ابی احمد: اتیوپی به سوریه دیگری تبدیل نمی‌شود / ارتش آزادی‌بخش اورومو: طی هفته‌های آینده وارد آدیس‌آبابا می‌شویم
کد خبر: 4010469
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰
تحولات اتیوپی

ابی احمد: اتیوپی به سوریه دیگری تبدیل نمی‌شود / ارتش آزادی‌بخش اورومو: طی هفته‌های آینده وارد آدیس‌آبابا می‌شویم

نخست‌وزیر اتیوپی، نیرو‌های شورشی شامل اتحاد جبهه آزادی‌بخش تیگرای و ارتش آزادی‌بخش اورومو را به اقدام در راستای تبدیل اتیوپی به لیبی یا سوریه دیگری متهم کرد و قول داد که این تلاش‌ها را خنثی کند. در مقابل، سخنگوی ارتش آزادی‌بخش اورومو تصریح کرد جنگجویان ارتش متحد با جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای ظرف چند هفته آینده وارد آدیس‌آبابا پایتخت اتیوپی خواهند شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، ابی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی اعلام کرد نخواهد گذاشت که کشور به سوریه یا لیبی دیگری تبدیل شود. این سخنان یک روز پس از اعلام وضعیت اضطراری در اتیوپی بیان شد.

در عین حال، اودا تربی، سخنگوی ارتش آزادی‌بخش اورومو که از ماه اوت گذشته با جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای متحد شده‌اند، اعلام کرده است که نیروهایی این ارتش وارد چندین شهر در جنوب شهر استراتژیک کومبولچا از جمله کیمیسی در 320 کیلومتری آدیس‌آبابا، پایتخت این کشور شده‌اند.

اودا تربی در پاسخ به سؤالی مبنی بر احتمال ورود به پایتخت گفت: اگر کارها با سرعت فعلی پیش برود، چند ماه شاید هم چند هفته طول بکشد. وی تصریح کرد سقوط ابی‌احمد، نخست‌وزیر قطعی است.

جبهه آزادی‌بخش تیگرای شنبه و یکشنبه اعلام کرد که دو شهر استراتژیک دیسی و کومبولچا در 400 کیلومتری شمال پایتخت اتیوپی را به تصرف خود درآورده است و پیشروی به سمت آدیس‌آبابا را نیز رد نمی‌کند.

اعلام وضعیت اضطراری در اتیوپی

دولت اتیوپی سقوط این دو شهر به دست شورشیان را تکذیب کرده و روز سه‌شنبه به دلیل تهدیدات امنیتی نزدیک شدن شورشیان به پایتخت، در تمام نقاط کشور، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

مقامات آدیس‌آبابا از ساکنان این شهر خواسته‌اند تا با به دست گرفتن سلاح و دفاع از محله‌های پایتخت، صفوف خود را برای دفاع از شهر سازمان‌دهی کنند.

انتظار می‌رود پارلمان اتیوپی امروز چهارشنبه وضعیت فوق‌العاده اعلام شده از سوی مقامات را تصویب کند و بنا به گفته رسانه‌های دولتی، این دستور به مقامات اجازه می‌دهد تا «هر شهروند در سن سربازی و داشتن سلاح» را به خدمت فرا بخواند و رسانه‌های مظنون به «ارائه حمایت اخلاقی مستقیم یا غیرمستقیم» به جبهه آزادی‌بخش تیگرای را توقیف کند.

گتاچو رضا، سخنگوی جبهه آزادی‌بخش تیگرای، اقدامات اعلام شده از سوی آدیس‌آبابا را مجوز کامل برای زندانی کردن یا کشتن عناصر جبهه تیگرای توصیف کرد و گفت در حالی که رژیم در آستانه سقوط است، فضای انتقام و رعب و وحشت را ایجاد کرده است.

اظهارات نخست‌وزیر اتیوپی

نخست‌وزیر اتیوپی اتحاد جبهه آزادی‌بخش تیگرای و ارتش آزادی‌بخش اورومو را به تبدیل اتیوپی به چیزی شبیه به لیبی یا سوریه متهم کرد و قول داد که این تلاش‌ها را خنثی کند. وی در پیامی به مناسبت اولین سالگرد آغاز جنگ در منطقه تیگرای در شمال کشور تصریح کرد آن‌ها می‌خواهند یک کشور را نابود کنند، نه اینکه آن را بسازند.

ابی احمد وعده داد که دشمنان دولت خود را با دادن خون شکست خواهیم داد و شکوه اتیوپی را دوباره زنده خواهیم کرد.

دولت اتیوپی امروز چهارشنبه اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور به یک مرکز آموزشی نظامی برای گروه جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای در منطقه آده جارت در شمال منطقه تیگرای حمله کرده است. این سومین شهری است که از سوی نیروی هوایی مورد حمله قرار گرفته است.

واکنش سفارتخانه‌های خارجی به تحولات اتیوپی

در پی وخامت اوضاع امنیتی در اتیوپی، سفارت آمریکا در آدیس‌آبابا امروز مجدداً از شهروندان خود خواست آماده خروج از این کشور شوند و همچنین به شهروندان خود نسبت به سفر به اتیوپی در خصوص خطر تشدید درگیری‌های مسلحانه، هشدار داد.

وزارت امور خارجه کویت امروز در بیانیه‌ای در صفحه توییتر خود از شهروندان کویتی مستقر در اتیوپی خواست فوراً این کشور را ترک کنند و از کسانی که مایل به سفر به این کشور آفریقایی هستند، خواست صبر کنند و سفر خود را به تعویق بیندازند.

سفارت قطر در اتیوپی نیز امروز از شهروندان قطری خواست تا هر چه سریع‌تر این کشور را ترک کنند و به دلیل حوادث امنیتی اخیر بیشترین احتیاط را به خرج دهند.

روسیه نسبت به تحولات اتیوپی ابراز نگرانی کرده است و ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه - در نشست خبری هفتگی خود - از طرف‌های درگیر در اتیوپی خواست تا هر چه سریع‌تر راه‌حل سیاسی را در پیش گرفته و اراده خود به برقراری آتش‌بس را ابراز کنند.

گزارش سازمان ملل در مورد بحران انسانی در اتیوپی

در مورد جنبه بشردوستانه درگیری در اتیوپی، اولین تحقیقات سازمان ملل نشان داد که همه طرف‌های درگیری در منطقه تیگرای با شدت‌های مختلف، مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند که برخی از آن‌ها ممکن است به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت تبدیل شود.

میشل باشلیه، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با بیان برخی از آنچه در گزارش مشترک سازمان ملل متحد و اتیوپی آمده، تصریح کرد: غیرنظامیان در تیگرای در معرض خشونت وحشیانه قرار گرفته‌اند و گروه تحقیقاتی مشترک موارد نقض بسیاری از جمله قتل‌های غیرقانونی، اعدام، شکنجه و تجاوز جنسی، خشونت قومی، آزار و اذیت پناهندگان و جابجایی اجباری غیرنظامیان را کشف کرده است.

انتهای پیام
captcha