تجربه روزه‌داری به روایت مسلمانان در آمریکا
کد خبر: 4047192
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱

تجربه روزه‌داری به روایت مسلمانان در آمریکا

برای جوانان مسلمان در دانشگاه اوهایو جهت شرکت در فرایض ماه مبارک رمضان برخلاف سایر نقاط جهان فرصت‌های زیادی وجود ندارد. جشن رمضان در اوهایو برای دانشجویان و اساتید مسلمان بسیار متفاوت به نظر می‌رسد.

به گزارش ایکنا به نقل از The Post Athens، امسال و هر روز عصر، بین روزهای 2 آوریل (13 فروردین) و 2 مِی (12 اردیبهشت) فروشندگان در خیابان‌های ایالت بانتن در اندونزی صف می‌کشند تا غذا و تنقلات برای افطار بفروشند.

بعد از آن، مردم برای خواندن نماز تراویح راهی مسجد می‌شوند. اوسواتون حسنه(Uswatun Hasanah)، دستیار آموزش زبان‌های خارجی و مربی اندونزیایی، گفت که این نماز (نماز تراویح) فقط در ماه رمضان اقامه می‌شود. حسنه در ماه رمضان امسال از اندونزی دور خواهد بود.

حسنه گفت: روزه در ماه رمضان برای مسلمانان واجب است، اما استثنائاتی نیز وجود دارد. مانند افراد مسن، مسافرین، مادرانی که به نوزاد شیر می‌دهند و زنان باردار از این تکلیف معاف هستند.

حسنه گفت: یکی از احادیث پیامبر ما حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) این است که ماه رمضان مقدس‌ترین ماه است، زیرا درهای بهشت ​​باز و درهای جهنم بسته است. گویا ورودشان به بهشت ​​تضمین شده است.

حسنه می‌گوید که برای ماه رمضان هیجان‌زده بوده و دلیل آن علاقه او به ارزش‌هایی است که در ماه رمضان وجود دارد.

حسنه گفت: ماه رمضان بسیار ویژه است و ما باید برای استقبال از آن هیجان‌زده باشیم، زیرا ثواب اعمال نیک چندین برابر خواهد شد. به همین دلیل است که در ماه رمضان بیشتر بر انجام فعالیت‌های مذهبی مانند تلاوت قرآن کریم و انجام امور خیریه تمرکز می‌کنیم.

اگرچه حسنه در این ماه دلتنگ خانواده‌اش در اندونزی خواهد شد، اما با خوشحالی به این موضوع پرداخت که جشن رمضان در اندونزی چگونه است.

حسنه خیاط است و گفت که خرید لباس در ماه رمضان زیاد است. وی به طور سنتی لباس‌های خانوادگی خود را می‌دوزد اما امسال این کار را نمی‌تواند انجام دهد.

روحیس اوز زمان (Rohis Uz Zaman)، دانشجوی بنگلادشی، فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی، اولین ماه رمضان خود را در خارج از خانه تجربه می‌کند.

زمان، بیشتر عمر خود را در داکای بنگلادش گذارنده و می‌گوید‌: در ماه رمضان شهر پر جنب و جوش و رنگارنگ است. رستوران‌ها برای سرو غذا به مردم در زمان افطار غذا آماده می‌کنند. انواع مختلفی از غذاها وجود دارد که بیشتر آنها روغنی و تند هستند.

زمان در مورد دورانی که جوان‌تر بود می‌گوید: یکی از بخش‌های مورد علاقه‌اش در ماه رمضان این بود که پس از افطار از خانه بیرون می‌رفت تا نماز بخواند، نمازی که برای عبادت خدا در مسجد اختصاص داشت.

زمان گفت: همه چیز رمضان در مورد کنترل خواسته‌های شماست. همچنین، می‌توانید حال افرادی که نمی‌توانند امرار معاش کنند تا فرزندانشان را سیر کنند، درک می‌کنید. قرار است شما نسبت به آنها همدلی کنید. به همین دلیل است که از نظر معنوی با ماه رمضان ارتباط برقرار می‌کنم.

زمان گفت که داکا، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان در زمان آماده‌شدن برای عید فطر به دلیل سفر مردم به روستاها و خانه‌های خود تقریباً خالی می‌شود. برای عید فطر، مردم داکا نیز لباس‌های نو می‌خرند و پنجابی و لباس محلی می‌پوشند.

عید فطر هیجان‌انگیزترین قسمت ماه رمضان برای حسنه است. او گفت که این کار باعث می‌شود وقت بیشتری با عزیزان سپری کنیم، به یکدیگر هدیه بدهیم و دعا کنیم.

حسنه گفت: امیدوارم که ما عمر طولانی داشته باشیم تا ماه رمضان سال آینده را ببینیم. ما از پایان آن ناراحت می‌شویم، اما در عین حال هیجان‌زده هستیم زیرا آن را به دلیل موفقیت در روزه‌داری، روز پیروزی می‌نامیم.

