اعلامیه آیت‌الله بهبهانی بر ضد رژیم اشغالگر قدس
کد خبر: 4053284
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰

اعلامیه آیت‌الله بهبهانی بر ضد رژیم اشغالگر قدس

متن زیر، یادداشتی درباره اعلامیه شدید اللحن آیت الله العظمی سید علی بهبهانی بر ضد رژیم اشغالگر قدس، در پی جنایات صهیونیستها در جنگ شش روزه با مسلمانان و تقبیح ارتباط دولت ایران با اسرائیل در اوج خفقان سال ۱۳۴۶شمسی (۱۳۸۷قمری) است.

اعلامیه آیت الله بهبهانی بر ضد رژیم اشغالگر قدس در اوج خفقان سال 46 شمسیبه گزارش ایکنا از خوزستان، امر الله شجاعی‌راد،پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه در آستانه روزه قدس و به یاد مبارزات آیت‌الله العظمی بهبهانی و صدور اطلاعیه ایشان در مخالفت با اشغال فلسطین، یادداشت زیر را در اختیار ایکنا قرار داد:

روحانیت شیعه در طول تاریخ همیشه پاسدار عقاید دینی برآمده از آیات قرآن روایات ائمه معصومین علیهم السلام بوده‌اند؛ علمایی چون شهید اول و شهید ثانی و دیگر مراجع و علمای مبارز شیعه در طول تاریخ نمونه‌ای از خیل عظیم مجاهدین در راه خدا هستند.

روحانیت شیعه با تقدیم شهدای بسیار، دین و وظیفه خود را در حفظ و پاسداری از کیان اسلام و مسلمین ادا کرده است. یکی از مجاهدان و پیشگامان روحانیت و مرجعیت در عصر ما مرحوم آیت الله العظمی بهبهانی است که در اوج اختناق رژیم پهلوی که حامی رژیم اشغالگر قدس بود اطلاعیه شدید اللحنی در محکومیت رژیم پوشالی اسرائیل صادر می‌کند. بی تردید باید اهمیت این سند تاریخی را در ظرف تاریخی خود سنجنید و شجاعت این مرجع عالیقدر را ستود. این اطلاعیه بازتاب زیادی در زمان خود داشت و نشانگر عمق بصیرت و شجاعت و عالم به زمانه بودن مرجعیت بیدار شیعه است.

حضرت آيت‌الله العظمی بهبهانی در سال ۱۳۴۶ شمسی با صدور فتوايی جنگ شش روزه صهيونيست‌ها بر ضد مردم مسلمان و رژيم اشغالگر قدس را محكوم و معامله با يهوديان را تحريم كردند. در اعلامیه ایشان آمده است:

«بايد از هر گونه ارتباط با اسرائيل و عمال آن [يهوديان] خودداری كنند. بر قاطبه مسلمين لازم است الفت و دوستی و معامله و معاشرت با كفار خاصه اسرائيلی‌ها كه جوانان و مسلمين را به خاك و خون می‌كشند و با اشغال متجاوزانه شهرهای مسلمين، اعراض و نواميس آنان را هتك می‌كنند به‌كلی ترك و از اين راه و هم از طريق كمك و اعانت به آسيب‌ديدگان مسلمين كه به هر نحو مقدور است انزجار خود را عليه اسرائيل و متجاوزين به حقوق مسلمين اعلام كنند.»

پس از انتشار اين اعلاميه كسبه متدين به پيروی از ايشان از معامله با يهوديان خودداری كردند. دو روز پس از انتشار اين اعلاميه ساواك در گزارشی اعلام كرد: «اكثر كسبه و بازرگانان شهرستان اصفهان از خريد و فروش با يهوديان خودداری می‌كنند و اخيراً معامله عمده‌ای با كليمی‌ها صورت نگرفته است.»

پس از انتشار اعلاميه ايشان به ساواك احضار شد و مأمور ساواك اصفهان ايشان را بازجويی كردند. مدت شش ساعت، يعنی بعد از نماز ظهر و عصر تا غروب آفتاب آيت‌الله بهبهانی را نگه داشتند. كاری كه تا آن موقع نسبت به چنان مقام بزرگ روحانی در اصفهان سابقه نداشت.

سرانجام بر اثر فشار علمای اعلام و مردم آزاده اصفهان و ترس از شورش مردم، آيت‌الله بهبهانی آزاد شد. رژيم پهلوی پس از ناكامی در زندانی ساختن آيت‌الله بهبهانی، فرزند ارشدش حجت‌الاسلام و المسلمين سيد عبدالله مجتهدزاده را كه نقش مهمی در انتشار اعلاميه آيت‌الله بهبهانی داشت، به اتهام اقدام عليه امنيت كشور در خوزستان بازداشت و پس از چند هفته زندانی سرانجام با قرار وثيقه‌ای سنگين آزاد كرد.

