مشق عشق در دفتر زندگی دندانپزشک جهادگر
کد خبر: 4048867
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲

مشق عشق در دفتر زندگی دندانپزشک جهادگر

این روز‌ها اسم اردو‌های جهادی را کمتر کسی است که نشنیده باشد. در کنار اقشار مختلف جهادگر سپیدپوشانی را شاهدیم که به جای کسب درآمدهای بالا مسیری دیگر را انتخاب کرده و رضای حق و عبادت در نگاه خدمت به خلق را برای خود متصور شده‌اند.

مهرداد امیری، دندان پزشک جهادگر

این روزها اسم اردوهای جهادی را کمتر ایرانی است که نشنیده باشد. حضور اقشار مختلف در این اردوها از دانش‌آموزی گرفته تا دانشجویی و کارگری گواه بر این ادعا است که همه این نهاد پرتلاش و انقلابی را می‌شناسند. این گروه‌ها در اقصی نقاط کشور اعم از شهری و روستایی فعال هستند و بدون کوچکترین چشم‌داشتی راهی مناطق محروم می‌شوند. در کنار اقشار مختلف جهادگر سپیدپوشانی را شاهدیم که به جای نشستن در مطب‌های مجلل و کسب درآمدهای میلیونی در روز راه و مسیری دیگر را انتخاب کرده و رضای حق و عبادت در نگاه خدمت به خلق را برای خود متصور شده‌اند.

دندان‌پزشکان از جمله افرادی هستند که گروه‌های جهادی را همراهی کرده و با عشق مشق خدمت می‌کنند و با شاد کردن دلی و رفع بیماری و مشکل از افراد بی‌بضاعت در مناطق محروم بهشت را برای خود در دنیا می‌خرند. به مناسب فرا رسیدن 23 فروردین روز دندان‌پزشک با مهرداد امیری‌پریان، فارغ‌التحصیل دندان‌پزشک عمومی از دانشگاه اراک گفت‌و‌گویی انجام شده است که در این گزارش می‌خوانید.

ایکنا ـ خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چگونه با گروه‌های جهادی آشنا شدید؟

مهرداد امیری‌پریان، فارغ‌التحصیل دندان‌پزشک عمومی در سال 97 از دانشگاه اراک هستم. پیشینه آشنایی با گروه‌های جهادی به سال‌های قبل یعنی دوران دانش‌آموزی بازمی‌گردد، اما به صورت جدی از اواخر سال‌های تحصیل در دانشگاه با فعالیت در بخش دندان‌پزشکی آغاز شد، اما سال‌های قبل نیز در حوزه‌های فرهنگی، عمرانی و بازسازی فعالیت‌هایی داشتم.

ایکنا ـ هدف و انگیزه شما از حضور در اردوهای جهادی چیست؟

پاسخ مفصلی دارد، چراکه به هیچ عنوان منفعل بودن را نمی‌پسندم و علاقه‌ای به امور روزمرگی به تنهایی ندارم. چراکه هریک از ما در هر قامت و جایگاهی که هستیم رسالتی انسانی برای باز کردن گرهی از زندگی انسانی داریم و نباید روزمرگی آنقدر ما را به خود مشغول کند که هدف اصلی از خلقت را فراموش کنیم.

همواره سعی دارم بر اساس انچه در توانم است در بازکردن گرهی از زندگی انسانی سهیم باشم، حتی اگر این سهم اندک باشد. اینکه برخی از مردم میهنم به دلایل مشکلات مالی یا محدودیت‌های جغرافیایی دسترسی به امکانات ندارند دلیل بر این است که بر امکانات محروم باشند و با همین تفکر بر خود لازم دانستم خدمات دندان‌پزشکی را در این مناطق برای مردم محروم انجام دهم. برای خدمت‌رسانی توجهی به پیشینه آنان و مبانی اعتقادی آنان که آیا از نظر اعتقادی با من هم عقیده هستند یا خیر نمی‌کنم.

متأسفانه در برهه‌ای از زمان برخی دولت‌ها برای مردم کاری نمی‌کنند و انتظارات همه مردم در اقصی نقاط کشور در بخش داشتن رفاه نسبی برطرف نمی‌شود به نظر می‌رسد خود مدم باید دست به کار شده و در میدان حاضر باشند. چراکه در آموزه‌های دینی ما نیز بوده و هست که بزرگان و پیشوایان دینی خدمت به خلق اولویت کاریشان بوده است و ما نیز به تأسی از مکتب حضرات معصومین(ع) باید در این مسیر گام برداریم.

