به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در این نشست که با حضور فعالان، مدیران شرکتها و مؤسسات پخش بینالملل در سالن جلسات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، رائد فریدزاده؛ معاون امور بینالملل بنیاد سینمایی فارابی گفت: چتر سینمای ایران سالها است که به همت فارابی در بازار فیلم برلین و کن برپا میشود و از حیث نمایندگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و عرضه آثار سینمای ایران در این رویدادهای بینالمللی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی ادامه داد: فارابی هرساله در برگزاری این چتر از مؤسسات و شرکتهای پخش بینالملل حمایت میکند که حضور این شرکتها در عرصه بینالملل در شرایطی بهتری انجام شود. البته برخی از این شرکتها برای ادامه حمایتها باید مجوزهای خود را تمدید کنند که با همکاری سازمان سینمایی امیدواریم هرچه زودتر این روند تمدید مجوزها تسریع شود.
فارابی تسهیلگر، حمایتگر و تکمیل کننده فعالیتهای بخش خصوصی است
در ادامه این نشست سیدمهدی جوادی؛ مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی (ع) گفت: اهمیت و جایگاه بحث بینالملل –چه در سینما و چه در بنیاد سینمایی فارابی- بر کسی پوشیده نیست و امیدواریم برگزاری منظم این جلسه بتواند به بهبود مشکلات و رفع موانع پخشکنندگان بینالمللی سینمای ایران کمک کند.
مدیرعامل بنیاد فارابی با اشاره به مأموریتهای تازه حوزه بینالملل در طرح تحول بنیاد فارابی ادامه داد: حوزه بینالملل در رویکرد جدید فارابی حوزه مهم و اولویتداری است.
دکتر جوادی با اشاره به نقش تسهیلگر و حمایتکننده این بنیاد از شرکتهای فعال حوزه بینالملل تصریح کرد: فارابی به عنوان نهاد ملی سینمای ایران خود را رقیب بخش خصوصی نمیداند. بلکه خود را تسهیلگر، حمایتگر و تکمیلکننده فعالیت دوستان میداند. یکی از مهمترین مأموریتهای ما در حوزه بینالملل کمک به شکلگیری اکوسیستم بخش خصوصی فعالان بینالملل سینمای ایران است.
مدیرعامل فارابی در ادامه گفت: خیلی اوقات مشارکت و فعالیت بخش خصوصی میتواند به تصمیم سازی و رفع موانع کمک کند و از اين جهت نهاد ملی سينما محفل خوبی برای شكلگيری چنين جمعهايی و تبادل نظر فعالان این حوزه است.
جوادی درباره لزوم نگاه بینالمللی به سینما از مرحله تولید، گفت: یکی از وجوه اصلی فارابی در دوره تحول، رونق اقتصاد سینما به خصوص اقتصاد بینالملل سینما است. افزایش سهم سینما در حوزه فروش بینالملل نیاز به مقدماتی دارد و روند تجاریسازی و بینالمللی سازی فیلم از مرحله تولید آن شروع میشود و صرفاً طراحی یک پوستر انگلیسی زبان آن اثر را بینالمللی نخواهد کرد.
جوادی درباره برپایی چتر سینمای ایران گفت: شما به عنوان فعالان حاضر در چتر سینمای ایران سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این رویداد هستید و با رصد و بررسی که در این رویداد به عمل میآورید میتوانید در رویدادهای پیش روی سینمای ایران در عرصه بینالملل نظیر جشنواره بینالمللی فیلم فجر، جشنواره بينالمللی فيلم کودک و نوجوان، هفتههای فیلم ایران در کشورهای مختلف و... کمکهای بسیاری برای شناسایی آثار و بهبود کیفیت این رویدادها ارائه دهید.
جوادی در پایان به لزوم جانشينپروری و ارتقای كمی و كيفی منابع انسانی فعال در حوزه بينالملل اشاره داشت و پيشنهاد داد پيشكسوتان اين حوزه در دورههايی به انتقال تجارب خود به نسل جديدتر بپردازند.
در این نشست، فعالان حوزه بینالملل و شرکتهای حاضر در چتر سینمای ایران در جشنواره کن نیز به ارائه نقطه نظرات و دغدغههای خود پرداختند.
گفتنی است در این نشست علی غیاثوند (آی فیلم پرو)، امیر اسفندیاری و وحید اسفندیاری (ایرایمج)، علیرضا شاهرخی (هنر هفتم)، محمد طیب (مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و پویانمایی)، علی حاج قاسمی (پرشین فیلم)، الهه نوبخت (الی ایمج)، مریم نقیبی (سما پیکچرز)، فهیمه پورقاسم (آریانا فیلم) و الهه گودرزی (مینروا فیلم) حضور داشتند.
انتهای پیام