توسعه فعالیت‌های قرآنی محصول اقبال مردمی است
کد خبر: 4041111
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۵
حجت‌الاسلام خاموشی:

توسعه فعالیت‌های قرآنی محصول اقبال مردمی است

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی از لحاظ کمی در شهرها، روستا‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و فرهنگی توسعه پیدا کرده است که نشان می‌دهد حرکت نظام برای بسط و ترویج کار قرآنی پاسخ مثبتی از طرف مردم داشته است، گفت: بر همین اساس در سال جدید در چند هزار بقعه متبرکه شاخص کشور کرسی‌های تلاوت، ترتیل و حفظ قرآن برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به سؤالی مبنی بر  ارزیابی وی از توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی در کشور و ضرورت برنامه‌ریزی نهادها و دستگاه‌های متولی قرآنی برای مهجوریت‌زادیی از قرآن کریم گفت: فعالیت‌های قرآنی امروز با قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست. میزان فعالیت‌های قرآنی مساجد، محافل دینی و مذهبی، دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، گروه‌های مرجع، افراد خبره قرآنی و تشکل‌های قرآنی رشد بسیار خوبی داشته است.

وی با بیان اینکه از لحاظ کمی در شهرها، روستا‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و فرهنگی فعالیت‌های قرآنی توسعه پیدا کرده است، گفت: این توسعه به ما نشان می‌دهد که حرکت جمهوری اسلامی و نظام برای بسط و ترویج کار قرآنی پاسخ مثبتی از طرف مردم داشته است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه سطح کمی توسعه‌یافته و همه‌گیر قرآنی هنوز مورد توقع ما است، تصریح کرد: به عنوان مثال اینکه مقام معظم رهبری فرمودند ما باید ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن کریم داشته باشیم، نیازمند زیرساخت‌هایی است. اما مهمترین زیر‌ساخت آن داشتن عزم ملی در این زمینه است. اینکه متدینین بدانند حفظ قرآن چقدر اهمیت دارد و فرزندانشان را در این عرصه تربیت کنند ازجمله مهمترین زیرساخت‌ها است؛ لذا لزوماً تحصیل در مدرسه قرآن ضرورت ندارد و بسیاری از حفاظ ما پزشک و مهندس بوده یا فعالیت‌های نظامی و ... دارند.

خاموشی ادامه داد: به نظر می‌رسد با وجود این عزم ملی ضرورت دارد که در مقام ترویج کار بیشتری بکنیم. البته رسانه ملی نیز در این زمینه باید فعالیت بیشتری داشته باشد و اینگونه فعالیت‌ها را توسعه دهد. همچنین از ظرفیت‌های مختلف در این زمینه باید استفاده کرد. ما در سازمان اوقاف نیز اعلام کردیم بقاع متبرکه شاخص کشور کرسی تلاوت بگذارند و آنجا به مکان حفظ قرآن کریم تبدیل شود. در مجموع آنچه که ظرفیت داریم را باید پای کار بیاوریم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه مدارس نقش بسیاری بالایی در توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی دارند،‌ گفت: مدارس فعالیت‌های خوبی را در این عرصه آغاز کرده‌اند. به عنوان مثال امروز مسابقات قرآنی در سطح دانش‌آموزان رشد بسیاری کرده است و شاهد رویش‌هایی در این عرصه هستیم. اما سطح همه‌گیر آن مورد توقع ما است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان عاصمه کشور‌های اسلامی و به عنوان جایگاه اصلی قرآن کریم و اهل بیت(ع) باید آن را توسعه دهد، چراکه ما مذهب شیعه و مکتب اهل بیت(ع) را داریم و عترت با قرآن گره خورده است.

وی با بیان اینکه خوشبخانه در سال‌های اخیر برخی هیئت‌های مذهبی قرائت قرآن را در بدو کار می‌گذارند، ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر سازمان‌های متولی باید هیئت‌های مذهبی را متوجه این موضوع مهم کنند. البته باید تلاش کنیم تا حلقه‌های قرآنی نه به تعداد هیئت‌های مذهبی که بیش از ۹۰ هزار مورد هستند بلکه حداقل چند ده هزار حلقه قرآنی ایجاد شود تا برای تحقق این جغرافیای همه‌گیر کمک کنند.

نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر مهمترین برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی این سازمان در سال جدید گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه متولی جریان برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران است و علاوه بر مسابقات قرآن از سوی شورای توسعه، ساماندهی فعالیت‌های قرآنی کشور را بر عهده دارد.

وی افزود: اخیراً جریان ارائه مدارک داوری را دنبال کرده‌ایم؛ همچنین ساماندهی جریان حفظ قرآن کریم به سازمان اوقاف سپرده شده که باید آن را در سال جدید با قدرت پیگیری کنیم.

خاموشی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های بقاع متبرکه یکی از منابع فرهنگی و عظیمی است که باید از آن‌ها به بهترین شکل استفاده کرد،‌ گفت: در این زمینه چند هزار بقاع متبرکه را با توجه به توسعه جغرافیایی که دارند، به کار خواهیم گرفت و کرسی تلاوت، حفظ، ترتیل و تفسیر قرآن کریم را در بقاع متبرکه شکل خواهیم داد.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد:‌ با توجه به این موضوع در سال آینده در چند هزار بقعه متبرکه کرسی‌های تلاوت، ترتیل و حفظ قرآن را برگزار خواهیم کرد و سفره کرسی‌های تلاوت را در کل کشور گسترده می‌کنیم.
وهاب خدابخشی
انتهای پیام
captcha