امیرالمؤمنین علی(ع) کتاب بزرگ عرشی اخلاق و عرفان است
کد خبر: 4052191
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۷
آیت‌الله صفایی‌بوشهری بیان کرد:

امیرالمؤمنین علی(ع) کتاب بزرگ عرشی اخلاق و عرفان است

استاد درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر گفت: ولایت و میزان اندیشه‌های نجات‌بخش حضرت مولی الموحدین امیرالمؤمنین امام علی(ع) در عرصه سلوک عرفانی و اخلاقی یک اصل اولین است و این امام همام کتاب بزرگ عرشی اخلاق و عرفان است.

به گزارش  ایکنا از بوشهر، کلاس مجازی درس اخلاق با سخنرانی آیت‌الله غلامعلی صفایی‌بوشهری، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر، امروز ۴ اردیبهشت‌ماه، از سوی معاونت تهذیب و تربیت حوزه علمیه و باحضور دو‌هزار و ششصد و پنجاه نفر از طلاب آقا و خانم برگزار شد. 

آیت‌الله صفایی‌بوشهری در این جلسه با اشاره به اینکه در صفحه ۳۹۲ جلد هفتاد و یکم کتاب بحار‌الأنوار حدیث روایی از حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) آمده که می‌فرمایند «خوش‌خویی سرلوحه نامه اعمال مؤمن است»، اظهار کرد: هر کس که بخواهد در عرصه سلوک اخلاقی و دینی گام بردارد باید امامت امیرالمؤمنین علی(ع) را بپذیرد، بدان جهت که وجود حضرت مولی الموحدین و امام المتقین و یعسوب الدین اسدالله الغالب امام علی ابن ابی‌طالب(ع) خورشید تمام نمای صراط مستقیم عبودیت و تقوا است و انسان سالک باید امامت امیرالمؤمنین(ع) را و به ویژه در این امور بپذیرد. همچنین نیز اگر کسی بخواهد دسترسی به خارج و حقایق مفهومی و واقعی دست یابد، باید به حقایق امام العارفین حضرت امیرالمؤمنین(ع) بهرمند شود. 

واسطه فیض بین بندگان با رب متعال 

استاد درس اخلاق حوزه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر در ادامه با بیان اينكه جذبه‌ای که خداوند متعال به امیرالمؤمنین علی(ع) عطا داشته است، که وجود حضرت را واسطه فیض بین انسان‌های سالک را به خود قرار داده است، افزود: بسیاری از بزرگان عرفان و اخلاق به عرصه امامت امیرالمؤمنین(ع) ایمان داشتند و به ایشان به‌عنوان امام العارفین اقتدا می‌کردند و تمامی موازین و قواعد عرفانی و تمامی سلوک با امیرالمؤمنین علی(ع) مطابقت داشته باشد. لذا انسان‌ها باید در نوع اعتقاد و ایمان و نوع سلوک و رفتار و سیره و سنت به ایشان اقتدا عملی کنند. 

آیت‌الله صفایی‌بوشهری بیان کرد: حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) به‌عنوان میزان العرفان آئينه تمامی حقایق عالم وجود است و هر کس که با علی(ع) بود، از پنجره حقایق عبور می‌کند و تمامی امکانات دست پیدا می‌کند. 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه معلم العارفینی حضرت مولی الموحدین علی(ع) بدین معناست که در اصل ایشان همان متن کتاب آسمانی عرفان است، گفت: حضرت امیرالمؤمنین امام علی ابن ابی‌طالب(ع) کتاب بزرگ عرشی اخلاق و عرفان است. به همین جهت است که ولایت عرفانی حضرت علی(ع) ولایت اتمم و اکمال دارد و هر کس که با این امام همام در سلوک و تقوا و ایمان و عرفان همراه شود به مقام عرشی می‌رسد. 

وی با بیان این مطلب که امیرالمؤمنین امام علی(ع) در عُمرِ شصت و سه ساله‌اش به اندازه یک تاریخ تمامی آموزه‌های عالم هستی را به همه آموخت و درس داد، افزود: بالاترین سطح خدمت در عالم وجود و در تاریخ بشریت را حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) و انبیاء(ع) انجام دادند و ببینید که دنیا چگونه از آنها پذیرایی کرد!، لذا هر چه شما آسمانی‌تر باشید، دنیا دنیایی‌تر با شما برخورد می‌کند. 

