عزم و اراده، لازمه خودسازی + فیلم
کد خبر: 4047605
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
«آیه آیه بندگی»/ 6

عزم و اراده، لازمه خودسازی + فیلم

گاهی اوقات تدبیر درستی در کار ما نیست. برای انجام کارها نیازمند عزم جزم هستیم. خودسازی هم نیازمند عزم است. خودسازی را همه قبول دارند اما گاهی اوقات فقط از آن حرف می‌زنیم و بعد هم رها شده است. در این مسائل استمرار فقط پاسخ می‌دهد.

حجت الاسلام آقاتهرانی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین مرتضی آقاتهرانی، معلم اخلاق و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم، در سلسله درس‌گفتار‌هایی با عنوان «آیه آیه بندگی» که در ۳۰ قسمت به مناسبت ماه مبارک رمضان و با همکاری استودیو مبین تهیه و تدوین شده، به بیان توصیه‌هایی اخلاقی برای زندگی بهتر بر پایه آیات قرآن کریم پرداخته است.


بیشتر بخوانید:


بخش ششم درس‌گفتار «آیه آیه بندگی» با نام عزم و اراده به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله ربّ العالمین و صَلِّ عَلی مُحَمَّد و آلِ طاهرین لاسیما بقیة الله فی الارضین

وقتی یک چیزی را طلب کردیم و بعد وقتی بیدار شدیم، «عزم و اراده» لازم است. در وجود همه انسان‌ها عزم و اراده وجود ندارد. حتی قرآن یکی از انبیاء را نام می‌برد و می‌فرماید: «و لم نجد له عزماً» ما در ایشان عزم ندیدیم و آن وقت بعضی از انبیاء هم هستند که اینها «اولوالعزم» بودند یعنی صاحبان عزم هستند. حضرت نوح، حضرت عیسی، حضرت ابراهیم، حضرت موسی و حضرت محمد(ص) اینها پیامبران اولوالعزم هستند. این پیامبران وقتی کاری را می‌خواستند انجام دهند پای آن می‌ایستادند.

خیلی‌ها هستند که کاری را انجام می‌دهند اما در این مسیر یک قدم به جلو حرکت می‌کنند و یک قدم به عقب. انرژی مصرف می‌شود اما این انرژی در مسیر حرکت کردن به سمت جلو نیست.  از این دست مواردی که انجام داده‌ایم اندک نیست. درصورتی‌که باید پای کاری که شروع کرده‌ایم بایستیم و آن را به پایان برسانیم تا شیرینی آن کار را چشید. کارهای نیمه‌کاره خوب هضم نمی‌شود.

گاهی اوقات تدبیر درستی در کار ما نیست. برای انجام کارها نیازمند عزم جزم هستیم. خودسازی هم نیازمند عزم است. خودسازی را همه قبول دارند اما گاهی اوقات فقط از آن حرف می‌زنیم و بعد هم رها می‌شود. در این مسائل استمرار فقط پاسخ می‌دهد. استمرار هم ناشی از عزم قوی است. اگر عزم انسان جدی باشد قبل از آن به خوبی فکر می‌کند و معرفت درست پیدا می‌کند. مثلاً تصمیم بگیرید معصیت نمی‌کنید و بندگی خدا را در پیش بگیرید و وقتی به بندگی خداوند دست یافتید آن گاه هم روزه خواهید گرفت، هم خمس پرداخت خواهید کرد و هم جهاد و امر به معروف انجام خواهید داد و در نهایت نماز خواهید خواند.

گفته‌اند در ماه مبارک رمضان برخی کارها را نباید تا اذان مغرب انجام داد و باید از برخی از لذت‌ها پرهیز شود و اگر اذان خوانده شد، آن وقت هم بخورید و هم بیاشامید. اگر چند روز در ماه مبارک رمضان این دستورات را انجام دهیم عادت خواهیم کرد و تا پایان ماه مبارک بدن کاملاً همراهی می‌کند. شاید در روزهای ابتدایی سخت باشد اما بعد از گذشت چند روز عادی می‌شود. خودسازی هم به این شکل است و باید کم‌کم آن را انجام دهیم و بعد پای آن کامل خواهیم ایستاد.

انتهای پیام
captcha