رفع مشکلات معیشتی مردم بهترین مصداق ادخال سرور است
کد خبر: 4047030
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴
آیت‌الله استادی:

رفع مشکلات معیشتی مردم بهترین مصداق ادخال سرور است

آیت‌الله رضا استادی، استاد حوزه علمیه گفت: امروز قدم برداشتن در راستای رضایت یک فرد مؤمن باعث توجه او به اسلام و انقلاب اسلامی است و هرقدر مشکل مردم را بیشتر حل کنیم این توجه هم بیشتر است.

رضا استادیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله رضا استادی، استاد سطح خارج حوزه علمیه، 16 فروردین ماه در سلسله جلسات درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم در حال برگزاری است، گفت: واجبات و محرمات مراتب دارد، نگاه به زن نامحرم گناه است ولی تماس با نامحرم گناهی بسیار بزرگتر است که قابل قیاس با آن نیست. البته هر گناهی نسبت به خودش بزرگ است و گناه بزرگ و کوچک هم داریم و هم نداریم.

وی افزود: در تقسیم‌بندی انوع گناه گفته می‌شود که دو دسته کبائر و صغائر هستند ولی در روایات بیان شده که هیچ گناهی را کوچک نشمارید زیرا همان گناهی که کوچک شمرده شود ممکن است موجب غضب خدا باشد و انسان را به تباهی بکشاند. گناه معصیت خداوند است و هر چه باشد بزرگ است.

معنای تجسم عمل

وی با اشاره به تجسم اعمال بیان کرد: برخی تصور می‌کنند در قیامت به اعمال انسان جزا داده می‌شود ولی گفته شده است که تجسم اعمال یعنی اینکه انسان خود عملش را در آخرت خواهد دید، اگر کار خوب کرده خود کار خوب را و اگر کار  بد کرده آن را می‌بییند؛ تجسم اعمال از مسلمات آیات و روایات طبق نظر علما هست.

استادی با اشاره به خواب گفت: خواب حجت نیست ولی گاهی مطلب آموزنده‌ای در قالب خواب گفته می‌شود. فردی مرده بود و یک قاری قرآن بالای سر او گذاشتند تا صبح قرآن بخواند و این متوفا به خواب یکی از فرزندانش می‌رود و می‌گوید این قاری را از بالای تابوت من بردارید زیرا هر آیه‌ای که می‌خواند می‌بینم به آن عمل نکرده‌ام. ما این مطلب را قبول نداریم زیرا قرآن کریم برای کسانی که افراد بدی هم بوده‌اند مفید است و سبب تخفیف عذاب آنها است.

استادی اظهار کرد: ما منبری‌ها مسئولیت سنگینی داریم زیرا برای مردم تبلیغ می‌کنیم ولی خودمان اهل عمل نیستیم زیرا کسی که عمل نکند در مردم اثر ندارد؛ این مسئله را برخی علما حل کرده‌اند، آیت‌الله احمد آشتیانی، درس و وعظ و منبر داشت و از روی کتاب برای مردم سخن می‌گفت گویی که برای خودش وعظ می‌کند، از این می‌فهمیم که مبلغ خودش جزء مردم است و آنچه را تبلیغ می‌کند به تدریج هم در خودش اثر می‌گذارد ولو اینکه به هر چه می‌گوید عمل هم نمی‌کند.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: گاهی شیطان القاء می‌کند که چون این فرد خودش عمل نمی‌کند پس ما هم عمل نکنیم، این درست نیست زیرا ممکن است گوینده، آیه و روایتی را بخواند و عمل نکند ولی شنونده نباید از عمل به آن دوری کند و عمل نکردن مبلغ دلیلی بر عمل نکردن مخاطب نیست.

آیت‌الله استادی با اشاره به دعای «اللهم ادخل علی اهل القبور السرور ...»، اضافه کرد: ظاهرا یکی از معانی این دعا این است که همانطور که از خدا می‌خواهیم سرور بر قلوب مردگان مؤمن وارد کند ما هم گامی برای سرور مؤمنان زنده و مرده برداریم. یا وقتی می‌خوانیم اللهم اغن کل فقیر، یعنی ما هم قدمی برای رفع فقر برداریم و به یاد دیگران باشیم، هر دعایی یک عمل هم لازم دارد.

استاد سطح خارج حوزه بیان کرد: ما می‌توانیم با سروربخشیدن به مؤمنی، باعث ادخال سرور برای مردگان خودمان شویم و این خوشحال کردن سادات، شیعیان و اموات و مؤمنین و مسلمین یکی از ارزش‌های مهمی است که در روایات بیان شده است و مهمتر بودن برخی کارها از تکرار آن در روایات و آیات فهمیده می‌شود و ادخال سرور از این موضوعات است و به خصوص در وضعیت امروز جامعه خیلی لازم است.

