مسافران دیار باقی اهالی هنر در سال 1400 + فیلم
کد خبر: 4041024
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۶

مسافران دیار باقی اهالی هنر در سال 1400 + فیلم

در سال 1400 نیز همانند دو سال قبل کرونا بسیاری از هموطنان را عزادار کرد. در این میان اهالی هنر نیز چهره‌های بسیاری را از دست دادند که عده‌ای به خاطر این بیماری و عده‌ای هم به دلایل دیگر دار فانی را وداع گفتند.

به گزارش ایکنا، سال 1400 همانند سال قبل، نه تنها برای کشورمان، بلکه برای همه دنیا ایام خوبی نبود، چون کرونا جان بسیاری را گرفت و خانواده‌های زیادی را داغدار کرد. در جامعه هنری نیز در این سال، تعدادی از هنرمندان به دلیل ابتلا به کرونا و یا دلایل دیگر چهره در نقاب خاک کشیدند. گزارش زیر، مروری است گذرا بر نام این هنرمندان.

آزاده نامداری

آزاده نامداری اولین فردی بود که هفت فروردین سال جاری در 37 سالگی درگذشت. خبر شوک وی با توجه به جوانی او برای جامعه شوکی بزرگ بود. علت درگذشت این هنرمند که سالها سابقه اجرا در تلویزیون را داشت مسمومیت دارویی ذکر شده است.

محسن قاضی نامداری

محسن قاضی مرادی، هنرمند پیشکسوت سینما تئاتر و تلویزیون نیز دیگر هنرمندی بود که در 25 فروردین دار فانی را وداع گفت. او فارغ‌التحصیل مدرسه عالی مدیریت تهران بود و بازی در سینما را از سال ۱۳۵۱ با فیلم حسن سیاه (بدون ذکر در شناسنامه فیلم) به کارگردانی پرویز اصانلو آغاز کرد. این بازیگر پیشکسوت همسر مهوش وقاری بازیگر سینما و تلویزیون است. محسن قاصی مرادی در اواخر عمر به بیماری پارکینسون مبتلا شد و نهایتاً در 80 سالگی نیز درگذشت.

فیلم

مسعود ولدبیگی

مسعود ولدیگی، چهره‌پرداز قدیمی سینما و تلویزیون که بازی زیبای وی در سریال «مختارنامه» هنوز هم در یادها باقی مانده در 21 اردیبهشت ماه سال جاری در 85 سالگی بر اثر ایست قلبی فوت کرد. شروع فعالیت حرفه‌ای مسعود ولدبیگی در سال 1354 و گریموری در سریال «آتش بدون دود» به کارگردانی نادر ابراهیمی بود. او 3 بار برنده سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی جشنواره فیلم فجر شده بود. از جمله کارهای وی می‌توان به؛ «از کرخه تا راین»، «زشت و زیبا»، «دوئل»، «ستایش 1»، «کوچک جنگلی» و «معراجی‌ها» اشاره کرد.

بیژن افشار

بیژن افشار، قربانی دیگری برای بیماری کروناست که در 55 سالگی درگذشت. وی بیست اردیبهشت دار فانی را وداع گفت. وی ۱۶ اسفند ۱۳۴۵ در تهران متولد شد. او فارغ‌التحصیل رشتهٔ بازیگری از دانشگاه هنرهای دراماتیک در مقطع لیسانس است. وی کار بازیگری را با ایفای نقش در فيلم سينمايى «دكل» به كارگردانى عبدالحسن برزيده شروع كرد و در فیلم «مربای شیرین» به کارگردانی مرضیه برومند در سال ۱۳۸۰ ادامه داد. بیژن افشار عضو هیئت مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر بود. وی همچنین به عنوان مدرس بازیگری و گریم با دانشگاه علمی کاربردی همکاری داشت. این بازیگر در آثار مختلفی همچون؛ «مختارنامه»، «کرگدن»، «بی گناهان»، «معمای شاه»، «شهریار» و ... نقش آفرینی کرده بود.

