هدف جلسات خانگی نورالثقلین کنشگری اجتماعی است
کد خبر: 4048204
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹

هدف جلسات خانگی نورالثقلین کنشگری اجتماعی است

معاون تعلیم و تربیت سازمان دارالقرآن الکریم درباره اهداف تشکیل جلسات خانگی قرآن در قالب طرح نورالثقلین گفت: هدف اصلی ما در طرح برگزاری جلسات خانگی قرآن، درگیر کردن خانواده‌ها با قرآن و معارف اهل بیت(ع) در فضای منازل است.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان دارالقرآن الکریم، جلسات خانگی قرآن یک نهاد اجتماعی مردمی و با هدف انس با قرآن در جهت تعالی و رشد جامعه تشکیل می‌شوند که از مزایای بسیار مهم این‌گونه جلسات مردمی بودن، تربیت محور بودن، توجه به اصل سادگی و پرهیز از تکلف و اهتمام به تلاوت و تدبر درآیات الهی است. طرح نورالثقلین باهدف ورود قرآن و آموزه‌های آن به درون خانه‌ها به معنای واقعی راه‌اندازی شده است تا بتواند سبک زندگی جامعه را به سمت سبک زندگی ایرانی اسلامی سوق دهد.

این طرح با هدف تحقق مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر ارتقای کمی و کیفی محافل خانگی قرآنی و توانمندسازی مربیان قرآنی به همت سازمان دارالقرآن کریم مدتی است که اجرایی شده است. بر همین اساس حجت الاسلام مهدویان، معاون تعلیم و تربیت سازمان دارالقرآن الکریم در خصوص اهداف تشکیل جلسات خانگی قرآن در قالب طرح نورالثقلین گفت: هدف اصلی ما در طرح برگزاری جلسات خانگی قرآن، درگیرکردن خانواده‌ها با قرآن و معارف اهل بیت(ع) در فضای منازل است.

معاون تعلیم و تربیت سازمان دارالقرآن الکریم در خصوص قرارگاه نورالثقلین اظهار کرد: این قرارگاه یکی از قرارگاه‌های مصوب عملیات ماه مبارک رمضان در سازمان تبلیغات اسلامی است و هدف آن بسط، ارتقا، ساماندهی و سازماندهی جلسات خانگی قرآن است.

وی گفت: جلسات خانگی نورالثقلین دارای پنج مؤلفه و نقطه تمایز با سایر جلسات خانگی قرآن است و عبارت‌اند از جلسات نورالثقلین، جلسات قرآن و عترت است. جلسات نورالثقلین مانند جلسات مرسوم قرآنی نیست که فقط قرآن خوانده شود و توجه به موضوع ثقلین(قرآن و عترت)، یکی از اهداف طرح است. برای جلسات خانگی قرآن سه حالت عمومی، تخصص‌محور و مخاطب‌محور تعریف شده است که هر کدام از این مدل‌ها می‌تواند به شکل‌های مختلف طراحی و اجرا شود.

مهدویان اظهار کرد: جلسات خانگی قرآن همچنین می‌تواند به صورت دورخوانی، قرائت یک قاری مدعو، قرائت استاد یا مربی برای حاضران یا به صورت جلسه آموزشی دنبال شود. منظور ما از بخش عترت در نورالثقلین، برگزاری هیئت نیست و هدف ما آشنایی بیشتر مخاطبان از ارتباط میان قرآن و عترت است.

جلسات نورالثقلین، تربیت محور است

مهدویان اظهار کرد: ارتباط میان مربی و متربی یکی از اهداف مهم نورالثقلین است و برای ما بسیار مهم است که ارتباط تربیتی میان مربی و متربی وجود داشته باشد. هدف ما از ایجاد این نوع ارتباط، نیروسازی و کادرسازی قرآنی در بستر خانواده است.

معاون تعلیم و تربیت سازمان دارالقرآن درباره خانواده‌محور بودن طرح نورالثقلین خاطرنشان کرد: یکی از اهداف مهم طرح نورالثقلین، درگیر کردن تمامی اعضای خانواده با جلسات خانگی است، لذا حضور هر فردی در یک جلسه خانگی به منزله حضور یک نماینده از یک خانواده در یک جلسه خانگی قرآن است و بر همین اساس، واحد شمارش ما در طرح نورالثقلین، خانواده است نه تعداد افراد.

وی گفت: هدف ما این است که در یک افق 10ساله، چند میلیون خانواده در جلسات خانگی قرآن مشارکت داشته باشند و بر همین اساس محتویات ارائه شده برای جلسات خانگی قرآن نیز در قالب محتویات سبک زندگی، تحکیم خانواده، فرزندآوری و ... است.

هدف جلسات خانگی نورالثقلین

وی در این خصوص بیان کرد: هدف ما این است که یک جلسه خانگی قرآن را از حالت منفعل به حالت فعال تبدیل کرده و افرادی تحویل جامعه شوند که در امورات اجتماعی، مشارکت داشته و فعالیت کنند.

معاون تعلیم و تربیت سازمان دارالقرآن الکریم گفت: برکت برگزاری جلسات خانگی قرآن در خانه، تقویت روحیه اخوت و برادری میان افراد شرکت کننده است. یکی از اهداف ما دور کردن روحیه بی تفاوتی در افراد در قبال فعالیت‌های اجتماعی است.

مهدویان در خصوص محل برگزاری جلسات خانگی قرآن نیز اظهار کرد: تأکید ما این است که جلسات خانگی قرآن حتماً در فضای منزل برگزار شود و جلساتی که به اسم جلسه خانگی قرآن در مساجد و حسینیه‌ها و ... برگزار می‌شوند جزو اهداف ما نیست.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صغری شهریاری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۷ - ۰۹:۴۵
0
0
بسیار خوب است
captcha