عزم جدی دولت برای اتمام طرح‌های نیمه تمام در بخش سیلوانای ارومیه
کد خبر: 4051367
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴

عزم جدی دولت برای اتمام طرح‌های نیمه تمام در بخش سیلوانای ارومیه

استاندار آذربایجان‌غربی گفت: افزایش سرانه فضای آموزشی، اتمام طرح‌های نیمه تمام، حذف مدارس کانکسی به همراه رفع مشکلات احصا شده بخش سیلوانا از جمله اهداف سفر به این منطقه بوده و برای این منظور شورای برنامه‌ریزی تشکیل شده تا برای توسعه منطقه و استفاده بهتر از ظرفیت‌های آن با اولویت‌ اتمام طرح‌های نیمه تمام و توسعه بیشتر منطقه برنامه‌ریزی کند.

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربیبه گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان‌غربی، ۳۱ فروردین در سفر به بخش سیلوانا ارومیه اظهار کرد: افزایش سرانه فضای آموزشی، اتمام طرح‌های نیمه تمام، حذف مدارس کانکسی به همراه رفع مشکلات احصا شده بخش سیلوانا از جمله اهداف سفر امروز بوده و برای این منظور شورای برنامه‌ریزی تشکیل شده تا برای توسعه منطقه و استفاده بهتر از ظرفیت‌های آن با اولویت‌ اتمام طرح‌های نیمه تمام و توسعه بیشتر منطقه برنامه‌ریزی کند.

استاندار آذربایجان‌غربی تصریح کرد: ظرفیت و پتانسیل‌های بخش سیلوانا بسیار زیاد است که در صورت بهره‌گیری از آن‌ها می‌توان گام‌های مثبتی در جهت جذب سرمایه‌گذار، ارتقای اقتصاد منطقه و اشتغال جوانان برداشت.

وی ادامه داد: این بخش از نظر ژئوپولیتیک و گردشگری پتانسیل و اهمیت فراوانی دارد که نیاز است برای بهره‌برداری از ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری تلاش‌های فراوانی انجام شود تا در مناطق مرزی بتوانیم بیش از گذشته به مرزنشینان خدمت کنیم زیرا این شرایط برای اهالی این منطقه که نقش اساسی در صیانت و کیان مرزی کشور دارند قابل قبول نیست.

معتمدیان بیان کرد: ارتقای جاده‌های فرعی به ویژه راژان، مرگور و ترگور به سمت روستای بند از اولویت‌های کاری در سال جاری است که اعتبار ویژه‌ای برای این منظور در نظر گرفته می‌شود تا علاوه بر کاهش بار ترافیکی و روان‌سازی ترافیک این جاده، در بحث گردشگری نیز این منطقه را رونق بخشیم.

وی گفت: گازرسانی به ۱۶ روستای بخش سیلوانا از تیر ماه آغاز می‌شود تا مردم این منطقه کوهستانی از این نعمت برخوردار شوند و بازنگری قوانین حوزه منابع طبیعی و ایجاد چراگاه‌های طبیعی برای دام‌های اهالی منطقه که از طریق دامداری و کشاورزی امرار معاش می‌کنند ضرورت دارد و نمایندگان مجلس باید در این زمینه ورود یابند و اداره کل منابع طبیعی نیز هفته آینده با حضور در منطقه از نزدیک مشکلات را بررسی کند تا مشکلات موجود در چهارچوب قانون حل شوند و استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس نیز موضوع دیگری است که مد نظر قرار دارد تا شاهد حوادث ناگوار در مدارس نباشیم. 

استاندار آذربایجان‌غربی عنوان کرد: ارائه خدمات به مناطق مرزی کمتر برخوردار، کاهش فاصله و شکاف طبقاتی، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مناطق مختلف از اولویت‌های کاری بوده و در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی اعتبارات دولت محدود است، ضرورت دارد نمایندگان مجلس نیز دولت را در بحث بودجه همراهی و مشارکت داشته باشند. 

وی یادآور شد: ایجاد اشتغال در مناطق کمتر برخوردار از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم بوده که در این راستا به منظور رفع محرومیت مناطق کمتر برخوردار، سفرهای شهرستانی انجام می‌شود که در این راستا علاوه بر اینکه از کمبودها بیش از پیش مطلع می‌شویم، ظرفیت‌های منطقه را نیز شناسایی می‌کنیم.