تقسیم کننده بهشت و جهنم 

رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر با اشاره به اینکه پیامبر اسلام(ص) در فضیلت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) می‌فرماید که ایشان تنها شخصیتی است که قَسیمُ النّارِ و الجَنَة هستند، اظهار کرد: آنهایی که به امیرالمؤمنین(ع) معرفت دارند و کسانی که حضرت علی(ع) آنها را تایید می‌کند رهیاب به بهشت جاودانه می‌شوند بدان علت که قيامت تجلی شخصیت واقعی انسان است و امیرالمؤمنین علی(ع) تقسیم کننده بهشت و جهنم است. 

نویسنده کتاب قرآنی «پایان دنیا در کلام خدا» با بیان اینکه ولایت و میزان اندیشه‌های نجات‌بخش حضرت مولی الموحدین امیرالمؤمنین امام علی(ع) در عرصه سلوک عرفانی و اخلاقی یک اصل اولین است، در ادامه افزود: یکی از فضیلت‌های شخصیتی حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) که در بیان بزرگان و سند روایی کتب عالمان اهل‌سنت آمده و مندرج شده این است که دوستدار علی(ع) در بهشت و دشمن او در جهنم خواهد بود. دیگر آنکه در روز قیامت، امام علی(ع) بهشتیان و جهنمیان را تعیین می‌کند. 

معلم اولین‌ها و آخرین‌ها 

وی به تحلیل و نقد جریان‌شناسی چهار گروه ناکثین، مارقین، قاسطین و ساکتین پرداخت و خاطرنشان کرد: دشمنان نفوذی و دنیا‌طلبان ثروت‌خواه که قرآن را بر سر نیزه می‌کشیدند و با گسترش شایعه و دروغ اقدام به توطئه در میان لشکر امیرالمؤمنین امام علی(ع) کردند. همچنین نیز این چهار گروه جبهه باطل حتی قدرت تحلیل صحیح را نداشتند و اولویت‌ها را نمی‌دانستند و سریع فریب می‌خورند و این چهار گروه مقدس معاب ساده‌لوح بسیار مصلحت اندیش و فقط به فکر حریم خودشان و امورات شخصی خودشان بودند، حتی نگذاشتند که حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) تمامی علوم اولین و آخرین را به مردم نشان بدهد و بیاموزد، زیرا «عَلِیًّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیًّ يَدُورُ حَيْثُمَا دَارَ، علی با حقّ است و حق با علی. هر کجا امیرالمؤمنین علی(ع) باشد، حق هم آن جاست». حق به دور علی می‌گردد، نه اين که علی به دنبال حق باشد. ما اگر بخواهيم حق بودن چيزي را بفهميم، اگر امام علی(ع) گفت: حقّ است، ما هم مي‌گوييم: حقّ است و اگر او آن را قبول نداشته باشد، مي‌گوييم: ناحق است. 

دوستی با کردگار و خانه عرفان متجلی در علی(ع) است 

امام جمعه بوشهر با ابراز اینکه در واقع قرآن، علم، حق و دیانت، عرفان و فضائل اخلاقی یعنی علی(ع) و همه این خوبی‌ها تجلی در وجود امیرالمؤمنین(ع) دارد، بیان کرد: هر کسی که در عرصه سلوک عرفانی و اخلاقی امیرمؤمنان حضرت علی(ع) طریق متعالی مسیر کند به کمال می‌رسد، بدان جهت که تمامی عالم وجود آئینه تجلی حضرت مولی الموحدین امیرالمؤمنین(ع) است که نه قابل بیان و نه قابل کشف است، زیرا فقط خدا و رسول‌الله حضرت محمد‌مصطفی(ص) وجود مبارک و باعظمت امیرالمؤمنین علی ابن ابی‌طالب(ع) را به خوبی می‌شناسند. 

خبرنگار: امیرحسین مؤمنی 

انتهای پیام
captcha