کد خبر: 4052968
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۸
جعفری جوزانی:

معاونت قرآن وزارت ارشاد برای تحول در بازی‌های دیجیتال قرآنی حمایت کند

مسئول مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی ضمن تشریح فعالیت‌های غرفه نوجوان نمایشگاه قرآن از راه‌اندازی جشنواره کمان در حوزه انیمیشن و بازی با موضوع قرآن و عترت خبر داد و گفت: معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد می‌تواند تحولی را در این عرصه به وجود بیاورد تا رویکردمان در حوزه بازی‌های دیجیتال به حوزه قرآن و عترت حرفه‌ای‌تر شود.

معاونت قرآن وزارت ارشاد تحولی را در بازی‌های دیجیتال قرآنی ایجاد کندمهدی جعفری‌جوزانی، مسئول مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی و مسئول غرفه نوجوانان نمایشگاه قرآن در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اینکه این غرفه امسال برای اولین بار در قالب جدیدی پیاده و اجرا شده است، گفت: امسال مانند سال‌های گذشته که نمایشگاه قرآن کریم برگزار می‌شد، بخشی را به عنوان نوجوان نامگذاری و تعیین کردند، اما با این تفاوت که پسوند «نوجوان و سرگرمی‌های دیجیتال» به آن اطلاق شد. در این غرفه سعی کردیم تا در شکل، ساختار و محتوا، متفاوت‌تر از سایر بخش‌ها باشد.

وی افزود: راه‌اندازی گیم‌نت، سالن اکران برای پخش انیمیشن، برگزاری کارگاه‌های استارتاپی و... موجب شد تا غرفه ما با باقی غرفه‌ها تفاوت‌هایی داشته باشد. حتی شکل ظاهری آن باعث تعجب و کنجکاوی بیشتر مخاطبان شده است. البته علت این اتفاق هم این است که ما تفاوتی بین نسل گذشته و نسل امروز شاهدیم. در این نقطه زمانی که صحبت از قرآن و عترت می‌شود جوانان احساس می‌کنند که تناقضی بین قرآن و سرگرمی‌های دیجیتال وجود دارد؛ لذا ما از فضای دیجیتال نام می‌بریم و به آن عنوانی اسلامی و قرآنی را اطلاق می‌کنیم تا کسی که از فضای دیجیتال صحبت می‌کند به این درک برسد که می‌تواند این تناقض را از بین برد.

مسئول مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه مدلی که برای طراحی غرفه نوجوانان پیاده کرده‌ایم به گونه‌ای است که ابتدا فرد در قدم اول با یک فضای متفاوت آن هم در قالب بازی در نمایشگاه قرآن مواجه می‌شود،‌ گفت: البته بازی که به تاریخ اسلام و داستان‌های قرآن و عترت اشاره دارد. لذا با این نگاه وارد نمایشگاه شدیم تا بازی‌های فاخری که طی سال‌های گذشته وارد بازار کردیم ازجمله قیام مختار و فرمانده مقاومت را اینجا تجربه‌ و به صورت رایگان بازی و تجربه بازی اسلامی را پیدا کنند.

جعفری جوزانی با اشاره به اینکه در این غرفه رقابتی را برای جوانان ایجاد کرده‌ایم تا فهم بازی برایشان صورت ‌گیرد و در نهایت در جریان داستان بازی اسلامی و قرآنی قرار ‌گیرند،‌ اظهار کرد: در نهایت به کسانی که این بازی‌ها را انجام می‌دهند جوایزی اهدا می‌شود. البته رقابت‌هایی که برایشان ایجاد کرده‌ایم باعث می‌شود در جریان و داستان بازی، تأملی هم داشته باشند.

وی بیان کرد: فروشگاهی را در کنار غرفه ایجاد کرده‌ایم که تمامی محصولات ارائه شده را با تخفیف ۵۰ درصد ارائه می‌کند. بخش دیگری هم به بازی‌های موبایلی اختصاص داده‌ایم که به صورت رایگان در اختیار بازدید‌کنندگان و علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. همچنین عینک واقعیت مجازی برای همه علاقه‌مندان قرار داده‌ا‌یم که سفر و زیارت مجازی کربلا را تجربه می‌کنند و خاطره خاصی را برای علاقه‌مندان و مخاطبان نمایشگاه قرآن به ارمغان می‌آورد.

مسئول غرفه نوجوانان نمایشگاه قرآن ادامه داد: سوژه‌های بی‌نظری از بخش واقعیت مجازی به‌دست آوردیم که واکنش‌های مخاطبان بعد دیدن انیمیشن کربلا بسیار دیدنی بود و فضای فوق‌العاده‌ای را در این بخش شاهد هستیم. در این میان یک سری بازدیدکننده از کشور‌های اسپانیا، هلند، پاکستان، افغانستان با مذاهب و ادیان مختلف و حتی ظواهر گوناگون داشتیم که برایمان جالب بود و نکته مهم این ماجرا تاثیر روحی زیادی بود که پس از دیدن این بخش، مخاطبان را درگیر می‌کرد.

جعفری جوزانی با اشاره به اینکه معرفی سایر محصولات دیجیتالی با موضوع قرآن و عترت را در این بخش داریم و در سالن دیگر نیز انیمیشن‌های خاص با موضوع قرآن و عترت را برای علاقه‌مندان نمایش داده می‌شود، گفت: تمامی این انیمیشن‌ها تولید خودمان است و بعد از اکران یکی از اساتید در حوزه سواد رسانه‌ای حضور پیدا کرده و با خانواده‌ها جلسه‌ای را برگزار می‌کند و سواد رسانه‌ای را در حوزه بازی برای آنها آموزش می‌دهد.

وی تصریح کرد: در کنار این فعالیت‌ها جشنواره ایده‌پردازی و بازی‌های رایانه‌ای را با عنوان «کمان» در موضوع قرآن و عترت برگزار می‌کنیم؛ چراکه در این موضوعات بازی رایانه‌ای بسیار کم تولید شده‌ و و امیدواریم معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با مدیریت جدید تحولی را در این عرصه به وجود بیاورد تا در حوزه بازی‌های دیجیتال رویکردمان به حوزه قرآن و عترت تقویت و حرفه‌ای‌تر شود.

وی ادامه داد: این جشنواره راه‌اندازی شد تا هرکسی در حوزه انیمیشن و بازی با موضوع قرآن و عترت سوژه‌ای دارد بیاید و در این جشنواره ثبت‌نام کند. ایده‌های برتر نهایتا بعد از اهدای جوایز در سال آینده در بخش نوجوانان و سرگرمی‌های دیجیتال نمایشگاه قرآن به بازی و انیمیشن تبدیل شده و در نمایشگاه قرآن آنها را ارائه می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha