رسالت جامعه قرآنی در دفاع از سرمایه‌های ارزشمند نظام
کد خبر: 4046764
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۶
عباس سلیمی مطرح کرد:

رسالت جامعه قرآنی در دفاع از سرمایه‌های ارزشمند نظام

عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی در دیدار نوروزی جامعه قرآنی، با اشاره به برخی از ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله ری شهری، به بیان رسالت جامعه قرآنی در رابطه با دفاع از این سرمایه‌ها پرداخت و گفت: کسانی که خداوند به آن‌ها بینش قرآنی داده، نگذارند دشمنان شخصیت‌هایی که در مملکت ما وجودشان ارزشمند است را تخریب کنند.

رسالت جامعه قرآنی در دفاع از سرمایه‌های ارزشمند نظام

به گزارش خبرنگار ایکنا، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی عصر امروز، 15 فروردین‌ماه در دیدار نوروزی جامعه قرآنی که به همت خبرگزاری ایکنا برگزار شد، در آغاز سخنان خود به تعبیر پیامبر اکرم(ص) درباره ماه رمضان با این مضمون «شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَی ضِیَافَةِ اللَّهِ» اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم درباره بیانات نبوی در متن خطبه آخرین جمعه ماه شعبان، سخن بگوییم، باید ساعت‌ها سخن گفت تا اهمیت این ماه و لطفی که حضرتش به بندگان خود کرده را تا حدودی درک کنیم.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم(ع) با گرامیداشت یاد و خاطره همه فعالان قرآنی که به دیار باقی شتافته‌اند، اظهار کرد: معتقدم روح بلند کسانی که با قرآن مأنوس هستند حضور دارد و نظاره‌گر این مجلس و حضور شما مردان و زنان سرافراز قرآنی است. درود می‌فرستم به روان پاک همه قرآنیانی که تصاویر نورانی‌شان زینت‌بخش این محفل است، خصوصاً درود می‌فرستم به روان پاک علمای شاخص و بزرگی که طی روزها و ماه‌های گذشته به عنوان سرمایه‌هایی که هرگز جبران نخواهد شد، از دست دادیم.

این پیشکسوت قرآنی با اشاره به برخی از ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله محمدی ری شهری، تولیت فقید آستان حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: یک نکته را نه فقط در مورد ایشان بلکه در مورد سایر سرمایه‌هایی که داریم و غفلت می‌کنیم، باید متذکر شوم که، دشمن به دنبال تخریب چهره‌های ارزشی این نظام مقدس اسلامی است و از هیچ توطئه ناجوانمردانه‌ای در رابطه با تخریب این چهره‌ها دریغ نمی‌کند تا جایی که حتی برخی از خوبان را به تردید و شبهه می‌افکند. پس بسیار باید باید مراقب بود.

وی ادامه داد: آیت‌الله ری شهری در طول مدت خدمت خود در انقلاب اسلامی، 31 سال در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) خدمت کرد، آنجا بر اساس متون وقف‌نامه‌های شرعی که در همه بقاع متبرکه وجود دارد، یک حق التولیه مقرر شده که مبلغش هم قابل توجه هست، والله یک ریال از این حق‌التولیه را تصرف نکرد. به اداره‌کل امور مالی آستان دستور داده بود که یک حساب جداگانه‌ای افتتاح شود، این مبلغ جداگانه برای امور عام‌المنفعه، مستمندان، خانواده‌های بی‌بضاعت، خوابگاه، کتابخانه و اینگونه مسائل مصرف شود.

سلیمی بیان کرد: آیت‌الله ری‌شهری بیست سال امیرالحاج بود و در تمام این سالها توفیق حضور در محضر ایشان به عنوان مدیر روابط عمومی بودم، حتی یک سال هم  از بیت‌المال به حج مشرف نشد؛ مسئولیت گروه پیشرو با این حقیر بود، وقتی ایشان مشرف می‌شد، یکی از اولین کارهایشان این بود که به ما دستور می‌فرمود از سازمان حج و زیارت بپرسید که مبلغ و هزینه تشرف به حج برای سایر این 80 هزار نفری که آمده‌اند چه میزان است، همان پول را مرحمت می‌فرمودند، به حساب می‌ریختیم و فیش آن را تحویل می‌دادیم.

