غفاری: کلید تولیدات رمضانی یک سال قبل باید بخورد + صوت
کد خبر: 4051426
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۶
رمضان در قاب فرهنگ و هنر/18

غفاری: کلید تولیدات رمضانی یک سال قبل باید بخورد + صوت

علی غفاری گفت: مسئولان سیما از فردای عید فطر باید به فکر آثار رمضانی سال آینده باشند نه اینکه دو ماه مانده به ماه مبارک به فکر بیفتند.

علی غفاری، کارگردان سینما، در گفت‌وگو با ایکنا، پیرامون تولیدات رمضانی و ویژگی آنها بیان کرد: تولیدات نمایشی ماه رمضان به لحاظ معنایی با دیگر کارهایی نمایشی متفاوت است؛ هرچند سال‌هاست که این هماهنگی در بین تولیداتی که در ماه رمضان روی آنتن می‌رود معنا ندارد. این کم‌توجهی در شرایطی است که رمضان یکی از بهترین ایام برای پخش سریال‌هاست، زیرا در این مناسبت مخاطب فراوانی بیننده کارهای تلویزیونی است.

وی افزود: درباره چرایی کم‌توجهی به این مناسب می‌توان چند دلیل را متصور شد. ابتدا اینکه به لحاظ مفهومی فیلمنامه‌های خوبی نوشته نمی‌شود. همچنین خالی بودن آنتن سبب شده است که سیما برای پر کردن آن ناچار کارهای آماده پخش را در این ایام روی آنتن بفرستد.


بیشتر بخوانید:

اردکانی: آثار شب‌های قدر فیلمنامه‌ ویژه می‌خواهند


کارگردان سریال «بچه مهندس» ادامه داد: سریال «شب دهم» ساخته حسن فتحی کاری بود که برای ماه محرم آماده شد. این مجموعه به لحاظ مفهوم و ساختار کیفیت بسیار بالایی داشت و به محرم پرداخته بود. چنین کارهایی الگوی بسیار خوبی برای برنامه‌سازی در این حوزه محسوب می‌شوند.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از دلایل افت کیفی تولیدات مناسبتی سیما به گسترده‌تر شدن شبکه فضای مجازی برمی‌گردد. راه‌حل اساسی برای بالا بردن کیفیت تولیدات مناسبتی سیما به فیلمنامه ختم می‌شود، چون اگر این بخش درست باشد، به لحاظ کارگردانی، توان و تخصص لازم را دارا هستیم. همچنین برای ارتقای فیلمنامه باید اتاق فکری در نظر گرفته شود تا سیاست‌ها و راهبردها در آن مشخص شود و نویسنده بتواند در فضای مناسبت‌تری اثر خود را خلق کند.

غفاری با اشاره به اینکه کار فرهنگی نیاز به زمان دارد، گفت: وقتی رویکردی فرهنگی دستخوش آسیب می‌شود، نباید انتظار داشت که در یک یا دو ماه آن نقیصه برطرف شود، زیرا برای بهتر شدن شرایط نیاز به زمان است. پس باید سرمایه‌گذاری لازم صورت گیرد. در همین باره مسئولان سیما از فردای بعد از عید فطر باید به فکر آثار نمایشی سال آینده باشند و اگر بخواهند دو یا سه ماه قبل از ماه مبارک به فکر ساخت چنین کارهایی بیفتند، نتیجه همانی خواهد شد که می‌بینیم.

وی در پایان بیان کرد: متأسفانه آنچه امروز در تلویزیون شاهدش هستیم در راستای ارتقای تولیدات مناسبتی نیست، چون همان تعجیلی که همیشه وجود داشت در مورد تولیدات رمضانی هم دیده می‌شود و اگر غیر از این بود، حداقل از بین 10 اثر شاهد چهار یا پنج سریال خوب می‌بودیم.

داود کنشلو

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha