تجلی شکوه شب‌های قدر در میان بندگی عاشقان اردبیلی
کد خبر: 4051399
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶

تجلی شکوه شب‌های قدر در میان بندگی عاشقان اردبیلی

نجوای عاشقانه مردم با خدا در نخستین مراسم شب قدر در هر نقطه از شهر اردبیل به گوش می‌رسد و مردم با چشمانی پر از اشک با خداوند راز و نیاز می‌کنند.

شب قدرشب‌های قدر فرصتی است برای نزدیکتر شدن به خدایی که هر زمانی را برای بخشیدن بندگانش بهانه قرار می‌دهد و چه بسا شب‌های قدر را نمی‌توان با هیچ شبی مقایسه کرد؛ شبی که آیه‌های مبارک قرآن از آسمان نازل شد و خداوند مهر و محبتش را در این شب بر زمین و زمان تمام کرد. نجوای عاشقانه مردم با خدا در نخستین مراسم شب قدر در هر نقطه از شهر اردبیل به گوش می‌رسد  و مردم با چشمانی پر از اشک با خداوند راز و نیاز می‌کنند.

مراسم شب احیا در نخستین شب از لیالی پر برکت قدر همزمان با سالروز شب ضربت خوردن مولای متقیان حضرت علی ابن ابیطالب(ع) مومنان و شب زنده‌داران همه ‌ساله تا سحر به مناجات، نماز و دعا می‌پردازند و  نوای «الغوث الغوث» اردبیلی‌ها در نخستین شب لیالی قدر طنین‌انداز شد.

دیشب مراسم شب قدر همانند سال‌های گذشته با شکوه و عظمت خاصی برگزار شد و دلدادگان اردبیلی بار دیگر با اخلاص و ایمان کنار هم گرد آمدند و قرآن را با هزار امید و آرزو بر سرشان نهادند تا خداوند بار دیگر دست بخشش و نوازش بر سرشان بکشد و دست و  دل بازی خود را از اردبیلی‌ها نیز دریغ نکند. شب‌های قدر دل هر شب زنده‌داری را با آسمان پیوند می‌زند و زمین و زمان عاشقانه بندگی خود را به خدا نشان می‌دهند و با نوای بک یا الله بخشش خود را گدایی می‌کنند. از طرفی ندامت‌ها از هر سمت شهر به گوش می‌رسید و نوای دل‌ها بلندتر و بلندتر از هر جا آوازه گرفته بود گویی که شهر هم نیز آرزوی بخشش داشت.

این شب زمانی برای خودآزمایی و شنیدن پیغام حق و سربلند بیرون آمدن از آزمونی بزرگ است؛ شب قدر شب برکت، رحمت و مغفرت الهی و هر لحظه و دقیقه آن سرمایه ای بزرگ است که بایستی همچون جان شیرین آن را پاس داشته و به راحتی از کف ندهیم. محبان اهل بیت و عاشقان مولا علی(ع) با تجمع در مساجد، مراسم احیای شب قدر را در  ماه مبارک رمضان احیا کردند و روزه‌داران اردبیلی همانند سایر افراد در حسینیه‌ها، تکایا، مساجد و هیئت‌های مذهبی در شب‌های قدر به اقامه مراسم مناجات‌خوانی می‌پردازند.

امشب نیز عاشقان و دلدادگان به امامت و ولایت با حضور در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها پس از تلاوت قرآن کریم  و اقامه نماز، دعای جوشن کبیر قرائت و با خداوند متعال مناجات کردند. از کودک و نوجوان تا میانسالان و کهنسالان همه برای مراسم احیای شب قدر آمده بودند تا در سوگ مولای متقیان، حضرت علی(ع) به عزا و ماتم بنشینند و مراسم احیای شب قدر را فرصتی برای زدودن گناهان قرار دهند.

در نخستین مراسم شب قدر مردم استان در مساجد شهر در مراسم قرآن به سرگرفتن ندای «بک یا الله» و «الغوث الغوث» سر دادند و عاشقانه با خدای خود به مناجات پرداختند.

شب‌های قدر فرصتی برای انعکاس انوار الهی بر قلوب مؤمنین

حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم جعفرزاده، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل، ۳۱ فروردین‌ماه، در مراسم احیای شب نوزدهم ماه رمضان در هیئت مکتب العباس(ع) اردبیل، اظهار کرد: شب‌های قدر انعکاس انوار الهی بر قلوب مؤمنین و جویندگان حقیقت است.

وی افزود: از جمله دلایل فضیلت شب قدر، نزول قرآن کریم در این شب است که به صورت یک باره بر قلب پیامبر اعظم(ص) نازل شد و در بقیه عمر مبارک ایشان به صورت تدریجی انجام گرفت.

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان اردبیل تأکید کرد: قرآن کریم یکی از علل فضیلت ماه رمضان را همین معنا برشمرده و خداوند در این شب بندگانش را مورد اکرام قرار می‌دهد به گونه‌ای که فضیلت عبادت در این شب از تمام شب‌ها بیشتر بوده و در این شب مقدرات یک سال انسان معین می‌شود.

وی با اشاره به فرامین و دستورات اخلاقی و تربیتی امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه تصریح کرد: آنچه امروز نیاز داریم و می‌توانیم از این امام بزرگوار الگو قرار دهیم؛ تمسک به فرمایشات حضرت علی(ع) است.

جعفرزاده با تأکید بر اینکه امروز بیان فضیلت‌های امام علی(ع) با کینه دشمنان و بی‌تفاوتی دوستان مغفول مانده است، افزود: با این حال امام شخصیتی نیست که فراموش شود، چراکه نام و ذکر علی(ع) ذکری الهی است.

بالاتر از علی(ع) نداریم

آیت‌الله سیدحسن عاملی، امام‌جمعه اردبیل، در مراسم شب قدر، بیان کرد: علی(ع) از هر چیز بالاتر بوده و در فصاحت، شجاعت، علم، ریاضت، عرفان، حلم و عطوفت کسی بالاتر از او نیست.

وی بیان کرد: خداوند علمی به حضرت علی داده است که عقل در مقابل آن می‌ماند، مثل کهکشانی است که در مقابل بشریت ایستاده است و انسان هرچه سرش را بلند می کند، نمی‌تواند آن را ببیند.

عاملی اضافه کرد: پیغمبر ما می‌فرماید هر جا علی(ع) را دیدید راه می‌رود خاک پایش برکت دارد اگر خاک پای ایشان اینگونه برکت داشته باشد، فکر و علم و فصاحتش نیز برکت دارد، مدیریت و امامتش هم برکت دارد.

امام‌جمعه اردبیل با ذکر فضیلت دیگر امام اول شیعیان گفت: خداوند به پیامبر می‌فرماید برای رسالت از تو شاهد می‌خواهند، شیعه و سنی نوشتند قرآن نزد اوست و خداوند در قرآن در دو جا علی(ع) را به عنوان شاهد رسالت معرفی کرده است. 

آری امسال مراسم شب‌های قدر بعد از دو سال ماندگاری سایه ویروس منحوس کرونا به بهترین شکل و باشکوه برگزار و دل‌های عاشقان در جای جای استان مشغول نجوا و زمزمه با خداوند متعال برای برآورده شدن حاجت‌ها شد.

انتهای پیام
captcha