عادله شیخی، قاری ملی و نفر اول رشته تحقیق مرحله کشوری چهلویکمین دوره مسابقات قرآن اوقاف در گفتوگو با ایکنا از استان مرکزی، ضرورت توجه به قرآنآموزان بهویژه کودکان و نوجوانان را مورد تأکید قرار داد و گفت: مسابقات قرآن فقط انگیزهای برای ورود به بطن کلام وحی است و این فرصت را میتوان به بهترین شکل مورد استفاده قرار داد، اما باید دقت کرد که کسب رتبه به هدف نهایی تبدیل نشود.
وی آموزش اصولی، دقیق و کاربردی را رمز موفقیت نوجوانان قرآنی دانست و تصریح کرد: قرآنآموزان در رشتههای مختلف قرآنی از جمله قرائت و حفظ از پایه باید اصول و قواعد را بیاموزند تا در جوانی با مشکل مواجه نباشند. آموزش تخصصی از تکرار آموزش که به سختی در جوانی قابل اجراست جلوگیری میکند.
این داور مسابقات قرآن با تأکید بر اجرای طرحهای قرآنی در سطح استان، ادامه داد: طرحها باید بهگونهای طراحی شوند تا کودکان و نوجوانان روستایی نیز بتوانند در آن شرکت داشته باشند، چراکه در سایه برگزاری مسابقات متعدد در روستاهاست که استعدادها شناسایی و شکوفا میشوند. با اجرای مسابقات متعدد در روستا میتوان فراگیری آموزش تخصصیتر و به دنبال آن توسعه فرهنگ قرآنی را انتظار داشت.
وی «جام حافظان» را یکی از بهترین طرحهای اجرایی در اراک دانست و بیان کرد: اجرای این طرح موتور محرکی برای حافظان شهر است، حافظان در سطوح مختلف دارای شور و نشاط بسیار بودند تا بتوانند در کنار شرکت در مسابقات محفوظات خود را نیز به روز نگه دارند و این تغییر از مقدماتی تا نهایی مشهود بود.
این قاری ملی ادامه داد: اجرای طرحهای متعدد به مشخص شدن ضعفهای اصلی قرآنآموزان کودک و نوجوان کمک میکند و نشان میدهد جوانانی که در مسیر قرآن قدم برمیدارند در کدام بخش با اشکال و ضعف مواجه هستند. حال اگر قرار بر برگزاری دوره آموزشی باشد بهتر میتوان برای آن تصمیم گرفت.
وی با بیان اینکه حفاظ باید در کنار حفظ آموزش تجوید و صوت و لحن را نیز جدی بگیرند، اضافه کرد: امید است اجرای طرحهای اثرگذار ادامهدار باشد و برای ارتقای سطح شرکتکنندگان و ایجاد انگیزه برای حضور دیگر جوانان و نوجوانان فکری شود؛ زیرا با برگزاری دوره برای بالا بردن سطح متسابقان میتوان امیدوار بود در سالهای آینده نمایندگانی قوی در مسابقات کشوری اوقاف و دانشگاهیان داشته باشیم.
شیخی با بیان اینکه تجوید ممتازی از حافظان حاضر در «جام حافظان» مشاهده نکردیم و عمدتاً حافظان در بخش صوت و لحن اشکال دارند، اظهار کرد: روشمند کردن آموزش در تربیت حافظان و قاری استان باید مورد توجه باشد؛ چراکه در پیش گرفتن روشی هدفمند به رفع بسیاری از اشکالات منتج میشود. در استان این مهم در برخی مراکز قرآنی اولویت است که باید بسط داده شود.
انتهای پیام