موانع پیش روی آموزه مهدویت
کد خبر: 4055878
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳

موانع پیش روی آموزه مهدویت

محسن احتشامی‌نیا درباره موانع پیش‌روی آموزه مهدویت گفت: عدم همراهی عقل و قلب، بی‌ءتوجهی ما به آموزه مهدویت، شیطان، فرقه‌های انحرافی، روشنفکران لائیک و مقابله گروه‌های مستکبر از جمله این موانع هستند.

محسن احتشامی‌نیا، محقق علوم قرآن و حدیث و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

محسن احتشامی‌نیا، محقق علوم قرآن و حدیث و استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان درباره موانع پیش‌روی آموزه مهدویت گفت: یکی از موانع مهم در برابر این آموزه، عدم همراهی عقل و قلب است؛ ممکن است فردی مهدویت را به طور کلی پذیرفته باشد اما شبهاتی در این باره داشته باشد که در این صورت باید از افراد آگاه سوال کنیم، مثلاً ممکن است درباره دیر زیستی حضرت سوال داشته باشند. چنین افرادی باید از نظر عقلی پاسخ سوالات خود را پیدا کنند.

وی ادامه داد: یک مانع دیگر پیش‌روی آموزه مهم مهدویت، بی‌توجهی و اهمیت قائل نشدن نسبت به این موضوع است. ما نسبت به ساده‌ترین چیزها توجه می‌کنیم، اما به عدالت به اینکه یک فرد عادلی می‌آید و در تمام زمینه‌ها عدالت را اجرا و به اجرای آن نظارت می‌کند، بی‌توجهیم. شیطان هم می‌تواند در این میان القای شبهه کند، چون شیطان از خداوند تا روز قیامت مهلت خواست: «قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ» (ص، 79) اما خداوند به او فرمود تا زمانی مشخص به تو مهلت می‌دهم: «قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ، إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ» (ص، 80-81) که طبق روایات شیعه و سنی آن وقت معهود، زمان ظهور است که شیطان در آن زمان کشته خواهد شد و شیطان هم این باور را دارد که با ظهور نابود می‌شود و این جزو آموزه‌های شیعه است، بنابراین، خیلی تلاش می‌کند این زمان به تأخیر بیفتد و با القای شبهه و وسوسه و مانع آن می‌شود که برای مهدویت جایی در زندگی خود باز کنیم.

این استاد دانشگاه یکی دیگر از موانع پیش روی مهدویت را فرقه‌های مخالف این آموزه معرفی کرد و گفت: تفکر وهابیت که داعش نمونه‌ای از آن بود، به نوعی به دنبال ارائه مدل منحط و نادرستی از آموزه مهدویت با آن خشونت‌ها و جنایت‌ها بود. اینها می‌خواهند موضوع مهدویت را به شکل وارونه به جهان القا کنند و در حقیقت آن را بکوبند. وهابیت یکی از دشمنان خطرناک مهدویت است، در حالیکه در روایات شیعه و اهل سنت موضوع ظهور مطرح شده است، گرچه اختلافات جزئی در این میان وجود دارد. یکی دیگر از دشمنان مهدویت فرقه انحرافی بهائیت است. این فرقه انحرافی تبلیغ می‌کنند که مهدی(ع) آمد و رفت و این را به راحتی بیان و تبلیغ می‌کنند.

احتشامی‌نیا افزود: برخی روشنفکران لائیک نیز ولادت امام را به عنوان یک عنصر تاریخی نفی می‌کنند در حالی که از نظر تاریخی ثابت شده است و تواریخ متعدد شیعه و اهل سنت آن را نقل کرده‌اند. یکی دیگر از عواملی که به تبع روشنفکران مانع آموزه مهدویت هستند، دولت‌های مستکبر و وابستگان آن هستند که این آموزه را به شدت می‌کوبند. با اوصافی که از حضرت داریم و ظلم ستیزی ایشان، طبیعی است که آنها مخالف طرح این موضوع باشند چون با ظهور حضرت، امپراطوری ظلم آنها به پایان خود می‌رسد. از همین رو این دولت‌ها با فیلم‌هایی که می‌سازند به جنگ این تفکر می روند و حضرت را به عنوان یک شخصیت خونریز و ستمکار معرفی می‌کنند، در حالی که حضرت به دنبال عدالت گستری و کمک به توده‌های مردم هستند؛ حتی مردمان گمراهی که در گمراهی خود تأثیر نداشته‌اند. این‌ها مردم مستضعف هستند، یعنی مردمی که به ضعف کشانده شده‌اند و عوامل بیرونی جلوی رشد این افراد را گرفته است. حضرت در مقابل این استضعاف خواهند ایستاد. بنابراین، امپریالیسم اقتصادی در مقابل این آموزه می‌ایستد و به شکل‌های مختلف با آن مقابله می‌کند.

این پژوهشگر تاکید کرد: دقت کنید آنها نمی‌توانند اصل مهدویت را انکار کنند. این نکته قابل توجه است، اما می‌توانند یک مهدی را ترسیم کند که از شمشیرش خون می‌چکد. در حالی که حضرت چنین نیستند و مانند جدشان حضرت رسول اکرم(ص) مردم را دعوت به رشد و هدایت می‌کنند. ایشان مستکبران را دعوت به خیر و صلاح و هدایت می‌کنند و اگر عده‌ای زیر بار این عدالت نروند و با ایشان مقابله کنند، حضرت نیز با آنها مقابله خواهند کرد. ما به عنوان جامعه شیعه و جامعه منتظر، لازم است با خودسازی و جامعه‌سازی این موانع را برطرف کنیم.

انتهای پیام
captcha