اقتصاد لوکزامبورگ و استقبال از نظام تأمین مالی اسلامی
کد خبر: 4055659
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۰

اقتصاد لوکزامبورگ و استقبال از نظام تأمین مالی اسلامی

لوکزامبورگ در سطح جهانی به دلیل استقرار صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ساختار مالکیت‌های فرامرزی شناخته شده است. با این حال، لوکزامبورگ زودتر از آنچه که تصور می‌شود به عنوان بازیگری مهم در حوزه تأمین مالی اسلامی شناخته شد که قادر به جذب سرمایه‌گذاران متعدد از خاورمیانه است.

به گزارش ایکنا، نظام تأمین مالی اسلامی در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورهای اروپایی که اقتصاد‌های قدرتمند جهانی و منطقه‌ای هستند مورد استقبال قرار گرفته است.

لوکزامبورگ یکی از کشورهای کوچک اما مهم در اقتصاد اروپا شناخته می‌شود و جزء کشورهایی است که صاحب بیشترین درآمد سالانه بین کشورهای اروپا و جهان است. بخش صنعتی این کشور در حوزه‌هایی همچون فولاد، مواد شیمیایی و لاستیک فعال است. بخش زیادی از اقتصاد لوکزامبورگ به خدمات، بویژه بانکداری و امور مالی متکی بوده و لوکزامبورگ را تبدیل به مهم‌ترین مرکز بانکداری خصوصی در ناحیه یورو کرده‌ است.

اگرچه لوکزامبورگ در حوزه گردشگری «قلب سبز اروپا» نامیده می‌شود، اما این کشور منطقه‌ای بسیار صنعتی و صادراتی است. اقتصاد لوکزامبورگ کاملاً شبیه اقتصاد آلمان بوده و از درجه‌ای از رونق اقتصادی برخوردار است که در میان دموکراسی‌های صنعتی بسیار نادر است.

Ashurst در گزارشی نگاهی کرده به سابقه و تاریخچه نظام تأمین مالی اسلامی در این کشور.

در چهار دهه گذشته، نظام اقتصادی لوکزامبورگ تلاش بسیاری برای پاسخگویی به فعالان مختلف بازار این کشور از جمله افرادی که خواستار استفاده از نظام تأمین مالی اسلامی هستند، انجام داده است.

لوکزامبورگ در سطح جهانی به دلیل استقرار صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ساختار مالکیت‌های فرامرزی، شناخته شده است. با این حال، این کشور زودتر از آنچه که تصور می‌شود به عنوان بازیگری مهم در حوزه تأمین مالی اسلامی شناخته شد که قادر به جذب سرمایه‌گذاران متعدد از خاورمیانه است.

از این حیث، لوکزامبورگ در رتبه‌بندی تعداد صندوق‌های اسلامی تأسیس شده، به سومین مرکز بزرگ صندوق‌های اسلامی در جهان پس از عربستان سعودی و مالزی تبدیل شده است.

طبق گزارش انجمن صنعت صندوق لوکزامبورگ(Association of the Luxembourg Fund Industry) موسوم به ALFI، در دسامبر 2021، صندوق‌های منطبق با شریعت در لوکزامبورگ دارایی خالص 6825.9 میلیون یورو در اختیار داشتند.

برخی از نقش‌های مهمی که اقتصاد لوکزامبورگ در گسترش تأمین مالی اسلامی انجام داده به این شرح است:

1978: لوکزامبورگ اولین کشور غربی است که میزبان یک مؤسسه مالی اسلامی بود.

1983: اولین شرکت بیمه اسلامی در لوکزامبورگ راه‌اندازی شد.

2002: لوکزامبورگ اولین کشور منطقه یورو بود که اوراق قرضه اسلامی صکوک را به رسمیت شناخت و فهرست کرد.

2008: دولت لوکزامبورگ یک کارگروه را به منظور ارتقای نظام تأمین مالی اسلامی تأسیس کرد.

2009: بانک مرکزی لوکزامبورگ اولین بانک مرکزی اروپایی بود که به عضویت نهاد تنظیم استانداردهای تأمین مالی اسلامی جهانی، هیئت خدمات مالی اسلامی(IFSB) درآمد.

2013: انجمن صنعت صندوق لوکزامبورگ «بهترین شیوه‌نامه‌» را برای اهداف خدمات‌رسانی به صندوق‌های اسلامی منتشر می‌کند.

