرفته بلکه شاید پایین‌تر هم آمده است. چراکه کرونا باعث شد بسیاری از کشور‌ها مسابقات قرآن خود را برگزار نکنند و بسیاری از جلسات هم در کشور تعطیل شد و همه این‌ها در افت سطح‌ و کیفیت اثرگذار بود. البته برخی مواقع به پدیده‌های نویی در این مسابقات بر می‌خوردیم که امسال نیز شاهد این پدیده‌ها بودیم.

به همین جهت پیشنهادی در ستاد عالی مسابقات داده شد که دو ماه قبل از برگزاری فینال برای متسابقین داخلی و خارجی جلسات آموزشی برگزار و با آن‌ها کار کنیم تا سطح‌شان افزایش پیدا کند و آیین‌نامه را برای‌شان نیز تفهیم کنیم در نهایت تسلط‌شان افزایش پیدا کرده تا برای حضور در مسابقات آمادگی کامل داشته باشند. این امر موجب می‌شود که سطح کلی مسابقات نیز افزایش پیدا کند.

انتهای پیام
captcha