از بازگشایی دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در پایتخت اوکراین تا احتمال تقابل نظامی روسیه و آمریکا
کد خبر: 4047946
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
تحولات اوکراین؛

از بازگشایی دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در پایتخت اوکراین تا احتمال تقابل نظامی روسیه و آمریکا

درحالی که دفتر نمایندگی دیپلماتیک اتحادیه اروپا در اوکراین دوباره در کی‌یف بازگشایی شده است، سفیر روسیه در آمریکا گفت: اقدامات غرب در اوکراین بسیار خطرناک و تحریک‌آمیز است و می‌تواند روسیه و آمریکا را در مسیر تقابل نظامی مستقیم قرار دهد.

از بازگشایی دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در پایتخت اوکراین تا احتمال تقابل نظامی روسیه و آمریکا

به گزارش ایکنا، رئیس کمیسیون اروپا، پرسشنامه‌ای را به ولادیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین تسلیم کرد که پس از تکمیل آن، کمیسیون اروپا مذاکرات برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا را آغاز می‌کند. جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز در جریان سفرش به اوکراین اعلام کرد که فعالیت دفتر دیپلماتیک اتحادیه اروپا در اوکراین از کی‌یف هدایت خواهد شد.

بورل در توئیتی نوشت: «با این سفر، اتحادیه اروپا به کی‌یف باز می‌گردد. من به معنای واقعی کلمه این را می‌گویم: رئیس دفتر ما به اینجا بازگشته است، تا بتوانیم مستقیم‌تر و نزدیک‌تر با مقامات اوکراین کار کنیم.»

تحرکات غرب در اوکراین می‌تواند به تقابل نظامی بیانجامد

آناتولی آنتونوف در مصاحبه با هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک گفت: دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در شرایطی متحدانش در ناتو را برای ارسال کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین ترغیب می‌کند که این کمک‌ها فقط نزاع را تشدید می‌کنند.

وی افزود: دولت‌های غربی به صورت مستقیم در حوادث جاری در اوکراین، دخیل هستند و به ارسال سلاح و مهمات به این کشور ادامه می‌دهند و در نتیجه، موجب ریختن خون‌های بیشتری می‌شوند.

این دیپلمات ارشد روس هشدار داد: چنین اقداماتی، خطرناک و تحریک‌آمیز هستند زیرا به طور مستقیم علیه روسیه هستند.

زلنسکی: اوکراین چاره‌ای جز مذاکره با روسیه ندارد

رئیس‌جمهور اوکراین طی مصاحبه‌ای تأکید کرد که کشورش چاره‌ای جز مذاکره با روسیه ندارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه با وب‌سایت روزنامه آلمانی «بیلد» تصریح کرد که اوکراین همچنان بر روی مذاکر با روسیه حساب می‌کند و توضیح داد: «امروز، اوکراین چاره‌ای جز نشستن در میز مذاکرات ندارد».

مذاکرات میان روسیه و اوکراین در تاریخ 28 فوریه (9 اسفند ماه) و چهار روز بعد از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین آغاز شد و چندین دور نشست در بلاروس انجام گرفت و سپس مذاکره‌کنندگان دو کشور از طریق ویدئوکنفرانس به نشست‌های خود ادامه دادند. در تاریخ 10 مارس (22 اسفند ماه)، ترکیه، نشست میان «سرگئی لاوروف» و «دیمیترو کولبا» وزرای خارجه روسیه و اوکراین را در حاشیه نشست دیپلماتیک آنتالیا سازماندهی کرد و 29 مارس (12 فروردین ماه) نشست رو در رو بین نمایندگان اوکراین و روسیه در استانبول برگزار شد.

بحران اوکراین و احتمال پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

کشورهای فنلاند و سوئد با توجه به بحران اوکراین، اکنون در صدد پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند و رسانه های غربی مدعی شده‌اند که این دو کشور بزودی به ناتو ملحق خواهند شد.

CNN با انتشار این خبر افزود: کشورهای فنلاند و سوئد بزودی قادرند تا به ناتو ملحق شوند، اقدامی که به نظر خشم مسکو را به همراه خواهد داشت.

بنابراین گزارش مقامات ناتو به این رسانه آمریکایی گفتند که مذاکرات درباره پیوستن فنلاند و سوئد به این ائتلاف نظامی از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین جدی‌تر مطرح شده و مقامات ارشد وزارت امورخارجه آمریکا هم به CNN گفته‌اند که این درخواست قرار است درجریان نشست هفته جاری وزرای خارجه ناتو که وزرای خارجه این دو کشور نیز در آن حضور دارند، مطرح شود.

موج فشار سیاسی بر روسیه بعد از کشتار ایستگاه قطار کراماتورسک

یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا که CNN اشاره ای به نام وی نکرد به این رسانه  آمریکایی گفت: چنانچه به افکار عمومی در هردو کشور فنلاند وسوئد نگاهی بیاندازید، درخواهید یافت که طی شش هفته گذشته نظرات به شدت دراین دو کشور تغییر کرده است و تصور می کنم این نیز یکی دیگر از خطاهای راهبردی (روسیه) بوده است .

رسانه دولتی بریتانیا از تغییر فرمانده روسی در اوکراین خبر داد

رسانه دولتی بریتانیا امروز به نقل از یک مقام غربی ناشناس نوشت که روسیه با انتصاب یک ژنرال کارآزموده در فرماندهی جنگ اوکراین که پیش از این در عملیات نظامی روسیه در سوریه حضور داشته است، دست به تجدید سازمان فرماندهی عملیات خود در اوکراین زده است.

