ضرورت تلاش برای حمایت از مؤسسات قرآنی در دوران پساکرونا
کد خبر: 4052563
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶

ضرورت تلاش برای حمایت از مؤسسات قرآنی در دوران پساکرونا

مجتبی سعیدی، مربی برتر حفظ در استان مرکزی ضرورت توجه به آموزش قرآن در دوران پساکرونا را مورد تأکید قرار داد و گفت: مسئولان برای این دوران باید حمایت جدی از مراکز قرآنی داشته باشند تا مؤسسات بتوانند جانی دوباره گرفته و جبران مافات کنند.

مجتبی سعیدی، مدیر مهد قرآن رهروان ولایت اراک

مجتبی سعیدی، مدیر مهد قرآن «رهروان ولایت» اراک و مربی برتر حفظ در استان مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت توجه به فرهنگ آموزش در رشته حفظ قرآن و سایر رشته‌ها را مورد توجه قرار داد و افزود: توجه به شاخصه‌های مهم آموزش سبب افزایش تعداد آمار حافظان می‌شود، برای تربیت نیروهای متخصص قرآنی دست مربی باید باز باشد.

وی ادامه داد: امروز به واسطه وجود شبکه‌های مجازی، خانواده‌ها و نوجوانان و جوانان به مباحث مورد اهمیت جامعه اشراف کامل دارند و در این حال متوجه مهجور بودن این مصحف شریف می‌شوند، اگر رفع این مهجورت دغدغه همه مسئولان باشد قطعاً فرهنگ آموزش در اجتماع از اهمیت بیشتری نسبت به سایر رشته‌های هنری و ... پیدا می‌کند و در این حال می‌توان به توسعه این فرهنگ الهی امیدوار بود.

سعیدی ضرورت توجه به قرآن‌آموزان و نیازهای مادی و معنوی آنان را مورد تأکید قرار داد و افزود: متأسفانه پرداختن به رشته‌های موسیقی، ورزش و هنر از اهمیت بسیاری برخوردار است و گرایش کودکان و نوجوانان به این سمت باعث شده از گرایش آنان به سمت قرآن کاسته شود، وظیفه مسئولان این است که برای ارتقای این جایگاه تلاش کرده و با طراحی ایده‌های جذاب به افزایش تعداد قرآن‌آموزان کمک کنند.

وی از کاهش احساس نیاز به مبانی قرآنی جامعه از سوی اکثر مردم گلایه و ابراز نارضایتی کرد و افزود: کاهش احساس نیاز باعث این است که خانواده‌ها و به دنبال آن فرزندانشان کم کم از کلام وحی فاصله بگیرند و به همان اندازه که از آموزه‌ها فاصله می‌گیرند به آسیب و وسوسه شیطانی نزدیک می‌شوند. از سوی دیگر اهمیت ندادن مسئولان به فعالان قرآنی باعث بی‌رغبتی خانواده‌ها، نوجوانان و جوانان نسبت به فراگیری قرآن است.

این مربی برتر حفظ ادامه داد: خوشبختانه مربیان برتر قرآنی در استان و سطح کشور کم نداریم و بنا به شاخصه‌های در نظر گرفته فقط تعدادی انتخاب شدند، اما در مجموع همه برتر هستند؛ چراکه گام نهادن در حوزه آموزش خود نشان از برتری دارد، اما مهم‌تر از انتخاب مربی برتر این است که تجهیزات و امکانات لازم در اختیار آنان جهت آموزش و تشویق قرآن‌آموزان قرار داده شود.

سعیدی اواخر دهه 60 را سال‌های آغاز فعالیت قرآنی خود بیان و تصریح کرد: فعالیت در رشته حفظ از اوایل دهه 70 بود و از در طول این سال‌ها بین 30 تا 40 هزار نفر به سمت حفظ گرایش داشته‌اند و از این تعداد بین 100 تا 200 نفر حافظ کل قرآن شده‌اند. درست است که حافظ کل قرآن شدن از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما تربیت نیروهای قرآنی و خدمتگزار دغدغه اصلی است و سعی داریم اگر فردی توان یا استعداد حافظ کل شدن را ندارد، عامل به مبانی الهی باشد و برای جامعه و مردمش مفید باشد.

وی اضافه کرد: تربیت قرآن‌آموزان و برقراری ارتباط دوستانه با آنان یکی از دغدغه‌های بنده در حوزه تربیت حافظ است؛ چراکه اگر بنده و سایر اساتید و مربیان قرآن کم بگذاریم قطعاً دشمن آرام نخواهد نشست و نوجوانان این مرز و بوم را از دستمان خارج می‌کند، در طول این 3دهه با تعداد بسیاری از کودکان مشتاق به حفظ رو به رو بوده‌ام، که احمدرضا آجرلو که در 6 سالگی حافظ کل قرآن شد یکی از آنان است. البته موارد بسیاری همچون روشندلان، محمدحسین رضایی حافظ سندروم داون، سیدمحمدحسین روشنایی نیز هستند که با استعداد خاص حفظ را دنبال می‌کنند.

مدیر مهد قرآن«رهروان ولایت» اراک در ادامه به حلقه مفقوده عدم موفقیت در تربیت 10 میلیون حافظ قرآن اشاره و در تشریح این مهم گفت: متأسفانه برخی نهادها که مسئولان تخصص لازم را نداشتند در این حوزه اقداماتی انجام دادند و چون کار آنان کارشناسی نبود نه تنها کار پیش نرفت، بلکه به نظرم به انجام این مهم آسیب زد. به‌طور مثال طرح تشویقی حفظ برگزار کردند، اما این کار انجام نشد و افرادی که جذب شده بودند از حفظ کناره گرفتند و بدقولی روی جذب سایر افراد نیز تأثیر گذاشت.

وی ادامه داد: ارائه آمار تربیت حافظ و بخش‌نامه‌ای کردن آن به دستگاه‌ها و نهادها بدون برنامه کارشناسی شده اقدام مناسب و مطلوبی نبود؛ چراکه انجام این اقدامات فقط به پیشبرد آماری منتج شد و به انجام کار حفظ لطمه وارد کرد و باعث شد فرمایش آن حضرت زمین بماند.

سعیدی بیان کرد: تربیت 10 میلیون حافظ مستلزم داشتن جامعه قرآنی است؛ چراکه برای تربیت این 10 میلیون باید 50 میلیون نفر به سمت قرآن گرایش داشته باشند که خروجی آن 10 میلیون حافظ باشد. این موارد باید کارشناسی و مورد بررسی قرار گیرد. برای انجام این مهم دانش‌آموزان گزینه مناسبی هستند که اصلاً شاهد نیستیم در این بخش اقدام شاخص و جدیدی صورت گرفته باشد.

این مربی برتر حفظ در پایان ضرورت توجه به آموزش قرآن در دوران پساکرونا را مورد تأکید قرار داد و با ابراز تأسف از تعطیلی برخی مؤسسات و خانه‌های قرآن در این ایام، به انجام برنامه و طرح‌های اثرگذار و کارشناسی شده اشاره و تصریح کرد: مسئولان برای این دوران باید حمایت جدی از مراکز قرآنی داشته باشند تا این مراکز بتوانند جانی دوباره گرفته و جبران مافات کنند.

انتهای پیام
captcha