کاظم نظری درگذشت غلامعلی‌ نادعلی‌زاده را تسلیت گفت
کد خبر: 4045502
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴

کاظم نظری درگذشت غلامعلی‌ نادعلی‌زاده را تسلیت گفت

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی،‌ در پیامی درگذشت هنرمند فقید، زندهیاد غلامعلی نادعلی‌زاده را تسلیت گفت.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی،‌ در پیامی درگذشت هنرمند فقید، زندهیاد غلامعلی نادعلی‌زاده را تسلیت گفت. در متن پیام مدیر کل هنرهای نمایشی آمده است: «انا‌ لله و انا الیه راجعون

در آغازین روزهای سال و در حالی که به ماه مهمانی خدا نزدیک می‌شویم در تلالویی از مشیت‌های خداوندی ارغنون هستی نغمه‌ای غمگنانه سرداد و از هجرت هنرمند بزرگی در کسوت تعزیه همچون استاد غلامعلی نادعلی‌زاده از دیار دامغان از عالم خاک به افلاک خبر داد. خبر فقدان این پیرغلام حسینی موجبات تالم و تاثر گردید و هنر فخیم شبیه‌خوانی یکی دیگر از ذخایر خود را از دست داد. مرحوم نادعلی‌زاده که با تخلص نادی دامغانی با سرایش و نگارش ده‌ها مجلس تعزیه عنوان ملک الشعرای تعزیه معاصر ایران را به خود اختصاص داده بود دین خود را به جامعه تعزیه ادا کرد و از این دنیا رخت بربست فقدان این مرحوم را به خانواده محترم شان و همچنین جامعه شبیه خوانی کشور تسلیت عرض نموده و از خداوند منان برای آن مرحوم غفران و رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر مسئلت می‌‌کنم.»

غلامعلی نادعلیزاده، فرزند رمضان متولد 1320 در خانواده‌ای متوسط و متدین در روستای بق دامغان دیده به جهان گشود. از پنج سالگی تحت آموزش پدرش مرحوم ملارمضان که از تعزیه خوانان به نام دامغان بود وارد عرصه تعزیه شد. استاد و معلم دیگرش مرحوم حاج عباسعلی نظم آرا تعزیه خوان معروف دامغانی بود.

مرحوم نادعلیزاده تعداد 150 مجلس تعزیه جدید ساخته که این رقم در عالم تعزیه کم نظیر و شاید بی‌سابقه باشد و 32 مجلس آن شامل دو جلد با مقدمه‌ای از استاد علی معلم دامغانی منتشر شده و 8 جلد دیگر آماده چاپ است. در سوگواره تعزیه سال 89 نقش آهنگ‌گذاری و نظارت بر متون تعزیه را عهده دار بوده و افتخار داشت مدت 65 سال در اجرای تعزیه فعال و به عنوان تعزیه گردان، معین البکاء و تعزیه خوان شناخته می‌شد.
 
ملک الشعرای تعزیه ایران مدت 30 سال با نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهضت سوادآموزی، شورای اسلامی شهر، میراث فرهنگی، هلال احمر، فرمانداری، سپاه، بسیج، سازمان تبلیغات اسلامی، اتحادیه انجمن های اسلامی و غیره همکاری فرهنگی و هنری داشته و بیش از 20 سال داور مسابقات آموزشگاهی در 8 رشته هنری بوده است. در سال های 65 و 66 مقام اول شعر دفاع مقدس را در استان سمنان به دست آورد و در جشنواره شعر کوثر در سال 85 به عنوان شاعر برگزیده اهل بیت (ع) در سطح کشور شناخته شد.
انتهای پیام
captcha