عبدالوهاب شهیدی

عبدالوهاب شهیدی یکی از موسیقیدانان، خوانندگان و آهنگسازان مطرح کشورمان است که از دوران کودکی با فضای هنر آشنا شد. این هنرمند برجسته، در روز 22 اردیبهشت 1400 و در 98 سالگی بعد از تزریق واکسن کرونا دچار بیماری قلبی شده و درگذشت.

بابک خرمدین

در میان تمامی هنرمندانی که در سال 1400 دار فانی را وداع گفتند، فوت بابک خرمدین بیش همه ما را شوک زده کرد، زیرا وی توسط پدر و مادرش در 25 اردیبهشت و در 46 سالگی به قتل رسید. ماه‌ها بعد پدر این فیلمساز که این قتل را انجام داده بود در زندان فوت کرد.

میرصلاح حسینی

میرصلاح حسینی بازیگر سینما و تلویزیون بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیونی دوم تیرماه در 73 سالگی به دلیل ابتلا به سرطان حنجره درگذشت. این هنرمند فقید فعالیت هنری خود را با سریال »«هزاردستان» در سال 1358 آغاز کرد و سریال «مختارنامه» و فیلم «گلوگاه»، آخرین آثار او در کارنامه هنری اش است.

سیدحمیدرضا صدر

سیدحمیدرضا صدر کارشناس و مفسر مطرح فوتبال که در زمینه نویسندگی و نقد سینما نیز چیره‌دست بود در 25 تیر1400 به دلیل بیماری سرطان در 65 سالگی دار فانی را وداع گفت. از آثار برجسته او به عنوان نویسنده می‌توان به کتاب‌های «روزی روزگاری فوتبال»، «درآمدی بر تاریخ سینمای ایران»، «پسری روی سکوها» و «نیمکت داغ» را نام برد.

امیرعباس محسنی

امیرعباس محسنی، بازیگر سینما و تلویزیون روز 28 تیرماه 1400 پس از تحمل بیماری صعب العلاج بر اثر سکته مغزی درگذشت. این هنرمند 35 ساله در آثاری همچون «پنجره»، «آسمان من»، «روبیک» و «پوپک و مش ماشالله» نقش آفرینی کرده بود.

فرزانه معصومیان

فرزانه معصومیان گوینده برنامه های رادیویی بود که در 52 سالگی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا در 12 مرداد 1400 درگذشت. این هنرمند علاوه بر گویندگی در رادیو، در دانشگاه شریف نیز به تدریس فن بیان می پرداخت.

ارشا اقدسی

ارشا اقدسی یکی از بدلکاران مطرح کشورمان بود که در 39 سالگی جان خود را در همین راه از دست داد. او یکی از شاگردان پیمان ابدی بود که در صحنه‌های اکشن فیلم‌های و سریال‌های داخلی و بین‌المللی بسیاری حضور داشت. ارشا اقدسی در 6 مرداد، سر صحنه بدلکاری یک فیلم خارجی در بیروت دچار حادثه شده و 13 مرداد با اهدای اعضای خوددار فانی را وداع گفت. ارشا اقدسی ۱۴ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ در تهران به دنیا آمد. در سال ۱۳۸۴ به دنبال موفقیتش در کسب بورسیه تحصیلی در رشتهٔ تربیت بدنی، عازم ایتالیا بود که از طریق یک آگهی برای دوره‌های بدلکاری با پیمان ابدی آشنا و در ایران ماند و بدلکاری را ادامه داد تا جایی که توانست سرمربی کلاس‌های بدلکاری پیمان ابدی و اولین مربی بانجی جامپینگ ایران و نیز اولین مربی تونل باد صبا در ایران شود.

بعد چند سال ارشا اقدسی در ۱۳ بهمن ۱۳۸۵ گروه بدلکاران ۱۳ را تأسیس کرد و فعالیت‌های خود را با گروهش در ایران و عرصه بین‌الملل ادامه داد. او سپس برای برگزاری مسابقه آب و آتش، مجری شبکه نسیم شد. اولین تجربهٔ فیلم‌سازی اقدسی، فیلم کوتاهی بود با عنوان جمشید آریا که برای تجلیل بازیگر اکشن ایرانی جمشید هاشم‌پور با حضور قهرمانانی همچون یوسف کرمی، احسان روزبهانی و حامد پورطالب در یک روز ساخته شده و در جشن حافظ به نمایش درآمد. همچنین فیلم او در جشنواره بین‌المللی فیلم جیپور دیپلم افتخار گرفت.