به گزارش BBC،  این منبع آگاه گفت که اکنون الکساندر دِوورنیکوف، فرمانده منطقه جنوبی ارتش روسیه، هدایت عملیات این کشور در اوکراین را در دست گرفته است.

وی افزود: این فرمانده تجربه فراوانی در عملیات‌های روسیه در سوریه داشته و پیش بینی می‌کنیم که با این انتصاب فرماندهی و هدایت نیروهای این کشور به صورت کلی بهبود یابد.

موج فشار سیاسی بر روسیه بعد از کشتار ایستگاه قطار کراماتورسک

به گفته این مقام غربی، این انتصاب جدید برای بهبود هماهنگی میان یگان‌های مختلف انجام شده چرا که در گذشته گروه های ارتش به صورت جداگانه سازماندهی و فرماندهی می‌شدند.

وی افزود که تاکتیک های ارتش روسیه موجب شده بود تا با وجود آنکه تخمین زده می‌شد این کشور نیروی عمده ای نزدیک به ۱۰۰ گردان رزمی عملیاتی در اختیار دارد، به دست تعداد اندکی از یگان های اوکراینی که به صورت هوشمندانه‌تر و با غافلگیری عمل می‌کردند، عقب نگه داشته شوند.

این مقام افزود که موفقیت روس‌ها در دستیابی به همین اهداف محدودی که مشخص ساخته‌اند نیز نامعلوم است مگر آنکه تاکتیک خود را تغیییر دهند.

آخرین آمار کشته‌شدگان جنگ اوکراین

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرد از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تاکنون، سه هزار و ۹۰۰ غیر نظامی در این کشور کشته و زخمی شده‌اند.

نیوزویک نوشت: کمیساریای عالی حقوق بشر هشدار داد که آمار واقعی می‌تواند بسیار بیشتر از موارد ثبت شده باشد.

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در جدیدترین گزارش خود گفت: تاکنون یک هزار و ۶۲۶ غیر نظامی در اوکراین کشته و ۲ هزار و ۲۶۷ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

این نهاد همچنین گفت که تاکنون ۶۳ کودک در اوکراین کشته شده‌اند.

با این همه دفتر دادستان کل اوکراین روز جمعه اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ،  ۱۶۹ کودک اوکراینی کشته و بیش از ۳۰۶ کودک دیگر مجروح شده‌اند.

پیش از این، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد مارتین گریفیتس هماهنگ کننده امور اضطراری سازمان ملل مشاهداتش از بوچای اوکراین را وحشتناک توصیف کرد.

آغوش باز ژاپنی‌ها برای حمایت از پناهندگان اوکراینی

مردم ژاپن نسبت به میزبانی از پناهجویان اوکراینی که از تهاجم روسیه گریخته اند، علاقه خاصی نشان داده اند و دولت توکیو تاکنون  پیشنهادهای بسیاری در زمینه کمک رسانی از سوی مردم دریافت کرده است.

به گزارش کیودو، آژانس خدمات مهاجرتی ژاپن اعلام کرد ۸۹۵ پیشنهاد کمک از جمله در زمینه شغل و مسکن دریافت کرده است که بیش از نیاز ۴۰۰ اوکراینی است که به ژاپن پناهنده شده‌اند.

این آژانس یادآور شده است که ۴۲۰ شرکت، ۱۷۵ شهرداری و ۲۴ سازمان غیردولتی یا غیر‌انتفاعی پیشنهاد حمایت کرده‌اند. پیشنهاد‌های شخصی و غیره نیز در مجموع ۲۷۶ مورد برآورد شده است.

اکثر شرکت‌ها فرصت‌های شغلی را به پناهجویان پیشنهاد داده‌اند، در حالی که کمک‌های شخصی طیف گسترده‌ای از کمک‌ها شامل حمایت قانونی و اداری و مسکن را در بر می‌گیرد.

ژاپن که مدتی طولانی از ورود افراد خارجی به این کشور به دلیل همه گیری ویروس کرونا خودداری می‌کرد، هفته گذشته ۲۰ پناهجوی اوکراینی را به نشانه حمایت از تلاش‌های بین‌المللی به اوکراین پذیرفت. این افراد که از ۶ تا ۶۶ سال دارند  و شامل ۱۵ زن هستند.

این افراد نخستین پناهجویان اوکراینی نیستند که با شروع حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه آواره شده و به ژاپن رفته‌اند اما نخستین گروهی هستند که با پرواز دولتی اختصاصی که توسط وزارت امور خارجه ژاپن سازماندهی شده بود، وارد این کشور شدند. 

موج فشار سیاسی بر روسیه بعد از کشتار ایستگاه قطار کراماتورسک

مردم ژاپن  با وجود جمعیت کهنسال و کمبود نیروی کار درباره مهاجران به کشورشان بسیار محتاطند، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اکثریت مردم ژاپن مایل به پشتیبانی از مردم اوکراین هستند. 

بیشتر پناهویان اوکراینی با روادید ۹۰ روزه وارد ژاپن شده‌اند که می‌توانند آن را به روادید ویژه یک ساله تغییر دهند تا بتوانند مجوز کار کردن داشته باشند. 

انتهای پیام
captcha