سلطان‌محمدی: برنامه‌های ماه مبارک فقط آنتن‌پرکن بودند+ صوت
کد خبر: 4054504
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
رمضان در قاب فرهنگ و هنر/24

سلطان‌محمدی: برنامه‌های ماه مبارک فقط آنتن‌پرکن بودند+ صوت

یک کارشناس رسانه گفت: سریال‌هایی که ماه رمضان امسال روی آنتن رفتند از معنویت لازم برای این ایام بهره لازم را نبرده بودند و تنها آنتن را پر کردند.

سلطان‌محمدی: برنامه‌های ماه مبارک فقط آنتن‌پرکن بودندحسین سلطان محمدی، بازیگر سینما و تلویزیون، در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: برای تولیدات رمضانی سیما قالبی خاص را می‌توان در نظر گرفت که باید در ماهیت اثر دیده شود. البته این بدان معنا نیست که باید به صورت مستقیم به رمضان توجه کرد، بلکه اگر بتوانیم روح رمضان را در کارهای مورد نظر لحاظ کنیم، اثری مناسبتی تولید کرده‌ایم.

وی افزود: مجموعه‌های نمایشی که امسال روی آنتن سیما رفتند همخوانی لازم را با ماه مبارک نداشتند. برای مثال در فصل دوم «نجلا» ارتباطی با ماه رمضان نمی‌بینیم. این سریال می‌توانست در هر موقع از سال پخش شود. در «خوشنام» و «از سرنوشت» هم ارتباطی با ماه مبارک را شاهد نبودیم. این موضوع نشان می‌دهد که مدیران سینما با انتخاب این تولیدات تنها به فکر پر کردن آنتن بودند.

این کارشناس رسانه ادامه داد: در معرفی سریال «خوشنام» از آن به عنوان مجموعه طنز نام برده می‌شد، درصورتی‌که من چندان طنزی در کار ندیدم و تنها برخی شوخی‌های کلامی در سریال وجود داشت. همچنین شخصیت‌پردازی این کار انسجام و منطق لازم را نداشت. در میان تولیدات رمضانی ماه رمضان به نظرم کارهای تکراری موفقیت بیشتری دارند. برای مثال سریالی نظیر «اغما» توانست پیام خود را مجددا به بیننده منتقل کند. همین ویژگی نیز باعث شد که کار موردپسند تماشاگران واقع شود.

سلطان محمدی با بیان اینکه ماه رمضان روح معنویت را در جامعه حاکم کرده است، گفت: اگر آماری از جامعه داشته باشیم متوجه خواهیم شد که روند جرم و جنایت و بی‌اخلاقی در ماه مبارک کاهش می‌یابد، بنابراین وقتی چنین ظرفیتی وجود دارد چرا این ویژگی در برنامه‌های نمایشی وجود نداشته باشد.

وی در پایان با بیان اینکه موفقیت یک مجموعه نمی‌تواند دلیل خوبی برای دنباله‌سازی آن باشد، بیان کرد: وقتی فیلم یا سریالی موفق می‌شود نباید با دنباله‌سازی موفقیت بخش نخست آن را هم قربانی کرد، چون ممکن است داستان آن مجموعه تنها کشش همان بخش نخست را داشته باشد و دنباله‌سازی آن تنها آب بستن به قصه باشد. از نگاه من دنباله‌سازی موفق را برای سریال «پایتخت» می‌توان متصور بود. در این کار شخصیت‌ها ثابت و اتفاقات متعدد و متنوع هستند اما در «نجلا» با ورود شخصیت‌های جدید خواسته‌اند به کار تنوع بخشند و این رویکرد به اصل کار ضربه زده است.

انتهای پیام
captcha