طرح نورالثقلین در قالب شبکه مردمی اجرا می‌شود
کد خبر: 4041063
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۸

طرح نورالثقلین در قالب شبکه مردمی اجرا می‌شود

سرپرست معاونت آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم با بیان اینکه طرح نورالثقلین در قالب شبکه مردمی اجرا می‌شود گفت: این طرح در قالب جلسات قرآنی خانگی و خانه‌های قرآن به اجرا در خواهد آمد و فرایند اجرای آن در حال تدوین است.

به گزارش ایکنا، سازمان دارالقرآن کریم براساس منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، طرح «نورالثقلین» را با هدف گسترش جلسات خانگی قرآن به‌ صورت یک شبکه تبلیغی و تقویت تبلیغ مردمی از سال 1399 راه‌اندازی کرد. تولید محتوای غنی، برگزاری منظم جلسات قرآنی، بهره‌گیری از علمای برجسته قرآنی و اساتید دانشگاه مهم‌ترین رویکرد این طرح است. با شیوع کرونا این طرح در حد توجیه عوامل اجرایی در استان‌ها متوقف شد و از هفت ماه پیش دوباره با یک نگاه ویژه‌ راه‌اندازی شده است.

حسین‌ تقی‌پور، سرپرست معاونت آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم درباره طرح راه‌اندازی جلسات خانگی قرآن که تحت عنوان نورالثقلین و در قالب شبکه مردمی سازمان دارالقرآن به اجرا در خواهد آمد بیان کرد: برای اینکه طرح نورالثقلین به اجرا درآید نیازمند الزامات خاصی است. بخش اول این طرح، نظام محتوایی است که باید به چیستی، چرایی و چگونگی اجرای طرح توضیح دهد. موضوع بعد بحت کادر اجرایی است که نیازمند ایجاد ستاد مرکزی در سازمان دارالقرآن الکریم، ستاد استانی و مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن که به عنوان مراکز اجرای این طرح شناخته می‌شوند هستیم.

سرپرست معاونت آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم درباره کادر آموزشی این طرح بیان کرد: طرح نورالثقلین در کادر آموزشی به دو بخش مدرسان و مربیان تقسیم می‌شود. محتوای آموزشی طرح شامل دوره‌های آموزشی به صورت مکتوب، ویژه مدرسان، مربیان و مخاطبان مختلف در گروه‌های مختلف سنی است که در حال طراحی هستند و محتوای لازم با موضوع مهارت‌های قرآنی و معرفتی تربیتی در سازمان دارالقرآن الکریم تهیه شده است.

وی همچنین با اشاره به سامانه ملی مجازی قرآن و عترت سازمان دارالقرآن بیان کرد: سامانه ملی مجازی قرآن و عترت با هدف ارائه محتوا‌های آموزشی و ایجاد شبکه پشتیبان از طرح ملی نورالثقلین و هدف با رفع خلاء‌های موجود آموزشی ایجاد شده است و با در نظر گرفتن این موارد می‌توان طرح نورالثقلین را در بدنه سازمان تبلیغات اسلامی اجرا کرد.

سرپرست معاونت آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم گفت: محتوای قرآنی این طرح به شکل مکتوب و الکترونیکی و در حوزه معرفتی تربیتی و مهارت‌های قرآنی نیز در سازمان دارالقرآن الکریم تولید شده است. فرایند و رویه اجرایی این طرح نیز کاملاً پژوهشی بوده و توسط قرارگاه ملی نورالثقلین در حال تولید است. سازمان دارالقرآن با راه‌اندازی ستاد مرکزی و استانی و هماهنگی‌های لازم با مؤسسات و ایجاد نظام هماهنگ جلسات خانگی قرآن، قدم‌های مؤثری در اجرای این طرح ملی برداشته است.

تقی‌پور در خصوص توجیه مؤسسات قرآنی و خانه‌های قرآن به عنوان مراکز اجرای این طرح اظهار کرد: توجیه مؤسسات و خانه‌های قرآنی به‌عنوان بازوی اجرایی این طرح، یک نوع فعالیت تبلیغی و ترویجی محسوب می‌شود. کادر آموزشی طرح ملی نورالثقلین به صورت حضوری، مجازی و متناسب با نیاز‌های طرح به‌روزرسانی خواهند شد تا فعالیت آموزشی مورد نیاز به شکل استاندارد به اجرا درآید.

یادآوری می‌شود، امروزه بیش از ۱۰ هزار تشکل قرآنی در نقاط مختلف شهری و روستایی کشور فعال هستند که از این تعداد بیش از هشت هزار تشکل در قالب خانه‌های قرآن، آموزشگاه‌ها و مؤسسات قرآنی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha