زیاده‌خواهی صفتی مذموم و فرد حریص از داشته‌های خود ناراضی است
کد خبر: 4050846
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۸

زیاده‌خواهی صفتی مذموم و فرد حریص از داشته‌های خود ناراضی است

اگر به زیاده‌خواهی مجال و میدان رشد داده شود سیری و حد سکونی برای آن وجود ندارد و حرص و زیاده‌خواهی صفتی مذموم است و فرد حریص همیشه از آنچه دارد ناراضی و ناخشنود خواهد بود و طالب چیزی است که ندارد.

قناعت و پرهیز از زیاده‌خواهی

زهرا طاهری، روانشناس و استاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه، اظهار کرد: مسلماً برخورداری از تمکن مالی و امکانات مورد نیاز زندگی و درآمد مناسب نه تنها امری مذموم نیست بلکه مفید و تا حدودی ضروری است، اما اگر از حد تعادل خود خارج شود و تبدیل به حرص شود انسان را دچار مشکلات فراوانی می‌کند.

وی افزود: کسی که به زندگی متوسط و مناسب شأن خود قانع نبوده و حرص کسب مال فراوان داشته باشد بدون تردید محیطی ناآرام پردردسر برای خود فراهم کرده و آرامش و راحتی را از خود سلب خواهد کرد.

طاهری تصریح کرد: اگر به زیاده‌خواهی مجال و میدان رشد داده شود، سیری برای آن وجود ندارد و حرص و زیاده‌خواهی صفتی مذموم است و فرد حریص همیشه از آنچه دارد، ناراضی و ناخشنود خواهد بود و در واقع طالب چیزی است که ندارد و این حرص راحتی و آرامش را از او گرفته و در محیطی مضطرب و نگران قرار می‌دهد.

روانشناس و استاد دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شخص قانع همیشه احساس بی‌نیازی کرده و در راحتی و آرامش است و به فرموده امام باقر(ع) «کسی که به رزق و روزی الهی قناعت می‌کند، او از بی‌نیازترین مردمان است».

وی بیان کرد: شخصی که قانع نیست کار و تلاش فوق‌العاده‌ای می‌کند و وقت زیادی از عمر خود را برای کسب مال و ثروت اختصاص می‌دهد که این نیز خود آثار منفی زیادی به‌دنبال دارد که یکی از پیامد‌های آن همراه شدن زندگی شخص با دغدغه‌های بسیار است.

طاهری با اشاره به فرموده امیرالمؤمنین(ع) که «قناعت موجب راحتی و آرامش بدن است»، اظهار کرد: از دیگر آثار منفی دوری از قناعت حریص بودن به مال فراوان است که آدمی به پول و مال دنیا و جلوه‌های آن وابستگی و تعلق خاطر پیدا می‌کند و هرگونه نقصان و از دست دادن آن‌ها که در طول زندگی هم اجتناب‌ناپذیر است برای فرد غیر ممکن می‌شود و او از این امر دچار ناراحتی و ناآرامی می‌شود.

وی در پایان گفت: اما شخصی که قانع باشد حرص مال ندارد و از آنچه خداوند به او داده خرسند و خوشحال است از این‌روی باید بتوانیم فرهنگ قناعت و پرهیز از حرص و زیاده‌خواهی را در وجودمان نهادینه کنیم.

انتهای پیام
captcha