جنگلی از درخت به انبوهی از کتاب تبدیل شده است
کد خبر: 4056453
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱
تعبیر شاعرانه مرتضی امیری‌اسفندقه از نمایشگاه کتاب:

جنگلی از درخت به انبوهی از کتاب تبدیل شده است

مرتضی امیری‌اسفندقه حضور شاعران و نویسندگان در نمایشگاه کتاب و فرصت رویارویی بی‌واسطه با مخاطب را مغتنم خواند و گفت: تنه‌های درختانی که قطع شده، قتل‌عام نشده است، تبدیل به کتاب شده است و هنوز این کتاب‌ها و برگ‌ها دی‌اکسیدکربن فضا را می‌گیرند و اکسیژن می‌دهند. در اینجا فضای نقد را بیشتر از نقل می‌پذیرم.

مرتضی امیری اسفندقه

مرتضی امیری‌اسفندقه، شاعر نام‌آشنا و دستیار ویژه شهردار تهران در شعر و ادبیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اصل برگزاری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از دو سال را مثبت و مفید ارزیابی کرد و گفت: اینکه ما در یک فصل بهاری در یک فصل درخشان و زمان و زمینه سبزاسبز که برگ‌های درختان درمی‌آید نمایشگاه کتاب که انبوهی از کتاب‌هایی است که از همین درختان پدید آمده‌اند، داریم، خیلی زیبا و درخشان است.

امیری اسفندقه ادامه داد: تنه‌های درختانی که قطع شده، قتل‌عام نشده است، تبدیل به کتاب شده است و هنوز این کتاب‌ها و برگ‌ها دی‌اکسیدکربن فضا را می‌گیرند و اکسیژن می‌دهند.

خالق مجموعه شعر «هیس گل‌ها خوابند» با بیان اینکه زمان برگزاری نمایشگاه کتاب، فصل بهار و اردیبهشت‌ماه نازینه و رازینه خیلی فصل خوبی است، اضافه کرد: این کتاب‌ها همه یک روز جنگلی از درخت بوده‌اند، الان هم همین‌طور است، یعنی جنگلی از درخت الان کتابخانه‌ای بزرگ از کتاب است که باز هم همان کار درختان جنگل را انجام می‌دهند و به همان اندازه مفید هستند.

امیری اسفندقه تاکید کرد: به‌ویژه که در آن کتابخانه، شعر نسل قدیم و جوان ایران هم هست. یعنی شما صفحه کتاب را که باز می‌کنید، می‌بینید این برگ و شاخه و تنه درختی که قبلا آلودگی هوا را می‌گرفت و اکسیژن پس می‌داد، حالا که قطع و به کاغذ کتاب شعر تبدیل شده است، این شعر هم همان کار را انجام می‌دهد، یعنی شعری هم که ما می‌خوانیم آلودگی‌های فضای اطراف ما را می‌گیرد و پاکیزگی و لطافت و نظافت می‌دهد.

وی افزود: ما ایرانی‌ها درخت‌ها را قتل‌عام نمی‌کنیم، اگر برگی از درختی کنده شد، تبدیل به برگی از کتاب و یکی از شعرهای درخشان شده است و اصل خود را پیدا کرده است.

امیری اسفندقه حضور شاعران و نویسندگان در نمایشگاه کتاب و فرصت رویارویی بی‌واسطه با مخاطب را مغتنم خواند و گفت: همیشه می‌دیدم شاعران و نویسندگان به قول خراسانی‌ها «بی‌اشکل» در غرفه انتشاراتی که کتاب‌هایشان را چاپ کرده‌اند، قرار می‌گرفتند و کتاب‌هایشان را با دست و امضای خود به مخاطبان و خواننده‌ها می‌رساندند؛ زیرا یک شاعر به دنبال هوادار نیست، بلکه ماجرا این است که یک نغمه‌ای رها شده و یک نفر این نغمه را شنیده است، با آن همسرایی و همدلی می‌کند.

وی افزود، نمایشگاه کتاب فصل و موقعیت بسیار خوبی است که شاعران در کنار کتابشان با کسانی که کتاب را مطالعه کردند قرار می‌گیرند و شعرشان را نقل می‌کنند و نقد آن را می‌شنوند؛ که این فرصت نقد خیلی فرصت خوب و مغتنمی است.

او ادامه داد: شاعر خوب، شاعری است که همان‌طور که به‌به و چه‌چه مخاطب را می‌شنود، «خوشم نیامد» یک مخاطب دیگر را هم می‌شنود و اتفاقا از آنجایی که می‌گوید «خوشم نیامد» بیشتر استقبال می‌کند تا آن جایی که برای او دست می‌زنند.

امیری اسفندقه در پایان گفت: فضای نمایشگاه کتاب این فرصت را به‌وجود می‌آورد که مثلا یک مخاطب شعر بیاید به منِ امیری اسفندقه بگوید «فلان قصیده‌ات را خواندم، مطلع آن بد نبود، بیت بعدی اصلا به درد نمی‌خورد و مقطع آن هم اصلا تعریف نداشت»، یعنی اسفندقه بداند عیب شعر او چیست و چه باید بکند و این فضای نقد در نمایشگاه را بیشتر از نقل می‌پذیرم.

انتهای پیام
captcha