2014: لوکزامبورگ اولین کشور منطقه یورو بود که صکوک مستقل را منتشر کرد.

همچنین باید توجه داشت که اگرچه هیچ چارچوب مالیاتی خاصی برای تنظیم تراکنش‌های مالی اسلامی در لوکزامبورگ وجود ندارد، مقامات مالیاتی لوکزامبورگ موضع خود را در رابطه با محصولات مالی اسلامی، به‌ویژه رفتار مالیاتی مستقیم و غیرمستقیم لوکزامبورگ را در مورد مرابحه روشن کرده‌اند.

در لوکزامبورگ، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مطابق با شریعت معمولاً تحت چارچوب قانونی کلی لوکزامبورگ راه‌اندازی می‌شوند، زیرا سیستم قانونی خاصی برای تنظیم صندوق‌های اسلامی و محصولات مالی اسلامی وجود ندارد. در نتیجه، از منظر نظارتی، تمایز خاصی بین صندوق سرمایه‌گذاری مطابق با شریعت و هر نوع صندوق سرمایه‌گذاری دیگری وجود ندارد.

این بدان معناست که طیف وسیعی از ابزارهای مالی مطابق با شریعت عموماً در دسترس مدیران دارایی و سرمایه‌گذاران است، زیرا در تئوری، هر وسیله سرمایه‌گذاری در لوکزامبورگ می‌تواند عملاً برای راه‌اندازی صندوق منطبق با شریعت مورد استفاده قرار گیرد. یک صندوق سرمایه‌گذاری در این کشور می‌تواند به شکل شرکتی یا قراردادی باشد. انتخاب ساختار سرمایه‌گذاری مناسب عمدتاً به سیاست سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران مورد نظر و سطح مقررات مورد نظر بستگی دارد.

چارچوب قانونی موجود در لوکزامبورگ، نشان داده برای پاسخگویی به خواسته‌های متخصصان مالی اسلامی به اندازه کافی انعطاف‌پذیر و نوآورانه است. این باعث شده که در طول سال‌ها، لوکزامبورگ به دلیل حمایت قوی دولتی و چارچوب قانونی نوآورانه، به یک مرکز مالی جذاب برای معاملات مالی اسلامی تبدیل شود.

برای مثال می‌توان به قانون لوکزامبورگ مورخ 22 مارس 2004 در مورد اوراق بهادارسازی (قانون اوراق بهادار لوکزامبورگ) اشاره کرد. در این قانون نشان داده است که به دلیل ماهیت صکوک با پشتوانه دارایی، نظام اقتصادی این کشور ابزار ایده‌آلی برای ایجاد ساختارهای انتشار صکوک است.

اقتصاد لوکزامبورگ و استقبال از نظام تامین مالی اسلامی

 

این عمدتاً به این دلیل است که بر اساس قانون اوراق بهادار لوکزامبورگ، راه‌اندازی پلتفرم‌های صدور صکوک با استفاده از چندین اوراق بهادار یکسان، که در آن هر یک به نوع یا مجموعه متفاوتی از دارایی‌ها مرتبط است، آسان است. این بدان معنی است که هر بخش نشان‌دهنده بخش متمایزی از دارایی‌ها و بدهی‌های ابزار اوراق بهادار است. بنابراین یک منتشر کننده اوراق بهادار لوکزامبورگ در واقع می‌تواند در چندین سطح صکوک صادر کند.

قانونگذاران لوکزامبورگ نوع خاصی از نهاد یا ساختار قانونی منطبق با اسلام را ایجاد نکرده‌اند. با این حال، از طیف گسترده و انعطاف‌پذیری نهادهای مختلف صندوق نیز می‌توان برای راه‌اندازی ساختارهای سرمایه‌گذاری مطابق با شریعت مالی و اسلامی استفاده کرد.

بازار بورس و اوراق بهادار لوکزامبورگ موسوم به LuxSE برای ساختارهای مالی اسلامی به مکانی بسیار جذاب برای معاملات اوراق بهادار مالی اسلامی مانند صکوک تبدیل شده است.

LuxSE اولین بورس اوراق بهادار اروپایی بود که در سال 2002، صکوک را فهرست کرد. صکوک‌ها توسط دولت مالزی منتشر شد و سایر صادرکنندگان صکوک مستقل و شرکتی از مالزی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، آفریقای جنوبی، قطر و ترکیه به دنبال آن در بازار سهام این کشور صکوک عرضه کردند.

ترجمه گزارش: محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha