ایران تا 1405 در تله جمعیتی خواهد افتاد
کد خبر: 4051522
تاریخ انتشار : ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۳
حسینی‌تبار:

ایران تا 1405 در تله جمعیتی خواهد افتاد

مدیر کانون رؤِیای مادری با بیان اینکه تا سال 1405 کشور در تله جمعیتی خواهد افتاد، عنوان کرد: در این سال ایران به یازدهمین کشور سالمند جهان تبدیل خواهد شد و اگر کشور در تله جمعیتی بیفتد، 80 تا 120 سال طبق گفته کارشناسان طول می‌کشد تا از این تله جمعیتی رهایی یابد.

زهرا حسینی تبار

به گزارش خبرنگار ایکنا، زهرا حسینی‌تبار، مدیر کانون رؤیای مادری و کارشناس سبک زندگی در سلسله نشست علمی پژوهشی در خصوص قرآن و سلامت که عصر امروز اول اردیبهشت، در محل بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد، اظهار کرد: چهاردهم خرداد 1399 رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره فرزندآوری فرمودند که «پیشرفت جامعه به سمت پیری خبر دهشتناکی است» لذا طرحی را تحت عنوان ارتقای سلامت زنان، دختران و باروران به نگارش درآوردیم. دراصل این طرح مبتنی با سبک زندگی و زندگی سالم است که در منشور گام دوم انقلاب اسلامی هم به آن اشاره شده است.

وی افزود: یکی از مسائلی که حکمای قدیم این کشور و این سرزمین کهن به آن پرداخته‌اند، بحث اصلاح سبک زندگی است و خیلی از مشکلات جسمی و روانی که متأسفانه جوانان ما با آن مواجه هستند با اصلاح سبک زندگی رفع خواهد شد.

این کارشناس سبک زندگی تأکید کرد: برای اصلاح سبک زندگی باید 6 اصل از قبیل خوردنی و آشامیدنی‌، خواب و بیداری، ورزش، روح و روان، هوا و در نهایت احتباس و استفراغ را رعایت کنند. از این 6 اصل حداقل مادران می‌توانند چهار اصل را در سبد خانواده خود قرار دهند و اجرایی کنند و ضروری است که مادران این 6 اصل را مدیریت و اجرایی کنند.

 حسینی‌تبار با بیان اینکه خداوند بدن انسان را سالم متولد کرده است، گفت: وقتی به سیستم بدن‌مان مقداری توجه کنیم و نوع خوراک و آشامیدنی‌ها توجه داشته باشیم، مسلماً سلامت زندگی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تا سال 1405 کشور در تله جمعیتی خواهد افتاد، عنوان کرد: در این سال ایران به یازدهمین کشور سالمند جهان تبدیل خواهد شد و اگر کشور در تله جمعیتی بیفتد، 80 تا 120 سال طبق گفته کارشناسان طول می‌کشد تا از این تله جمعیتی رهایی یابد؛ سخنان و تصمیمات اشتباه باعث شده تا فرزندآوری کم‌رنگ شود. متأسفانه کشور در یک جنگ جمعیتی قرار گرفته و اذهان 12 میلیون زوج ایرانی را طوری شست‌وشو داده‌اند که حاضر نیستند حتی یک فرزند هم به دنیا بیاورند.

مدیر کانون رؤیای مادری با بیان اینکه اهالی علم و دانشجویان باید درباره باروری و فرزندآوری بیشتر تحقیق کنند و فریب موضوعات انحرافی را نخورند، گفت: عده‌ای وضعیت اقتصادی را بهانه می‌کند، خب کشور آلمان یا ژاپن که از شرایط اقتصادی خوبی بهره‌مند هستند، چرا دچار تله جمعیتی شده‌اند؟

حسینی‌تبار بیان کرد: برخی زوج‌ها حاضر هستند که ماهی پنج تا 6 میلیون تومان برای نگهداری سگ و گربه هزینه کنند اما فرزندی به دنیا نیاورند و وقتی با همین‌ها صحبت می‌کنیم، می‌گویند مشکلات اقتصادی بسیار است. متأسفانه این موضوع را برای کشور ما فرهنگ‌سازی کرده‌اند و این فرهنگ، در حال رقم زدن سونامی و فاجعه جمعیتی برای کشور است.

وی با بیان اینکه تا سال 1430 حدود 75 درصد از جمعیت کشور سالمند خواهد شد، گفت: اگر این روند ادامه‌دار باشد، قطعاً بیمه و تأمین اجتماعی هم در کار نخواهد بود و سالمند نمی‌تواند از سالمندان مراقبت کند.

این کارشناس سبک زندگی با اشاره به تأثیر نوع غذا خوردن بر سلامتی جسم و روح افزود: من به خانواده‌ها و مربیان تربیتی بارها گفته‌ام حداقل به فرزندان شیوه صحیح غذا خوردن را آموزش دهید. تا چند سال آینده اکثر مردم ایران از مشکلات گوارشی رنج می‌‎برند و اگر از اکنون برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود، جامعه ایرانی با مشکل بزرگی مواجه می‌شود.

حسینی‌تبار شیوه صحیح خواب را یکی دیگر از اصول سبک صحیح زندگی عنوان کرد و در این رابطه گفت: زمان مناسب برای خوابیدن 10 تا سه صبح است و همه ما می‌دانیم بدون خواب صحیح و مناسب نمی‌توان زندگی سالم داشت. اگر شیوه خواب اصلاح نشود تا چند سال آینده با سونامی MS مواجه خواهیم بود. همچنین در اکثر مواقع دلیل تنبلی تخمدان خانم‌ها به خواب روز بازمی‎‌گردد و یا اینکه استرس‌های زیادی دارند و وقتی اینها را برطرف می‌کنیم، مشکلشان حل می‌شود.

به گفه وی، اگر سبک زندگی جامعه تا سال 1405 اصلاح نشود اکثر کودکان ما در سنین بزرگسالی عقیم خواهند بود.

انتهای پیام
captcha