وی اظهار کرد: تمام حقوق دورانی حضورشان در وزارت اطلاعات را به بیت‌المال مسترد کردند. ایشان منزلی در شهرک قائم دارد که طبقه پایین آن حسینیه است. آن منزل به دستخط شریف ایشان وقف و از مالکیتشان خارج شده است و یک نسخه از این وقفنامه نزد من است. با بخش اعظم حق التولیه، حسینیه معظمی در شهرک قائم به نام حسینیه کوثر ساختند که به لطف خداوند در آینده به یک مرکز علمی و پژوهشی تبدیل می‌شود.

این پیشکسوت قرآنی با اشاره به کودتای نافرجام پایگاه شکاری همدان، پایگاه شهید نوژه، افزود: مردم به اشتباه به آن رویداد کودتای نوژه می‌گویند. نوژه یکی از خلبانان متدین ما بود که شهید شد. درستش این است که بگوییم کودتای پایگاه شهید نوژه. این افراد دستگیر شدند، جلسات محاکمه برگزار شد و یکی از خلبانان هواپیماهای جنگنده شکاری که مأموریت‌های ویرانگری داشت، به حکم حاکم شرع دادگاه که آیت‌الله ری شهری بود، محکوم به اعدام شد. وی اعتراض کرد، بررسی‌ها انجام و قرار شد که حکم اعدام انجام شود. یک روز در همین چهارراه شهید قدوسی، چهارراه قصر سابق، دژبان درب ورودی به ما اعلام کرد که یک بانوی محجبه بسیار وزین آمده و تقاضای ملاقات با آیت‌الله ری شهری را دارد؛ به خاطر محدودیت‌های امنیتی و تراکم کار، دیگرانی کارهایشان را انجام می‌دادند، ولی آن خانم اصرار کرد که باید حاکم شرع را ببینم. مطلب به حاج آقا عرض شد و ایشان اجازه فرمودند. آن خانم گفتند که من آمده‌ام از شما یک تقاضایی کنم، من همسر آن افسر خلبان نیروی هوایی هستم که کودتاچی بوده و حکم اعدام وی را صادر کرده‌اید. نیامده‌ام که بگویم اعدام نکنید آمده‌ام بگویم اعدام کنید، اما خواهش ما این است که چون ما خانواده متدین و آبرومندی هستیم، نوع اعدام شوهر من را به ما واگذار کنید. آن خانم پیشنهاد کرد که با الهام از جریاناتی که در جنگ شش روزه اکتبر بین اعراب و اسرائیل بود ـ آنجا هر دو کشور به خاطر ترس از اینکه خلبانان شکاری هواپیما را ترک می‌کردند، آن‌ها را با زنجیر درون کابین هواپیما می‌بستند که نتوانند از هواپیما خارج شوند ـ شوهر من را با زنجیر ببندید، هواپیما را هم مسلح کنید تا او خود و هواپیما را به یکی از اهداف اساسی بغداد بزند و خونش آنجا در سرزمین دشمن ریخته شود که این ننگ از خانواده ما پاک شود. آیت‌الله ری‌شهری در شرایط سخت تصمیم‌گیری قرار گرفت، در اولین فرصت ایشان خدمت حضرت امام شرفیاب شدند، برای ما تعریف کردند و فرمودند وقتی خدمت امام رسیدم و این مورد را مطرح کردم ایشان پاسخ دادند که حاکم شرع شمایید، مسئولیت با شماست تصمیم بگیرید فقط نصیحتتان می‌کنم که شما را فریب ندهند گول نخورید.