با توجه به جشن  رمضان در دانشگاه اوهایو، فرصت‌های زیادی برای شرکت در این ماه مبارک برخلاف سایر نقاط جهان یا سایر نقاط کشور (آمریکا) وجود ندارد. برخلاف بسیاری از فروشندگان در بانتن، جشن رمضان در آتن (یکی از شهرهای ایالت اوهایو) برای دانشجویان و اساتید مسلمان بسیار متفاوت به نظر می‌رسد.

نگاهی به تجربه روزه‌داری دور از وطن‌های مسلمان در آمریکا

مانند زمان و حسنه، این اولین باری است که رایان بوتا به دور از خانواده خود رمضان را جشن می‌گیرد. بوتا، دانشجوی سال اولی که در رشته زیست‌شناسی تحصیل می‌کند، پاییز گذشته به دانشگاه اوهایو آمد و از یافتن جامعه‌ای که با او هم عقیده بود شگفت‌زده شد.

بوتا گفت: اینجا یک جامعه مسلمان واقعاً خوب وجود دارد.

مرکز اسلامی آتن، واقع در خیابان استوارت 13، محل استقرار انجمن دانشجویان مسلمان(MSA) دانشگاه اوهایو است. این ساختمان مانند یک مرکز اجتماعی، مکانی برای رفت و آمد دانشجویان و ساکنان آتن است. وظایف این مرکز اسلامی ارائه فهرستی از منابع اسلامی و همچنین استقبال از هر عضو، صرف نظر از اعتقادات مذهبی است.

مانند بسیاری از دانشجویان مسلمان دیگر در دانشگاه، بوتا در MSA پذیرش پیدا کرد. بوتا زمانی که برای اولین‌بار به آتن آمد تقریباً به اندازه جامعه مسلمان اوهایو نگران بود. خوشبختانه، او تقریباً بلافاصله در جامعه (مسلمان) مورد استقبال قرار گرفت و تجربه او تا کنون مثبت بوده است.

بوتا گفت: به اینجا آمدم و واقعاً ترسیده بودم، اما الحمدلله همه اینجا خیلی شگفت‌انگیز هستند. آنها شما را مانند خانواده خود می‌دانند.

اگرچه این ماه رمضان مطمئناً با ماه‌های گذشته متفاوت خواهد بود، بوتا برای این جشن هیجان زده است و نسبت به کیفیت تجربه خود در آتن و دانشگاه اوهایو خوشبین است.

بوتا گفت: بدیهی است که نبود خانواده من در اینجا شرایط را متفاوت خواهد کرد، اما احساس می کنم تجربه خوبی خواهد بود.

برای بوتا، بزرگترین تفاوت در ماه رمضان، افطار بدون خانواده است. به طور معمول، بوتا با خانواده خود افطار می‌کرد، اما امسال برنامه او این است که در مسجد افطار کند، نماز بخواند و برای خوردن غذا به خانه برگردد.

نگاهی به تجربه روزه‌داری دور از وطن‌های مسلمان در آمریکا

اگرچه بوتا برای انجام سنت‌های ماه رمضان هیجان زده است، اما به اهمیت این اعمال و همچنین معنای معنوی آنها اذعان دارد. او می‌گوید: مسلمانان روزه را راهی برای عزت و تقرب به خداوند می‌دانند. بوتا گفت که حتی قبل و بعد از ماه مبارک، سعی می‌کند هفته‌ای دو بار روزه بگیرد تا از همه نعمت‌هایی که دارد، شکرگزار باشد.

بوتا گفت: من می‌توانم تحصیلات داشته باشم، اما میلیون‌ها نفر هستند که نمی‌توانند تحصیلات خود را داشته باشند. می‌توانم بخورم و برخی از مردم نمی‌توانند. این به نوعی راهی برای من است که خودم را محکم و مطمئن شوم که فروتن خواهم ماند.

بوتا علاوه بر روزه گرفتن، خواندن قرآن و انجام اعمال خیریه در ماه رمضان را یک شروع دوباره معنوی می‌داند.

بوتا گفت: این ماهی است که می‌توانم برای سعادت در دنیا و آخرت برنامه‌ریزی کنم. هدف ما به عنوان مسلمانان و پیروان اسلام این است که بهترین افرادی باشیم که می‌توانیم.

اگرچه هرکسی ماه رمضان را متفاوت جشن می‌گیرد اما رمضان زمانی برای تأمل و بهبود روح است. انطباق سنت‌ها برای همسویی بهتر با شیوه‌های جوامع خانگی می‌تواند دشوار باشد، اما حسنه علی‌رغم تفاوت‌ها احساس حمایت و استقبال از جامعه جدید خود را داشته است.

حسنه گفت: فکر می‌کردم، اینجا غمگین می‌شوم چون از خانواده‌ام دور هستم، اما خوشبختانه، دوستان زیادی در اینجا دارم. با وجود اینکه از مذاهب مختلف هستیم، مردم بسیار حمایت می‌کنند.

انتهای پیام
captcha