هشدار امام جمعه نیر به فاجعه زیست محیطی با احداث کنار گذر شمالی
کد خبر: 4057066
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹

هشدار امام جمعه نیر به فاجعه زیست محیطی با احداث کنار گذر شمالی

امام جمعه شهرستان نیر با اشاره به فاجعه زیست محیطی با احداث کنار گذر شمالی در این شهر گفت: از همان ابتدا برای ساخت کنار گذر شمالی تدابیر لازم در نظر گرفته نشده است زیرا برای احداث آن علاوه بر اینکه هزینه زیادی مورد نیاز است، کل منطقه گردشگری، اراضی کشاورزی و آب‌های زیرزمینی منطقه از بین می‌رود.

آیت نعمتی امام جمعه نیرحجت‌الاسلام‌والمسلمین نعمتی، امام جمعه شهرستان نیر در گفت‌وگو با ایکنا از اردبیل اظهار کرد: ایجاد آلودگی صوتی، خاکی بودن جاده، تردد سنگین ماشین‌آلات و ایجاد گرد و غبار امان مردم را بریده است.

وی ادامه داد: احداث کمربند شمالی و جنوبی از 18 سال پیش در جهت رفع معضل ترافیک در دستور کار قرار گرفته است اما متأسفانه بعد از گذشت این مدت زمان به اتمام نرسیده و همین موضوع باعث ورود شورای تأمین به رفع مشکلات اجرای این پروژه‌ها شده و همین وقفه‌ها و تعطیلی پروژه‌ها، ناامیدی خاصی را در بین مردم ایجاد کرده است.

امام جمعه شهرستان نیر عنوان کرد: عملیات کنار گذر شمالی به طول 23 کیلومتر توسط شهرداری آغاز شده است، اما متأسفانه در وسط شهر به حال خود رها شده است؛ هر چند از همان ابتدا برای ساخت کنار گذر شمالی تدابیر لازم در نظر گرفته نشده است زیرا برای احداث آن علاوه بر اینکه هزینه زیادی مورد نیاز است، کل منطقه گردشگری، اراضی کشاورزی، آب‌های زیرزمینی منطقه از بین می‌رود.

نعمتی ادامه داد: در صورتی که جاده از مرکز شهر عبور کند حداقل برای تخریب 200 مغازه بالغ بر 500 میلیارد تومان اعتبار لازم است که از توان دولت برای سرمایه‌گذاری خارج است.

وی افزود: در صورتی که شهرداری بخواهد کار را از اراضی دیم به طول 9 کیلومتر ادامه دهد، بنا به گفته مسئولان راه و شهرسازی 2 سال کار مطالعه آن به طول می‌انجامد.

امام جمعه شهرستان نیر گفت: با نمایندگان و فرماندار شهرستان و استاندار نیز صحبت شده و دکتر نیکزاد نیز یک هزار تن قیر رایگان به ارزش 10 میلیارد تومان را تا یک ماه آینده تحویل می دهد و بر اساس پیگیری‌های حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی نماینده شهرستان و معاون عمرانی استاندار نیز 3 میلیارد تومان بودجه به این پروژه اختصاص پیدا می‌کند؛ البته کار به پیمانکار تحویل داده شده است تا مشکل گرد و غبار در این منطقه رفع شود و با این تفاسیر، کنارگذر شمالی طی 2-3 ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

نعمتی تصریح کرد: از لحاظ کارشناسی اگر کنار گذر شمالی به سرانجام برسد هم منطقه گردشگری از بین می‌رود و هم فاجعه زیست محیطی رخ می‌دهد.

امام جمعه شهرستان نیر در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به احداث کمربندی جنوبی، عنوان کرد: 18 سال است که احداث کمربندی جنوبی شهرستان نیر در طرح واریانس 1 و 2 آغاز شده است که در سفر رئیس جمهور سابق، 22 میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شد اما در سفر هیأت دولت سیزدهم این مبلغ به 70 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: احداث کمربندی جنوبی طرحی کارشناسی شده است و فاجعه زیست محیطی ندارد و آب‌های زیر زمینی از بین نمی‌روند اما 90 هکتار زمین‌های آبی منطقه به دلیل حفظ حریم از بین می‌رود  اما طی پیگیری‌های صورت گرفته و دعوت معاون وزیر به این شهرستان، درخواست شد تا کمربندی جنوبی از حریم گاز عبور کند و اینگونه اراضی آبی نیز حفظ می‌شوند.

نعمتی گفت: با این تفاسیر، بودجه و اعتبار لازم در دولت سیزدهم به کمربندی جنوبی تخصیص پیدا کرده و حالا حریم نیز آماده است پس کار پروژه احداث کمربندی جنوبی می تواند به زودی آغاز شود و معضل ترافیک سنگین نیز رفع شود.

وی افزود: در کمربندی جنوبی، شهر وسعت پیدا می‌کند و با گسترش طرح جامع، هزینه‌ها کاهش می‌یابد و امید در دل مردم دوباره ایجاد می‌شود؛ زیرا  امید و نشاط با سخنرانی در بین مردم ایجاد نمی‌شود وقتی پروژه‌ای 20 سال به طول می‌انجامد باعث دلسردی مردم از مسئولان می‌شود اما آغاز دوباره پروژه‌ها موجب خوش‌بینی مردم خواهد بود.

حجت‌الاسلام نعمتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به حل مشکل روشنایی منطقه بولاغلار، بیان کرد: منطقه گردشگری بولاغلار دارای مشکلات روشنایی بود که طی جلسه‌ای با فرماندار و مدیر برق شهرستان این مشکل در طی دو روز حل شد.

امام جمعه شهرستان نیر اظهار کرد: به دلیل عدم تصویب طرح جامع برای منطقه بولاغلار، اجازه بومگردی داده نمی‌شود و همین موضوع باعث شده تا سرمایه‌گذاران نیز تمایلی به ورود به این حوزه نداشته باشند.

حجت‌الاسلام نعمتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دیگر اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در سطح شهرستان کارهای زیادی در حوزه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی صورت گرفته است که یکی از این اقدامات راه‌اندازی قالیبافی در سه منطقه از شهرستان است که برای 80 نفر شغل ایجاد شده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌ها، برگزاری کلاس‌های قرآنی است و جذب سرمایه‌گذار حوزه پوشاک در سطح شهرستان نیز از دیگر اقدامات است که برای 50 نفر اشتغالزایی دارد و در حال حاضر 20 نفر در این حوزه جذب شده‌اند و برای 30 نفر دیگر نیز ظرفیت جذب و اشتغال وجود دارد.

امام جمعه شهرستان نیر عنوان کرد: با توجه به بالا بودن آمار طلاق و خودکشی در سطح شهرستان، خوشبختانه با راه‌اندازی قالیبافی، مهربانی، محبت و تعامل در خانواده‌ها بیشتر شده و حتی تعداد زیادی از پرونده‌های خانواده‌ها نیز مختومه شده است.

دبیر خبر: ابراهیم عزیززاده

انتهای پیام
captcha