افزایش فشارها بر روسیه بعد از انتشار تصاویر رویداد بوچا
کد خبر: 4046990
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲
با تحولات اوکراین؛

افزایش فشارها بر روسیه بعد از انتشار تصاویر رویداد بوچا

جنگ اوکراین بعد از گذشت یک ماه وارد مرحله تازه‌ای شده است. انتشار تصاویر قتل‌ عام غیرنظامیان در یکی از شهرهای این کشور و نسبت دادن این جنایات جنگی به نظامیان روس در خاک اوکراین، فشارهای سیاسی و رسانه‌ای را بر مسکو بیشتر از گذشته کرده است.

به گزارش ایکنا، با گذشت چند روز بعد از انتشار تصاویر قتل‌ عام در شهر بوچا، رئیس جمهور این کشور برای سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل که برای بررسی این موضوع قرار است تشکیل شود ابراز آمادگی کرد.

سخنرانی رئیس جمهور اوکراین در نشست شورای امنیت

ولودیمیر زلنسکی، در پیامی ویدئویی اعلام کرد که امروز در شورای امنیت سازمان ملل درخصوص کشتار غیرنظامیان در شهرهای این کشور سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش فرانس ۲۴، زلنسکی مدعی است که در شهر بوچا حداقل ۳۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند و انتظار دارد که تعداد تلفات غیر نظامیان در سایر شهرهای این کشور بالاتر باشد.

زلنسکی ادامه داد: ما علاقه‌مند به کامل‌ترین و شفاف‌ترین تحقیقات هستیم به گونه‌ای که نتایج آن برای کل جامعه بین‌المللی مشخص و توضیح داده شود.

افزایش فشارهای سیاسی بر روسیه بعد از انتشار تصاویر قتل‌عام بوچا

رسانه‌های غربی ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۱ با انتشار تصاویری از شهر بوچا در نزدیکی کی‌یف مدعی شدند نیروهای روسیه حین خروج از اطراف پایتخت اوکراین غیرنظامیان را هدف گلوله قرار داده‌اند. با این همه کاخ کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که قاطعانه اتهام دست داشتن در کشتار غیرنظامیان شهر بوچا در اوکراین را رد و این تصاویر را ساختگی خواند.

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا صبح امروز نیز اقدام تحریک‌آمیز در بوچا را اوج دروغ‌گویی و خصومت نامیده و یادآور شد که مقامات واشنگتن، بدون داشتن مدرک، بلافاصله نقش دادستان را به خود گرفته و شروع به تعیین عاملان جرم کرده‌اند.

وی همچنین اظهارات مقامات آمریکایی درباره جنایات جنگی نظامیان روس در خاک اوکراین را «اتهاماتی بی‌اساس» و بخشی از تلاش هماهنگ غرب برای شیطان جلوه دادن نیروهای مسلح روسیه خواند.

مقام بریتانیایی: دیپلمات‌های روسی در لندن می‌مانند

یک مقام دولت بریتانیا اعلام کرد، لندن در حال حاضر تصمیمی برای اخراج دیپلمات‌های روسیه در این کشور ندارد.

به گزارش اسپوتنیک، این مقام دولت بریتانیا که نامی از او برده نشده گفت که تعداد کمی از افسران اطلاعاتی روسیه در سفارت این کشور در لندن حضور دارند.

وی دوشنبه‌ شب افزود: تعدادی از شرکای اروپایی دیپلمات‌های روسیه که عمدتا افسران اطلاعاتی هستند را اخراج کرده‌اند. به دلیل اقداماتی که بعد از سالزبری انجام دادیم، در حال حاضر تعداد زیادی از آن دسته در سفارت روسیه در لندن نداریم. بنابراین در حالی که این امر را بررسی می‌کنیم، اما هیچ برنامه‌ای برای انجام آن نداریم.

در مارس 2018، سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه روسیه و بریتانیا و دخترش در سالزبری در جنوب انگلستان با سم نوویچوک مسموم شدند. این مسمومیت کشنده بود و هر دو به بیمارستان انتقال یافتند.

این ماده سمی کمیاب ده‌ها سال پیش در اتحاد جماهیر شوروی تولید می‌شد. پس از آن نیز برخی کشورهای اروپایی آزمایش‌ بر روی این ماده را ادامه دادند. انگلیس پس از سوءقصد به اسکریپال روسیه را متهم به دست داشتن در این حمله کرد. بسیاری از کشورها نیز این ادعای انگلیس را تصدیق کرده و به مسئله واکنش نشان دادند. اما روسیه نیز قاطعانه این اتهام را رد کرده است.