حل مشکلات باعث جلب توجه مردم به انقلاب

استادی با تاکید بر اینکه امروز قدم برداشتن در راستای رضایت یک فرد مؤمن موجب توجه او به اسلام و انقلاب اسلامی است و هرقدر مشکل مردم را بیشتر حل کنیم این توجه هم بیشتر است، گفت: از امام صادق(ع) نقل شده است که از دوست‌داشتنی‌ترین اعمال در نزد خداوند متعال، خوشحال کردن یک مؤمن است که مصادیق فراوانی مانند برطرف کردن گرسنگی یک انسان، رفع غم و غصه از مؤمن و ...دارد.

وی افزود: امروز وضعیت اجاره‌ خانه بسیار بد است، ممکن است فردی در سال قبل 500 هزار تومان اجاره می‌داده ولی، صاحبخانه امسال آن را دو برابر کرده است که پرداخت آن در توان مستاجر نیست، ابتدا خود صاحبخانه باید به مستاجر رحم کند و مبلغ اجاره را بالا نبرد و اگر اصل پرداخت اجاره در توان مستاجر نیست خیرین آن را تقبل کنند. این یکی از مصادیق بارز ادخال سرور مؤمن است.

استادی تصریح کرد: خودمان به همدیگر رحم کنیم، نقل شده که ارحم ترحم؛ کسی نگوید ما ثروتمند نیستیم که گذشت کنیم ولی همین مقداری که در توان ما هست باید ببخشیم، اینکه هر کسی بگوید به من ربطی ندارد قابل قبول نیست. اگر در جایی می‌توانیم بدهی کسی را برطرف کنیم بکنیم، گاهی برخی افراد به خاطر مبالغ بدهی‌های کم به زندان رفته‌اند و الحمدلله مؤمنان با همکاری دولت در برخی سال‌ها چندهزار نفر را آزاد کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه گفت: نباید مسئولیت کارهای خیر را فقط به گردن دولت بیندازیم و هر کسی باید وظیفه خودش را عمل کند و همین کمک به پرداخت دین، یکی از مصادیق بارز ادخال سرور است.

وی با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) بیان کرد: ایشان فرمودند کسی که باعث خوشحالی یک انسان مؤمن شود، اول خدا را بعد پیامبر(ص) و بعد ما اهل بیت(ع) را خوشحال کرده است، چه فضیلتی از این بالاتر که یک انسان بتواند رضایت خدا و پیامبر و اهل بیت را با کمک به یک خانواده فقیر جلب کند. امروز کسانی در جامعه هستند که دختران دم بخت دارند ولی چون توان تهیه جهیزیه ندارند خواستگار را به خانه راه نمی‌دهند. 

پاداش ادخال سرور

استادی افزود: در روایت دیگری نقل شده است که هیچ بنده‌ای نیست که وقتی کار خیری انجام داد و باعث سرور دیگران شد، خداوند در قیامت عمل او را به صورت فرشته‌ای درنیاورد که باعث شادی او شود. اعمال خیر ما در مواقف قیامت به کار ما خواهد آمد؛ شیخ عباس قمی در کتاب منازال الآخره آورده است که در خوف روز قیامت، این فرشته به فرد دلداری می‌دهد که تو به واسطه کارهای خیری که کردی واهمه و خوف نداشته باش.

استاد حوزه علمیه اظهار کرد: کسی که در ماه رمضان آذوقه یک ماهه خانواده‌ای را فراهم می‌کند یا جهیزیه به دختری می‌دهد و ... مشمول این نوع عنایت الهی است. الان رهبر معظم انقلاب کمک مؤمنانه را مطرح کردند و واقعا خانواده‌های زیادی هستند که به این کمک‌ها محتاج و منتظر آن هستند و براساس روایت، این کمکها سبب خوشحالی خداوند، پیامبر و ائمه(ع) است. 

وی گفت: برخی می‌گویند ما کم توفیق بودیم؛ در این زمینه بگویم گاهی فردی قدمی برای کار خیر بر می‌دارد ولی موفق به انجام آن نیست ولی کسی که قدمی برنداشته چرا باید توفیق داشته باشد و چرا باید بی عملی خود را به پای کم توفیقی بنویسد. کسانی هستند که پول دارند و فقرا را هم به آنها معرفی کرده‌اند ولی حاضر به کمک نیست و با گفتن اینکه کم توفیق هستم کار خود را توجیه می‌کند. همین فرد توفیق دارد برای منزل و فرزند و ازدواج فرزندانش هزینه‌های گزاف بکند، آن وقت برای کمک به یک مؤمن دریغ می‎کند.

انتهای پیام
captcha