کتابت قرآن به شیوه «السیرمه»؛ هنری رو به فراموشی در مصر
کد خبر: 4055290
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۶

کتابت قرآن به شیوه «السیرمه»؛ هنری رو به فراموشی در مصر

کتابت قرآن با شیوه السیرمه(سرمه‌دوزی) بر روی پارچه حریر و تزئین آن با طلا و نقره، هنری که پیش‌تر در ساخت پرده کعبه در مصر به کار می‌رفت، امروزه رو به فراموشی است.

به گزارش ایکنا به نقل از الشروق، اگرچه استادان هر صنعت به هنر و میراث اصیل خود می‌بالند، اما آنچه «خاندان القصبجی» به آن می‌بالند، افتخاری ویژه است، زیرا نقطه قوت هنر آن‌ها کتابت قرآن به شیوه «السیرمه»(سرمه‌دوزی) است. در این شیوه حروف از قوام خاصی برخوردار بوده و بر پارچه حریر نوشته می‌شود، سپس با طلا و نقره تزئین می‌شود.

این هنر پیش‌تر در بافت و تزئین پرده کعبه به کار می‌رفت و امروزه اگرچه دیگر بافت این پرده در مصر انجام نمی‌شود و در میان مردم رو به فراموشی است، اما فرزندان این خانواده همچنان مشتاق آموختن و کاربرد این هنر هستند.

ایمن القصبجی در گفتگو با الشروق تصریح کرد: این هنر در مصر به‌واسطه جد او احمد وهبی پاشا آغاز شده است. وی همراه محمدعلی پاشا از آستانه (استانبول) به مصر آمده و از علاقه‌مندان تزئین پرده و پارچه با تاروپود نقره بود. خاندان القصبجی از آن زمان به کار قلاب‌دوزی پرده کعبه مشغول شدند که در آن دوره در مصر تهیه و به حجاز فرستاده می‌شد.

ایمن القصبجی افزود: به دلیل مهارت خانواده القصبجی در این صنعت، یکی از اعضای خانواده به نام عثمان عبدالحمید پاشا در اواسط دهه 1920 به مدت سه سال متوالی به عنوان رئیس اداره آماده‌سازی پرده کعبه منصوب شد. این خانواده همچنان به مشارکت خود در تهیه پرده کعبه ادامه داد تا آنکه بافت این پرده در مصر در اوایل دهه 1960 میلادی متوقف شد.

پس از آن زمان خانواده القصبجی، هنر خود را در تزئین نشان‌های نظامی و همچنین تهیه لوح‌ها و پارچه نوشته‌های قرآنی خاص به کار گرفتند.

به گفته ایمن القصبجی، این خانواده نشان‌های نظامی ویژه‌ای برای برخی از رؤسای جمهور سابق مصر از جمله عبدالناصر تهیه کرده است و در نزدیک به 90 سال گذشته حدود صد هزار لوحه و پارچه نوشته خاص قرآنی از جانب این خانواده تهیه و تزئین شده است.

وی در خصوص وضعیت فعلی این هنر در مصر، تأکید کرد: به دلیل کاهش آگاهی نسبت به هنر السیرمه و عدم معرفی صحیح این هنر در معرض نابودی و فراموشی قرار دارد، از سویی بیشتر نمایشگاه‌های صنایع‌دستی امروزه به دنبال سودآوری هستند و کمتر به هنرهای اصیل از این نوع توجه می‌کنند.

بااین‌حال وی تأکید کرد: خانواده القصبجی به تلاش خود برای احیای این هنر ادامه خواهد داد.

انتهای پیام
captcha