راه‌اندازی بازارچه مرزی در سیلوانا

حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم در این بازدید بیان کرد: احداث مجتمع ورزشی، تجهیز درمانگاه‌های موجود و رسیدگی به راه‌های محوری از مشکلاتی است که برطرف کردن آن در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: با وجود ظرفیت‌های گردشگری در این منطقه از جمله، آبشار سوله دوکل، پیست اسکی خوشاکو، بوز سینا و... در این منطقه به دلیل نامناسب بودن جاده‌ها در جذب بازدیدکننده و گردشگری دستاوردی در این حوزه نداشته‌ایم.

ذاکر اضافه کرد: با وجودی که بخش سیلوانا قطب گردشگری ارومیه بوده اما جاده‌های آن شبیه مسیرهای جنگ‌زده است که در شان این مردم نیست و بخش سیلوانا به بازارچه مرزی نیاز دارد.

وی ادامه داد: باید با ایجاد بسترهای مناسب در این منطقه مرزی برای جوانان که نیروی تازه نفسی هستند اشتغال ایجاد کرد تا از گرایش این قشر به شغل‌های کاذب و مضر جلوگیری شود.

اختصاص 9 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت سالن ورزشی سیلوانا

روح‌الله حضرت‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم در این دیدار اظهار کرد: کم‌عرض بودن راه‌های دسترسی به بخش سیلوانا، مسائل بهداشتی، نبود درمانگاه، نبود مجتمع ورزشی و وجود مدارس کانکسی از جمله مشکلات بخش سیلوانا است که نیاز به توجه جدی دارند.

وی افزود: ۹ میلیارد تومان از طریق نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی برای کلنگ‌زنی یک سالن ورزشی در این  بخش، اختصاص یافت که امیدوارم با تلاش مسئولان و همکاری مردم این بخش مشکلات کاهش یابد.

ضرورت حمایت از صنعت کشاورزی سیلوانا

مولوی نجم‌الدین عزیزیان، امام‌جمعه اهل تسنن شهر سیلوانا هم در این سفر  اظهار کرد: دیدار مسئولان با مردم موجب امید، وحدت، برادری و صمیمیت می‌شود و باید همه مردم  با همدلی و همراهی مسئولان را برای برطرف کردن مشکلات جامعه یاری کنند و با توجه به اینکه  همه به‌خاطر تحریم‌های ظالمانه در سختی و مضیقه هستیم نیاز داریم در این منطقه بازارچه‌های مرزی ایجاد شود. 

وی افزود: دوبانده کردن مسیر ارومیه، سیلوانا و راژان اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا جاده‌های موجود پاسخگوی افزایش تعداد افراد و جمعیت این منطقه نیست و گازرسانی به تمام روستاهای منطقه باید جزو اولویت‌های دولت در رفع مشکلات مردم این منطقه قرار گیرد. 

امام‌جمعه اهل تسنن سیلوانا بیان کرد: نیاز مردم به بیمارستان یا درمانگاه‌های مجهز، حمایت از کشاورزان، دامداران و باغداران که تولیدکنندگان اصلی کشور هستند، توسعه فضای آموزشی و ایجاد فضای ورزشی در شهر سیلوانا از دیگر نیازهای مردم است. 

نقشه روستاهای منطقه بازنگری شود

سید دلیر علوی کورانه، بخشدار سیلوانا هم گفت: بخش سیلوانا از نعمات خدادادی از جمله آب و خاک حاصلخیز، هوای خوب بهره‌مند بوده و مناظر طبیعی و گردشگری فراوانی دارد که در صورت استفاده از این پتانسیل‌ها شاهد رشد و توسعه این بخش خواهیم بود.

وی ادامه داد: بازگشایی بازارچه‌های مرزی و تبدیل این بخش به قطب کشاورزی و دامداری از راه‌های استفاده از پتانسیل‌های موجود در این منطقه است.

علوی کورانه اظهار کرد: مردم این بخش مرزی مطالباتی برای زندگی معمولی و مطلوبی دارند و در حال حاضر دانش‌آموزان در مدارس کانکسی تحصیل می‌کنند که نیاز به توجه ویژه مسئولان دارد.

وی افزود: با توجه به ساخت‌وسازهای حاشیه و حریم روستاها و استقرار خانواده‌های فقیر و پرجمعیت، باید برای جلوگیری از مهاجرت به شهر و حاشیه‌نشینی در مناطق شهری، در نقشه روستاها بازنگری یا الحاق این مناطق به روستا انجام شود.

انتهای پیام
captcha