ایکنا ـ  آیا انعکاس روند خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی از سوی رسانه مطلوب است؟  

رسانه خیلی عملکرد مطلوب و قابل قبولی ندارد و در این زمینه کاری نمی‌کند. عملکرد گروه‌های جهادی هنگام سال نو یا بروز اتفاقات غیرمنتظره بسیار مختصر و کوتاه از سوی رسانه انعکاس داده می‌شود. انجام این اقدامات سطحی برای کشوری که قلب تپنده جهان تشیع است نامطلوب و ناچیز است که بخواهد در این حد به امور خیرخواهانه توجه کند.

انعکاس اخبار گروه‌های جهادی باید با کیفیت بهتر و در مدت زمان‌های متوالی در طول سال انجام شود. بی‌تعارف همه ما تحت تأثیر رسانه بوده و هستیم. علاقه خودم برای حضور در گروه‌های جهادی از تلویزیون آغاز شد، برایم جالب بود عده‌ای از تعطیلات نوروز و دید و بازدید‌های این ایام و حال خوب در کنار هم می‌گذرند و برای خدمت به انسان‌های دیگر راهی مناطق محروم می‌شوند. به نظر می‌رسد برای پرداختن به گروه‌های جهادی باید تخصصی‌تر و حرفه‌ای‌تر وارد شد.

معرفی نیازهای مناطق مختلف وظیفه رسانه است، چراکه شبکه‌های استانی و خبرگزاری‌های متفاوت نیز به سه خود در رفع محرومیت، کمبودها و مشکلات مناطق مختلف سهیم هستند. کار برای رفع محرومیت باید آنقدر قوی پیش رود که خروجی بسیار مطلوب‌تر از حال باشد. طرح جهادی به بازه زمانی محدود خلاصه نشود. گروه جهادی با رسانه‌ای قوی می‌توانند جریان‌ساز باشند تا اتفاقات خوب در کشور تسری پیدا کند.

به لطف شبکه مجازی رویدادهای مختلف در کمترین زمان ممکن منتشر می‌شود و هریک می‌توانند خبرگزاری قوی محسوب شوند. مردم نیز در انعکاس فعالیت گروه‌های جهادی انتقال‌دهنده فرهنگ جهاد و جهادگری باشند. مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به جهاد تبیین اشاره فرمودند و لازم است هریک از ما به سهم خود رسالتی را بردوش بگیریم. لازم است مردم مشکلات و نیازها را به گوش مسئولان برسانند، اما این امر مستلزم بازنگری کلی است.

کار رسانه عنوان کردن مشکلات و پیگیری رفع آن است، اما گاه به دلایل مختلف رسانه از بروز مشکلات در منطقه‌ای مطلع نمی‌شود که در این زمان مردم باید وارد عمل شده و مشکلات خود را به رسانه‌ها انتقال دهند تا غبار بی‌مهری از روستاها و مناطق محروم برداشته باشد. اگر مردم و رسانه در کنار رسانه به امور توجه کنند، قطعاً اتفاقات خوبی رخ می‌دهد. مردم بومی همان منطقه باید چشم بیدار منطقه خود باشند و کمبودها را درست منتقل کنند.

ایکنا ـ از ناگفته‌های گروه‌های جهادی بگویید.

گروه‌های جهادی بسیار عالی عمل می‌کنند و وجه‌تمایز ایران با سایر کشوها به شمار می‌رود، اما هر فعالیتی خالی از ضعف نیست. اعمال نظرات شخصی و انجام سلایق مختلف در برخی گروه‌های جهادی مشاهده می‌شود. تحقق امور جهادی مستلزم بودجه است و مجبورند به واسطه با دستگاه یا مجموعه‌های مختلف در ارتباط باشند و اسم آنان را یدک بکشند. از این رو هرچه آنان بگویند لازم‌الاجرا می‌شود. بهتر است بودجه‌ای مستقل برای اقدامات جهادی در نظر گرفته شود. چراکه کار جهادی، کاری دلی و مردمی است و شایسته نیست برچسبی از سوی دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف بر آن زده شود، اگر هم قرار است این اتفاق بیفتد، سازمان مردم نهاد باشد. کار باید دارای خروجی مناسب باشد و بهتر است کار تشکیلانی پیش رود تا همه ابعاد همچون مسکن، عمرانی، فرهنگی، قرآنی، درمانی و ... مورد توجه باشد.