پیش‌تر هم وزارت امورخارجه فرانسه اعلام کرد که پاریس تصمیم گرفته است بسیاری از دیپلمات‌های روسیه را از این کشور اخراج کند.

آمریکا به دنبال تحریم‌های جدید علیه روسیه

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن در هفته جاری تحریم‌های جدیدی علیه روسیه وضع خواهد کرد.

به گزارش CNN، سالیوان به خبرنگاران گفت: منتظر اعلام تحریم‌های بیشتر در این هفته باشید. ما در حال هماهنگی با متحدان و شرکای خود در مورد جزئیات دقیق این تحریم‌ها هستیم. این هفته ما فشار اقتصادی بیشتری علیه روسیه اعمال خواهیم کرد.

افزایش فشارهای سیاسی بر روسیه بعد از انتشار تصاویر قتل‌عام بوچا

مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین درخصوص اخبار مربوط به شهر بوچا و اتهامات علیه روسیه گفت که اکنون زمان بی‌خیالی در خصوص این مسائل نیست.

وی افزود: تصاویری که از بوچا منتشر می‌شوند تأیید می‌کنند که اکنون زمان بی‌خیالی نیست. اوکراینی‌ها شجاعانه از سرزمین خود دفاع می‌کنند و آمریکا با کمک‌های نظامی، بشردوستانه و اقتصادی از آن‌ها حمایت خواهد کرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید تصریح کرد: دولت جو بایدن، رئیس جمهور اوکراین شبانه‌روز برای تأمین درخواست‌های کمک‌های امنیتی اوکراین تلاش می‌کند.

سالیوان همچنین اشاره کرد که آمریکا به زودی کمک‌های امنیتی جدیدی به اوکراین ارائه خواهد کرد.

پیش از این هم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه خواستار محاکمه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به اتهام جنایت جنگی در بوچا در اوکراین شد و گفت تحریم‌های بیشتری علیه روسیه وضع خواهد کرد.

لیتوانی هم سفیر روسیه را اخراج کرد

گابریلیوس لندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی دوشنبه شب اعلام کرد که سفیر روسیه باید خاک این کشور را ترک کند و لیتوانی نیز سفیر خود را از روسیه فراخوانده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، وی در بیانیه‌ای گفت: دولت لیتوانی در واکنش به تجاوزهای روسیه در اوکراین، تصمیم گرفته است روابط دیپلماتیک خود با مسکو را کاهش دهد. سفیر روسیه باید لیتوانی را ترک کند.

لندسبرگیس ادامه داد: سفیر لیتوانی در مسکو در آینده نزدیک به کشور خود بازخواهد گشت.

دولت لیتوانی همچنین تصمیم گرفته است که سرکنسولگری روسیه در شهر کلایپدا را تعطیل کند.

لندسبرگیس افزود: لیتوانی به شرکای خود در اتحادیه اروپا و ناتو در مورد تصمیم خود اطلاع داده است. ما از شرکا دعوت کرده‌ایم که از ما پیروی کنند.

پیش از این استونی، لتونی و لیتوانی که به عنوان کشورهای حوزه بالتیک شناخته می‌شوند، ۱۰ دیپلمات روس را اخراج کرده بودند.

توصیه مقام اتحادیه اروپا به حفظ روابط اعضا با روسیه

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت که کشورهای اروپایی باید روابط دیپلماتیک خود را با روسیه حفظ کنند.

به گزارش، پیتر استانو، سخنگوی کمیسیون روابط خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه شب در بروکسل تصریح کرد، اتحادیه اروپا معتقد است تماس‌های دیپلماتیک با روسیه باید ادامه یابد و از اظهارنظر درباره تحریم‌های احتمالی جدید خودداری کند.

وی اظهار کرد: اگر می‌خواهید مشکل را حل کنید باید با پوتین ارتباط برقرار کنید. اتحادیه اروپا قصد دارد کار بر روی تحریم‌های جدید علیه روسیه را تسریع کند، ولی هنوز نمی‌داند که چه کاری می‌تواند انجام دهد.

به دنبال انتشار تصاویر شهر بوچا اوکراین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشنهاد کرد که تحریم‌های جدیدی علیه روسیه اعمال شود.

استانو گفت که تصمیم‌گیری در این باره به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بستگی دارد و او نمی‌تواند در خصوص اتفاقات پیش رو اظهار نظر کند.

انتهای پیام
captcha