آیدین الفت

آیدین الفت آهنگساز کشورمان یکی دیگر از هنرمندانی است که در سال 1400 جامعه هنری را داغدار کرد. او در روز 14 مرداد 1400 به علت ابتلا به ویروس کرونا در 48 سالگی درگذشت. آیدین آلفت در زمینه‌های صدابرداری، طراحی صدا، خوانندگی، نوازندگی پیانو، آهنگسازی، کارگردانی تئاتر و شاعری فعالیت داشت.

امیر نیکیار

امیر نیکیار یکی از بنیان‌گذاران طنز نمایشی پس از انقلاب بود که بیش از پنج دهه سابقه فعالیت در عرصه بازیگری سینما، تئاتر و تلویزیون داشت. او با کاراکتر «آقا نیکی» میان مردم به شهرت رسید. این هنرمند روز 16 مرداد 1400 به دلیل بیماری سرطان در 69 سالگی درگذشت. نیکیار ابتدا با دستیار کارگردانی و مدیر صحنه در پروژه‌های تلویزیونی وارد رسانه ملی شد. او در سریال «قرن سرنوشت»، «امیرکبیر» و «سلطان و شبان» دستیار کارگردان و مدیر صحنه بود. اولین برنامه‌ای که در تلویزیون بازی کرد، «جنگ هفته» بود و پس از آن در جنگ شبانه و سایر برنامه‌های طنز آن زمان تلویزیون پای ثابت شد.

فیلم

علی سلیمانی

علی سلیمانی یکی دیگر از هنرمندانی بود که در 50 سالگی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در روز 21 مرداد 1400 درگذشت. این هنرمند از سال 1373 فعالیت هنری خود را آغاز کرده و علاوه بر بازیگری در زمینه جرا و طراحی دکور فعالیت می کرد. نخستین کار سینمایی وی «سفر بخیر» به کارگردانی داریوش مودبیان بود. وی همچنین به عنوان دستیار کارگردان با پرویز شیخ‌طادی و بهروز بقایی در «دنیای شیرین دریا» و «ماه مهربان» همکاری داشت. از جمله آثار وی می‌توان به «دروازه ساعات» ساخته سید جواد هاشمی، «داستان یک شهر» ساخته اصغر فرهادی، «روشن‌تر از خاموشی» ساخته حسن فتحی و «وضعیت سفید» ساخته حمید نعمت‌الله اشاره کرد. وی همچنین فیلم سینمایی «اشنوگل» را به صورت مشترک با هادی حاجتمند کارگردانی کرده است.

منوچهر افسری

منوچهر افسری از بازیگران پیشکسوت کشومان بود که از سال 1357 فعالیت هنری خود را آغاز کرد. سریال «پس از باران»، «دزدان مادربزرگ»، «همسران» و «خاله سارا» از مشهورترین کارهای هنری منوچهر افسری در تلویزیون بود. این هنرمند 23 مرداد 1400 در 68 سالگی درگذشت.

فرشته طائرپور

فرشته طائرپور تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس مشهور ایرانی است که در 26 مرداد 1400 به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در 68 سالگی درگذشت. این هنرمند که مادر غزل شاکری بازیگر کشورمان است آثار شناخته شده ای همچون «گلنار»، «مدرسه پیرمردها»، «یکی بود یکی نبود»، «زن دوم»، «نخودی»، «پاتال و آرزوهای کوچک»، «سازهای ناکوک» و «خداحافظ دختر شیرازی» را در دوران فعالیت هنری خود به یادگار گذاشت.

 

سیامک اطلسی

سیامک اطلسی بازیگر و دوبلور پیشکسوت کشورمان یکی دیگر از هنرمندانی است که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در روز 4 مهر دار فانی را و در 85 سالگی وداع گفت. این بازیگر در طول 5 دهه فعالیت خود در آثار بسیاری همچون «پدرسالار»، «مختارنامه»، «دلباخته»، «گلوگاه»، «سمفونی تهران»، «روز واقعه» و ... نقش آفرینی کرد. وی که دارای مدرک دیپلم بود از سال ۱۳۴۳ از طریق انجمن گویندگان کار هنری خود را آغاز و فعالیت سینمایی را سال ۱۳۵۰ با بازی در فیلم سینمایی «مردان خشن» به کارگردانی صابر رهبر آغاز کرد.