وی بیان کرد: آیت‌الله ری شهری بعد از چند روز دستور دادند که این خلبان از زندان آزاد شود، با او صحبت کرده بودند و ندامت و توبه‌اش را احراز کرده بودند. قرار شد برگردد به نیروی هوایی و به فرمانده نیروی هوایی دستور داده شود که در تیم عملیات برود و پرواز کند، نمی‌دانید چه اعتراضاتی شد که این چه حکم و نظری است. نظامی ارتشی خائن کودتاچی که کمترین مجازات او اعدام است، ولی این مرد شجاع تصمیمش را گرفته بود. آن آقا به نام سروان خلبان مهدی‌یار، به نیروی هوایی برگشت، 19 بار با هواپیمای جنگنده به عراق حمله و اهداف اساسی عراق را بمباران کرد. در مرتبه بیستم هم به شهادت رسید. آیت‌الله ری شهری در یک جلسه‌ای به ما و دیگران نصیحتی کردند، فرمودند که هنر ما این بود از کودتاچی شهید بسازیم، شما به گونه‌ای عمل کنید که از خانواده شهید، کودتاچی نسازید. باید برای این یک همایش بزرگ بگذارند و فکر کنند که مدیریت یک عالم دینی حافظ کل قرآن، یک فردی که پاکباخته است و یک ریال از بیت‌المال حقوق نگرفته چگونه می‌تواند برای دیگران الگو باشد. آن وقت شبکه‌های مجازی، دشمنان ناجوانمرد و کسانی که بدون مطالعه مسائل را منتقل و منعکس می‌کنند، درباره چنین مردانی که دلرحمی آن‌ها قابل توصیف نیست، تعابیری نادرست را به کار می‌برند.

این پیشکسوت قرآنی با طرح این موضوع که رسالت جامعه قرآنی در رابطه با دفاع از این سرمایه‌ها چیست؟ گفت: نکته‌ای که حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی در جلسه روز گذشته در تالار شیخ صدوق حضرت عبدالعظیم(ع) گفتند، یک عنوان زیبایی بود؛ ایشان فرمودند ما گرفتار حجاب معاصرت هستیم، به خاطر معاصر بودن با برخی از شخصیت‌های بزرگ استثنایی، توانایی و درک شناخت ابعاد شخصیتی آن‌ها را نداریم و این یک حقیقت مسلم است. ایشان فرمودند شاید 300 سال بعد مشخص شود که آیت‌الله محمدی ری شهری، علامه مجلسی عصر حاضر بوده است. نمی‌خواهم مبالغه کنم هدفم این بود که بگویم این حجاب معاصرت فقط ناظر بر شخص استاد ری شهری نیست، برای سایر بزرگان ما و رهبر ما این حجاب وجود دارد، چه کسانی باید این حجاب را کنار بزنند؟ کسانی که شاگرد مکتب قرآن هستند، کسانی که خداوند به آن‌ها بینش قرآنی داده، نباید بگذارند دشمنان، شخصیت‌هایی که در مملکت ما وجودشان ارزشمند است، تخریب کنند.

وی ادامه داد: به نظرم باید توسط رسانه ملی و جاهایی مثل بنیاد فارابی، سیمافیلم، معاونت سینمایی وزارت ارشاد و ... این الگوی قهرمان معرفی شود. همان طور که در برنامه خوب حدیث سرو برخی از ویژگی‌های علمای ما را تبیین می‌کنند، همین طور که با ساخت فیلم‌های خوب و زیبا که قهرمانان جنگ را معرفی می‌کنند، باید حاج قاسم سلیمانی‌ها، آیت‌الله ری شهری‌ها، آیت‌الله معرفت‌ها، دیگر بزرگان و آن‌هایی که در قید حیات هستند به صورت مستند به مردم معرفی کنند.

سلیمی همچنین درباره دیدار روز گذشته جامعه قرآنی با مقام معظم رهبری، اظهار کرد: نکات برجسته‌ای در این دیدار مطرح شد، به نظرم ایکنا این کار را در دستور کار قرار دهد و مجموعه رهنمودهای قرآنی حضرت امام و مقام معظم رهبری و مجموعه نکاتی که به خصوص در این دیدارها مطرح شده را احصا کنند؛ این مجموعه می‌تواند به عنوان یک مجموعه مستند توسط این خبرگزاری منتشر شود و در حقیقت یک نقشه راه برای کسانی باشد که می‌خواهند در این راه نورانی قرآن کریم حرکت کنند.

انتهای پیام
captcha