کد خبر: 4045175
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۴

معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بحث سواد یک نسل در میان است و این که بستر فضای مجازی هر چقدر هم که پیش رفته باشد هرگز نمی‌تواند برای دانش‌آموزان در آغاز دوره تحصیلی‌شان بستر مناسب برای یادگیری مهارت‌های سواد پایه باشد.

رضوان حکیم زاده به گزارش ایکنا، پانا نوشت: رضوان حکیم‌زاده، معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با حضور در بخش گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع آموزش حضوری بعد از تعطیلات نوروزی با بیان اینکه دانش آموزان از نیمه آبان ماه به شکل غیر منظم و نه به شکل کامل حضور در مدرسه را تجربه کردند و از روز چهاردهم فروردین ماه برای بار اول نیست که دانش آموزانمان وارد مدرسه می‌شوند به گزارش پخش شده از سطح مدارس اشاره کرد و گفت: در گزارشی که تهیه شده بود ملاحظه کردید برخی مدارس حضوری بودند، برخی‌ها هم نه، بعضی مدارس هم شیفتی بودند. در همه مدارس زمان‌هایی برای حضور در مدارس داشتیم ولی مدل حضورشان متفاوت بود و بحث حضوری شدن مجدد به صورت کامل بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا اتخاذ شده است.

وی با اشاره به دستورالعملی که در 72 ساعت آینده برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تهیه و ابلاغ می شود بیان کرد: باید شیوه‌نامه یا دستورالعمل جدیدی ابلاغ شود اما به این شکل نیست که تجربه‌ای در گذشته نداشته باشیم. ما دستورالعمل‌های متعددی را با همکاری وزارت بهداشت تنظیم کردیم؛ بنابراین اتفاقی که باید بیفتد این است که آخرین تغییرات را متناسب با شرایط جدید و شرایط فصلی در آن شیوه نامه‌های قبلی اعمال و تلاش کنیم برای مدارس بفرستیم.

حکیم‌زاده اضافه کرد: خوشبختانه در فواصل زمانی گذشته هم که دانش آموزان در مدارس حضور پیدا می‌کردند، مدارس مکان‌هایی بودند که بیشترین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشتند. باید یادمان باشد کودکانمان در سنینی هستند که می‌توانند بسیاری از رفتارهایی را که به ارتقای سلامتشان کمک می‌کند یاد بگیرند و حتی می‌توانند مروج یک فرهنگ رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند. با توجه به تجربه‌های گذشته که داشتیم، آمادگی‌هایی از سوی خانواده‌ها کسب شده و عید امسال پس از دو سال محدودیت‌ها برداشته شد، لذا این امکان پیدا شده است تا خانواده‌ها بدون محدودیت مسافرت داشته باشند و کودکانشان همه جا همراهشان باشند لذا محدودیت خاصی برای کودکان قائل نشدند. امیدواریم با تجربه گذشته و با همکاری نزدیکی که بین همه دستگاه‌ها داریم و تمهیداتی که اندیشیده شده بتوانیم شرایط حضور ایمن بچه‌ها را فراهم کنیم و از این زمان باقی مانده تا پایان سال تحصیلی بتوانیم برای جبران بخشی از افت تحصیلی که نگران کننده استفاده کنیم.

وی با تأکید بر این که مصوبه متعلق به ستاد ملی کروناست، برای همه دستگاه‌ها لازم الاجراست و در وزارت آموزش و پرورش هم همه مدارس اعم از مدارس دولتی و غیر دولتی مشمول این مصوبه خواهند شد گفت: با توجه به پیگیری‌هایی که خانواده‌های عزیز و اشتیاقی که دانش آموزان دارند، فکر می‌کنم مشکل خاصی برای بازگشایی نخواهیم داشت اما در هر صورت اگر مدرسه‌ای از این مصوبه تخطی کند و مقررات را رعایت نکند بر اساس دستورالعمل هایی که وجود دارد حتما تیم‌های نظارتی رسیدگی می‌کنند. یکی از وظایف مرکز ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش پیگیری اجرای مصوبات است و همه مدارس و همه دستگاه‌هایی که تحت نظر وزارت آموزش و پرورش هستند باید مصوباتی را که در سطح ملی است اجرایی کنند. ما در معاونت آموزش ابتدایی از طریق مدیران مدارس پیگیری خواهیم کرد و فکر می‌کنم مشکل خاصی نخواهیم داشت با نظارتی که از سطح مدرسه، منطقه و استان شروع می شود و نظارتی که ستاد خواهد داشت و همکاری که دستگاه‌ها دارند ان‌شاءالله همه مدارس در روز چهاردهم آموزش‌های حضوری را از سر خواهند گرفت و اگر احیانا مدرسه‌ای این مصوبه را رعایت نکرد، امکان پیگیری وجود دارد.

