ابراز نگرانی سازمان ملل از خشونت‌‌های بین‌ دینی در اتیوپی
کد خبر: 4055408
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷

ابراز نگرانی سازمان ملل از خشونت‌‌های بین‌ دینی در اتیوپی

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز شنبه در مورد درگیری‌های مرگبار اخیر بین مسلمانان و مسیحیان ارتدوکس در اتیوپی هشدار داد و از مقامات خواست تا در این باره تحقیق کنند.

به گزارش ایکنا  به نقل از News 24، میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که از خشونت‌هایی که اواخر ماه گذشته در شمال اتیوپی رخ داد و بنا بر گزارش‌ها دست‌کم 30 کشته و بیش از 100 زخمی برجای گذاشت، «عمیقاً نگران» است.

او گفت که درگیری‌ها در شهر گوندار در منطقه آمهارا از 26 آوریل (6 اردیبهشت) آغاز شد که بنا به گزارش‌ها در ارتباط با یک اختلاف بر سر زمین بود. این درگیری‌ها سپس به سرعت به مناطق دیگر و آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی گسترش یافت.

شورای امور اسلامی آمهارا اعلام کرد: مراسم تشییع جنازه یک شهروند مسلمان مورد حمله قرار گرفته است و این صحنه را «قتل عام» توسط «مسیحیان افراطی کاملاً مسلح» توصیف کرد.

گورستانی که در آن حمله رخ داد در کنار یک مسجد و کلیسا است و موضوع مناقشه مداوم بین مسلمانان و مسیحیان ارتدکس بوده که گروه غالب در اتیوپی هستند.

باشله در بیانیه خود گفت: می‌دانم دو مسجد در گندار سوخته و دو مسجد دیگر تا حدی تخریب شده‌اند.

وی اضافه کرد: ظاهراً پس از آن در حملاتی تلافی‌جویانه، دو مرد مسیحی ارتدوکس در آتش سوزانده شدند، یک مرد دیگر تا حد مرگ ضرب وشتم شد و پنج کلیسا در جنوب غربی کشور در آتش سوختند. از آن زمان در مناطق دیگر درگیری‌ها ادامه داشته است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که در مجموع، طبق گزارش‌ها، پلیس حداقل 578 نفر را در حداقل چهار شهر در درگیری‌ها دستگیر و بازداشت کرده است.

باشله گفت: از مقامات اتیوپی می‌خواهم که به سرعت تحقیقات کامل، مستقل و شفاف را در مورد هر یک از این حوادث مرگبار انجام دهند.

او با بیان اینکه مقامات باید تلاش و اطمینان حاصل کنند کسانی که مسئول تشخیص داده می‌شوند مورد بازخواست قرار می‌گیرند، تأکید کرد که پاسخگویی فردی عاملان برای جلوگیری از خشونت بیشتر ضروری است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد همچنین خواستار اقدام گسترده‌تر برای آشتی دادن جوامع دینی در اتیوپی شد که مسلمانان حدود یک سوم جمعیت آن را تشکیل می‌دهند.

باشله گفت که برای جلوگیری از خشونت بیشتر بین پیروان ادیان، بسیار مهم است که به دلایل اساسی این خشونت تکان‌دهنده رسیدگی شود و خواستار مشارکت معنادار بازماندگان، خانواده‌ها و جوامع آسیب‌دیده شد.

انتهای پیام
captcha