در سال بعد كه آيت‌الله بهبهانی قصد اقامت در اصفهان را داشتند، رئيس ساواك اصفهان با اين سفر مخالفت كرد، ليكن ساواك مركز از بيم خشم مردم با سفر ايشان موافقت كرد و دستور داد: «اعمال و رفتار وی را در مدت اقامت دقيقاً كنترل كنند و در صورت مشاهده فعاليت مضرّه‌ای از وی مراتب را اعلام كنند تا تصميمات لازم گرفته شود.» (آیت الله العظمی میر سید علی بهبهانی به روایت اسناد ساواک ؛ مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات پاییز ۱۳۹۴)

متن اصلی طلاعیه آیت‌الله العظمی چنین است:

بسم الله الرحمن الرحيم

«و لا تهنوا ولا تحزنوا و انتم الاعلون ان کنتم مومنین» سوره آل عمران آیه 139: (ای مسلمانان مبادا سستی کنید و هرگز از این تهاجمات، وحشت به خود راه ندهید که شما بر دیگران برتر و پیروزید اگر مومن باشید)

به حکم این آیه شریفه شرط اول تفوق و برتری مسلمین بر کفار مانند یهود، ایمان به خدا و رسول و قیامت و حقایت دین مبین اسلام و عمل به احکام است و لازمه مسلمانی که عمل به احکام ننماید مغلوبیت است. تا ما عامل به دستورات دین نیستیم کفار بر ما مسلط خواهند بود و اگر مؤمن به خدا و رسول شدیم خود را به خطاب آیه شریفه «ولا تهنوا في ابتغاء القوم ان تكونوا تألمون فانهم یالمون كما تالمونا و ترجون من الله ما لا يرجون و کان الله عليم حكيما» سوره نساء آیه 104: ترجمه (ای مسلمان، پیکار با قوم کافرمنش یهود را دنبال کنید و در این رهگذر هرگز سستی نورزید. اگر شما در اثر حوادث روز احساس درد می کنید آنان، دشمنان اسلام، نیز در اثر فشار جنگ به ستوه آمده مانند شما احساس ناراحتی می‌نمایند، به علاوه اینکه شما از خدای خود امیدها دارید که آنها ندارند و خدای متعال همیشه دانا و حکیم است) مخاطب می‌دانیم کسانی که مومن به حقانیت قرآن مجید هستند به حکم آیه شریفه «یا ایها الذین آمنوا لا تتخذوا اليهود والنصارى اولياء بعضهم أولياء بعض و من يتولهم منکم فانه منهم أن الله لا يهدي القوم الظالمین » سوره مائده آیه 51: ترجمه (ای مسلمین با عناصر ناپاک یهود و نصاری طرح دوستی نیندازید و هرگز کار خود را به آنان نسپارید در صورتی آنان باید به عناصری مانند خود ولایت داشته سرپرستی کنند و هر کس از شما یهودیان و مسیحیان را دوست خود گیرد او از آنانست و خدای متعال ستمگران را هدایت نخواهد کرد) باید از هر گونه ارتباط با اسرائیل و عمال آن [یهودیان] خودداری کنند. بر قاطبه مسلمین لازم است، الفت و دوستی و معامله و معاشرت با کفار خاصه با اسرائیلی‌ها که جوانان و افراد مسلمین را به خاک خون کشیده و با اشغال متجاوزانه شهرهای مسلمین، اعراض و نوامیس آنان را هتک می‌کند، ترک و از این راه و هم از طریق کمک و اعانت به آسیب دیدگان مسلمین به هر نحو مقدور است انزجار خود را علیه اسرائیل و متجاوزین به حقوق مسلمین اعلام دارند. «ان تنصروا الله ينصركم ويثبت أقدامكم» سوره محمد(ص) آیه 7: ترجمه (ای مسلمین اگر خدا یاری کنید او نیز شما را یاری خواهد کرد و قدم‌هایتان را در فعالیت‌های اجتماعی، استوار می‌سازد).

الاحقر على الموسوي البهبهانی اصفهان ۲۸ ربیع الاول ۱۳۸۷ هجری اسلامی

منبع: آیت الله العظمی میر سید علی بهبهانی به روایت اسناد ساواک ؛ مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات پاییز ۱۳۹۴؛ ؛ ص ۱۱۷ - ۱۱۸.

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد بنی تمیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۲/۰۸ - ۲۳:۳۵
0
0
اعلامیه جهانی است وسرنوشت سازبرای نسل‌های امت اسلامی
captcha