حکیم‌زاده با اشاره به پژوهش‌هایی که در رابطه با تأثیراتی که تعطیلی آموزش حضوری و پیگیری آموزش از طریق فضای مجازی بر رشد عاطفی اجتماعی و رشد مهارت‌های ارتباطی دانش آموزان داشته است، گفت: تقریباً همه این پژوهش‌ها بر این صحه گذاشتند که تعطیلی آموزش حضوری نه تنها باعث افت یادگیری خصوصا در دوره ابتدایی که دوره شکل گیری مهارت‌های پایه سواد است شده بلکه برای یادگیری تمام فرصت‌های بعدی در طول زندگی تحصیلی و شغلی برای دانش آموزان لازم است آموزش‌ها حضوری باشد، بچه‌ها از جنبه‌های عاطفی و تربیتی هم بسیار آسیب دیدند بچه‌ها نظم را از مدرسه رفتن یاد می‌گرفتند، سر ساعت خاصی بیدار می‌شدند، ساعت خاصی در مدرسه حضور پیدا می‌کردند و یاد می‌گرفتند که یک ساعت‌هایی را در کلاس حضور داشته باشند و یک ساعت‌هایی را برای استراحت در نظر بگیرند این موارد کمک می‌کرد تا آداب زندگی را یاد بگیرند. تعطیلی آموزش حضوری خیلی به این مسائل لطمه زد؛ کم تحرکی دانش آموزان و پیامدهایی که برای سلامت جسمانیشان دارد، لطمه اساسی به رشد مهارت‌های ارتباطی دانش آموزان وارد کرده است.

وی یادآور شد: بچه‌ها از طریق مدرسه رفتن یاد می‌گیرند که مهارت‌های زندگی را فرا بگیرند، ارتباط بگیرند و در اجتماع حضور پیدا کنند. یکی از آسیب‌های جدی که تعطیلی آموزش حضوری داشت لطمه‌ای بود که به رشد مهارت‌های ارتباطی خورده است، خصوصا برای دانش آموزانی که کلاس اولی یا دومی بودند و می خواستند زندگی مدرسه ای را تازه تجربه کنند و مجبور شدند از طریق قاب کوچک موبایل به جای حضور در مدرسه و ارتباط با دوستان و همسالانشان این تجربه را داشته باشند. بچه‌ها در مدرسه دوست پیدا می کنند و دوستی می‌کنند. افت یادگیری نگران کننده است و سازمان بهداشت جهانی هم بر این مورد تأکید داشته و گفته آسیب‌های روحی روانی که دانش آموزان تجربه کردند کمتر از آسیب هایی نبوده که در عرصه های دیگر وارد شده و رشد اجتماعی بچه ها در این زمینه یکی از موارد نگران کننده است که امیدواریم با فرصت حضور در مدرسه اندکی جبران شود.

حکیم زاده درخصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط دانش آموزان گفت: در طی دو سال گذشته آموزش های متنوع و متعددی را به دانش آموزان ارائه کردیم و دانش آموزان هم همراه بقیه افراد جامعه از جمله والدینشان در معرض دریافت این آموزش ها از طریق رسانه، مدرسه و شبکه شاد بودند و آموزش های لازم را دیدند و در دوره‌هایی هم که مدارس باز شده بود میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از طرف دانش آموزان در حد بسیار بالایی می‌دیدیم.

وی ادامه داد: به نظرم با توجه به آموزش هایی که دانش آموزان دریافت کردند از این جهت مشکل نخواهیم داشت و خودم در برخی استان‌ها که حضور پیدا می‌کردم زمانی که آموزش حضوری بود می‌دیدم دانش آموزان حتی کلاس اولی ها خیلی مقیدند ماسکشان را داشته باشند و وقتی سوال می‌کردیم اطلاعات خیلی کامل می دادند که چرا از ماسک استفاده می‌کنند و چرا فاصله را رعایت می‌کنند. به نظرم قدرت یادگیری دانش آموزان بسیار بالاست و خصوصا این که کودکان در سنینی هستند که رفتارهای خوب در آنها می تواند شکل بگیرد و می توانیم بر روی ارتقای سواد سلامتشان فکر کنیم از این جهت نگرانی نداریم چون می دانیم والدین و معلمان نظارت دارند و اگر در مواردی باشد که کودکان برخی نکات را فراموش کنند حتما اولیای عزیز در مدرسه همراهی خواهند کرد که از این جهت نگرانی وجود نداشته باشد.

معاون وزیر درخصوص افت تحصیلی دانش آموزان هم توضیح داد: کشورها علی رغم این که فن آوری های خیلی پیشرفته داشتند اما خیلی سریع آموزش حضوری را از سر گرفتند دقیقا به دلیل نگرانی از افت تحصیلی؛ بحث سواد یک نسل، در میان است و این که بستر فضای مجازی هر چقدر هم که پیش رفته باشد هرگز نمی‌تواند برای دانش آموزان در آغاز دوره تحصیلیشان بستر مناسب برای یادگیری مهارت‌های سواد پایه باشد که به نوبه خودشان پایه ای برای یادگیری‌های تمام عمر هستند لذا نگرانی های جدی داریم خصوصا برای مهارت نوشتن دانش آموزان در دوره ابتدایی که بیشتر از دیگر مهارت‌ها آسیب دیده نگران هستیم. امیدواریم بتوانیم با همکاری خوب خانواده‌ها و نظارت خوب مدیران مدارس و تلاش و همت بالای معلمان عزیز بخشی از این افت تحصیلی نسل آینده را جبران کنیم.

انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha: