از احتمال صدور جنگنده‌های آمریکایی به اوکراین تا افشاگری علیه دولت فرانسه
کد خبر: 4043321
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۵
با تحولات اوکراین؛

از احتمال صدور جنگنده‌های آمریکایی به اوکراین تا افشاگری علیه دولت فرانسه

جمهوری‌خواهان مجلس‌ سنا در حال بررسی طرحی برای صدور جنگنده به اوکراین هستند. از سوی دیگر انتشار اسنادی نشان می‌دهد که دولت فرانسه برخلاف توافقات موجود به روسیه سلاح فروخته است.

به گزارش ایکنا، با ورود جنگ اوکراین به هفته سوم خود، به نظر می‌رسد که شرایط در حال پیچیده‌تر شدن است. در حالی که جمهوری‌خواهان از ایده ارسال سلاح به اوکراین حمایت می‌کنند، انتشار اسنادی نشان داده که دولت فرانسه برخلاف توافقات موجود به روسیه سلاح فروخته است.

بررسی ارسال جنگنده‌های آمریکایی به اوکراین از لهستان

میچ مک کانل، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنای آمریکا گفت که ایده ارسال جنگنده به اوکراین از طریق لهستان همچنان در دست بررسی است.

به گزارش الجزیره، مک کانل به خبرنگاران گفت: نحوه انجام این کار هنوز مورد بحث است. اما بیشتر سناتورها از این اقدام حمایت کرده‌اند.

از احتمال صدور جنگنده‌های آمریکایی به اوکراین تا افشاگری علیه دولت فرانسه

 از سوی دیگر بر اساس نامه جدید جمهوری‌خواهان به دولت آمریکا، آن‌ها از دولت جو بایدن خواسته‌اند که سیستم‌های دفاع هوایی ساخت شوروی و روسیه را در اختیار اوکراین قرار دهد.

در این نامه به نوع سیستم دفاع هوایی اشاره نشده است، اما ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از آمریکا خواسته است که به این کشور برای خریداری سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ و جنگنده ‌های میگ-۲۹ کمک کند.

طی یکسال گذشته، جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا، دولت بایدن را تحت فشار قرار داده بودند تا حمایت‌های نظامی از اوکراین را تقویت کند و گفته می‌شود که چراغ سبز دولت بایدن در اواخر سال ۲۰۲۱ میلادی برای فرستادن موشک‌های ضدهوایی استینگر و جاولین‌ به اوکراین نیز نتیجه همین فشارها بوده است.

پنتاگون هفته پیش پس از پیشنهاد لهستان مبنی بر ارسال جنگنده‌های میگ ۲۹ به پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان و قرار دادن تمام آن‌ها در اختیار آمریکا را رد کرد.

درخواست زلنسکی: منطقه پرواز ممنوع ایجاد کنید

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین  در جریان سخنرانی مجازی خود در کنگره آمریکا بار دیگر خواهان وضع منطقه پرواز ممنوع بر فراز کشور خود شد.

به گزارش CNN،  زلنسکی تصریح کرد: هر یک از ۸۰۰ موشک روسیه که به کشور ما برخورد کرده است، پاسخی به سؤال قدیمی باز بودن درهای ناتو برای عضویت اوکراین است. اگر این درها باز بودند و اگر ناتو صادق بود، ما مجبور نبودیم ۲۰ روز برای قانع کردن آن برای ممنوع کردن پرواز جنگنده‌های روسیه در حریم هوایی اوکراین تلاش کنیم. اما آن‌ها صدای ما را نمی‌شنوند یا نمی‌خواهند بشنوند.

وی همچنین بند ۵ ناتو را که حاکی از دفاع جمعی (حمله به یک عضو مساوی با حمله به همه اعضا) است، ضعیف توصیف کرد.

زلنسکی گفت: تعدادی از کشورها اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند جنگنده‌های روسیه را سرنگون کنند زیرا این اقدام موجب افزایش تنش‌ها و بروز جنگ جهانی سوم می‌شود. اگر روسیه در اروپا پیشروی کند و به کشورهای آن‌ها حمله کند، آن‌ها چه پاسخی دارند؟

این درحالی است که جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید سه‌شنبه اعلام کرد با وجود درخواست‌های مکرر ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، آمریکا همچنان از وضع منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین و ارسال جنگنده به این کشور حمایت نمی‌کند.

تحریم مقامات کانادایی از سوی مسکو

مسکو در اقدامی تلافی‌جویانه جاستین ترودو و شماری از مقامات کانادایی را تحریم کرد.

یورونیوز گزارش داد: مسکو در پاسخ به وضع تحریم‌ها در کانادا علیه این کشور به دلیل حمله نظامی به اوکراین، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و بیش از ۳۰۰ شهروند این کشور را تحت تحریم قرار داد.

در لیست اعلام شده از سوی وزارت خارجه روسیه علاوه بر ترودو، ملانی جولی، وزیر امور خارجه و آنیتا آناند، وزیر دفاع کانادا نیز حضور دارند. وزیر خارجه کانادا در این باره گفت: «تعجبی نکردم، اما این بدان معنا نیست که عقب‌نشینی می‌کنیم یا من عقب‌نشینی کنم.»

کانادا پیش‌تر به خاطر حمله نظامی روسیه به اوکراین تحریم‌هایی را علیه الیگارش‌ها و نهادهای روسی تصویب کرده بود.

افشاگری یک گروه رسانه‌ای: فرانسه تحریم‌های نظامی روسیه را نقض کرده است

تازه‌ترین افشاگری‌های گروه رسانه‌ای «دیسکلوز» نشان می‌دهد که فرانسه با زیرپاگذاشتن تحریم‌های اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۰ به روسیه تحت حاکمیت ولادیمیر پوتین تسلیحات جنگی فروخته است.

به گزارش یورونیوز، دو شرکت فرانسوی ساخت تسلیحات و تجهیزات پیشرفته نظامی، «تالس و سفران» از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ ارتش روسیه را به دوربین‌های حرارتی و دیگر اسباب جنگی مدرن تجهیز کرده‌اند. دوربین‌های حرارتی روی بالگردها، تانک‌ها و مسلسل‌های جنگی نصب می‌شود و می‌تواند جنگجو را به هدف خود در شب برساند.

از احتمال صدور جنگنده‌های آمریکایی به اوکراین تا افشاگری علیه دولت فرانسه

این در حالی است که اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۴ فروش تسلیحات به روسیه را بدلیل اشغال «شبه جزیره کریمه» تحریم کرده بود.

این افشاگری انتقادات فراوانی علیه امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه که این روزها در بحبوحه تبلیغات انتخاباتی تلاش زیادی برای پایان جنگ در اوکراین و مذاکرات صلح می‌کند، برانگیخت. رییس جمهوری فرانسه که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را نیز بر عهده دارد یکی از مهم‌ترین امیدهای ۲۷ کشور عضو برای برقراری صلح است.

گزارش تحقیقاتی دیسکلوز نشان می‌دهد که دولت‌های فرانسه در زمان ریاست جمهوری فرانسوا اولاند و امانوئل مکرون به صادرات مخفیانه سلاح به روسیه ادامه داده است.

اسناد و مدارک محرمانه‌ای که به‌دست روزنامه‌نگاران «دیسکلوز» رسیده است نشان می‌دهد که دولت فرانسه بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، بیش از ۷۶ بار مجوز صادرات سلاح به روسیه را صادر کرده است.

انتهای پیام
captcha