ایکنا ـ برای خدمت‌رسانی به کدام مناطق سفر می‌کنید و دورترین مسیری که اعزام شدید کجا بود؟

بیشتر به مناطق مختلف شهری و روستایی استان مرکزی سفر کرده‌ام و فعالیتم در همین محدوده بوده است، اما دورترین سفرم به شهر نیمروز از توابع استان سیستان و بلوچستان است. در این منطقه با پدیده کپرنشینی آشنا شدیم و تا قبل از آن تصوری از زندگی در حصیر نداشتم. خیلی از مردم ان منطقه منزلی برای زندگی نداشتند و خوشبختانه با حضور گروه‌های جهادی در حد بضاعت اقداماتی کردیم و تجربه خوبی بود.  

اگر خوب نگاه کنیم در منطقه خودمان افرادی با شرایط سخت در حال زندگی کردن هستند که توجه به امورات و نیازهای آنان بسیار ضروری است.

ایکنا ـ آیا انتظارات از گروه‌های جهادی برآورده شده است؟

بله برآورده شده است و با وجود اینکه مشکلات و کمبودهایی وجود دارد، اما نباید نیمه خالی لیوان را ببینیم. درست است که اشکالاتی هست، اما گروه‌های جهادی در سطح خرد و کلان عملکرد بسیار مناسب دارند و جا دارد به متولیان و مجریان این گروه‌ها خدا قوتی جانانه گفت. باید نقاط قوت و کاستی‌ها را در کنار هم ببینیم، اما در مجموع خدا از آنان راضی باشد، چراکه وقتی پیشقدم برای کار خیری باشند دیگران را نیز در این مسیر قرار داده و جمع کردن عده‌ای خیر و نیک‌اندیش کنار هم حس بسیار خوبی است.

ایکنا ـ خاطره‌ای از سفرهای خود بفرمایید؟

برای انجام خدمات عمرانی به شهر نیمروز سیستان و بلوچستان سفر کرده بودم، یکی از ساکنان آن منطقه متوجه شد که بنده دندان‌پزشکم و از اینکه دندان‌پزشک کار جهادی انجام دهد آن هم در بخش عمرانی متعجب شده و برایش جالب بود. این فرد عزیز هدیه‌ای در حد بضاعت، اما بسیار ارزشمند به من بخشید و این هدیه یکی از افتخارات زندگی من است که از آن یاد می‌کنم.

ایکنا ـ مهم‌ترین دستاورد گروه‌های جهادی چیست؟

انجام امور عمرانی، درمانی، فرهنگی و ... بسیار پسندیده است که توسط این گروه‌ها در سطح کشور انجام می‌شود، اما به نظر من مهم‌ترین دستاورد اردوی جهادی فقط محرومیت‌زدایی نیست. چراکه دید مثبت مردم به گروه‌های جهادی و همسو شدن آنان با این مجموعه به منظور ایجاد حس نوع‌دوستی بالاتر از محرومیت‌زدایی است. چه بسا در کشور تنگناهایی وجود دارد که باید به دست ما باز شود و هریک از ما به سهم خود در رفع کمبودها سهیم هستیم.

ایکنا ـ آیا با دستگاه‌ها یا نهادهایی خدمت‌رسان فعالیت دارید؟

به معنایی که همکاری مستقیم با آنان داشته باشم خیر. چراکه استقلال کاری را ترجیح داده و داشتن برچسب را نمی‌پسندم. همه مردم متوجه هستند خدمات دندان‌پزشکی فی‌نفسه به خاطر مواد، زمان‌بر بودن و تحریم بسیار گران است، اما بهتر ایت بیمه‌ها برای رفع این مشکل وارد شوند. بیمه‌های دندان‌پزشکی در کشورها وجود دارد اما ایران این خدمات شامل بیمه نمی‌شود و اگر هم بشود در حد کشیدن دندان و کارهای سطحی است که آنهم به چشم نمی‌آید.

در کنار کارهای جهادی اگر بی‌بضاعت یا نیازمندی به بنده از سوی دوستان معرفی شود یا خودم آنان را شناسایی کنم وقتی برای درست کردن دندان آنان قرار می‌دهم و از انجام امور خیرخواهانه و انسان‌دوستانه بسیار لذت می‌برم.

پرونده کارهای خیرخواهانه همیشه باز است و فقط کافی است نگاهی به اطراف بیندازیم. وجود جوانانی خیر و نیک‌اندیش در گروه‌های جهادی یا غیر جهادی نویدبخش افقی روشن رو به فردایی آباد برای ایران است. ایران سرشار از جوانانی باانگیزه و متدین است که در پس تحصیلات عالیه پیشینه اعتقادی خود را از یاد نبرده و برای رفع کمبود هم‌وطنش با تمام توان تلاش می‌کند.  

انتهای پیام
captcha