فتحعلی اویسی

فتحعلی اویسی بازیگر و خواننده کشورمان بازیگر و کارگردان کشورمان بود که از سال 1357 وارد عرصه بازیگری شده و در آثار هنری بسیاری مقابل دوربین رفت. این هنرمند پیشکسوت در 13 مهر 1400 به دلیل عارضه مغزی در 76 سالگی درگذشت. او فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری سینما از دانشگاه ایالتی تگزاس در سال ۱۳۵۳ بود و در همان سال به ایران بازگشت و عضو تلویزیون ایران شد. فعالیت سینمایی او با بازی در فیلم «قدغن» از علیرضا داوودنژاد در سال ۱۳۵۷ آغاز شد. اویسی در طول ۴۰ سال فعالیت خود در فیلم‌های گوناگونی نقش‌آفرینی و چند فیلم را کارگردانی کرد. او در سال ۱۳۷۱ فیلم «مریم و میتیل» را ساخت و جایزهٔ دیپلم افتخار از جشنواره فیلم فجر را دریافت کرد. اویسی در آثار سینمایی مانند «ناخدا خورشید» ساختهٔ ناصر تقوایی در ۱۳۶۵، «سرب» ساختهٔ مسعود کیمیایی، در ۱۳۶۷، «هی جو» ساختهٔ منوچهر عسگری‌نسب در ۱۳۶۷، «بانو» ساختهٔ داریوش مهرجویی در ۱۳۷۰، «جهان‌پهلوان تختی» ساختهٔ علی حاتمی و بهروز افخمی در ۱۳۷۶، «مومیایی ۳» ساختهٔ محمدرضا هنرمند در ۱۳۷۸ و «کلاهی برای باران» ساختهٔ مسعود نوابی در ۱۳۸۵ ایفای نقش کرده‌ است. او برای فیلم «سرب» و «اخدا خورشید» نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد از هفتمین جشنواره فیلم فجر شد.

فیلم

عزت مهرآوران

عزت الله مهرآوران بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان یکی دیگر از قربانیان ویروس کرونا بود که در 16 مهر 1400 به دلیل ایست قلبی و عارضه ریوی ناشی از ابتلا به این بیماری در 72 سالگی درگذشت. این هنرمند از دوران دبستان وارد عرصه بازیگری شده و سریال «ساخت ایران3» آخرین فعالیت او در نمایش خانگی بود که نقش آفرینی او نیمه تمام ماند.

ایراندخت درودی

ایراندخت درودی نقاش برجسته کشورمان، یکی دیگر از هنرمندان درگذشته سال 1400 محسوب می‌شود. این بانوی هنرمند علاوه بر نقاشی، در زمینه کارگردانی، نویسندگی، نقد هنری و تدریس در دانشگاه نیز فعالیت می کرد. بسیاری از صاحب نظران، فضای آثار ایران درودی را به نقاشی‌های سالوادور دالی و ماکس ارنست تشبیه می کردند.

زهره فکور صبور

زهره فکورصبور، متولد فروردین 1351 آخرین هنرمندی است که دهم اسفند دار فانی را وداع گفت. او اولین بار در نیمهٔ دههٔ ۱۳۷۰ در سریال «غبار نور» مقابل دوربین رفته بود. «کاشانه» و «همسفر» ساختهٔ قاسم جعفری محصول اواخر دههٔ ۱۳۷۰ بود که فکورصبور در آن‌ها بازی کرد و سریال «مسافری از هند» ساخته همین کارگردان محبوبیت او را بیشتر کرد. در دهه ۹۰ هم در مجموعه‌هایی مانند «پایتخت ۳» «دردسرهای عظیم» حضور داشت.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ - ۰۳:۳۶
0
0
افسوس بابک خرمدین.
captcha