برگزاری نشست «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری» در بوشهر
کد خبر: 4058146
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

برگزاری نشست «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری» در بوشهر

هشتمین نشست تخصصی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری» با حضور جمعی از مسئولان کشوری، استانی و شماری از اندیشمندان شیعه و سنی در عسلویه برگزار شد.

نشست حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبریبه گزارش ایکنا از بوشهر، هشتمین نشست تخصصی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه مقام معظم رهبری» با حضور احمدی محمدی‌زاده استاندار بوشهر، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضاییه، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه و شماری از اندیشمندان شیعه و سنی در استان بوشهر روز گذشته، 28 اردیبهشت‌ماه در عسلویه برگزار شد. 

آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس شورای‌ عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه در این نشست گفت: برگزاری این همایش سه پیام مهم دارد؛ نخستین پیام برای خود ماست؛ هنگامی که از نقد حقوق بشر آمریکایی صحبت می‌کنیم باید از جلوه‌های حقوق اسلامی هم صحبت کنیم که اسلام از چه منظرهایی به انسان می‌نگرد و حق حیات، کرامت و آزادی برای انسان قائل است.

وی با تأکید بر اینکه باید قدر داشته‌های خود را بدانیم، افزود: شیعه و اهل سنت باید بداند که اسلام عزیز چه ارمغانی برای ما آورده و خداوند چه لطفی برای ما مقرر کرده است. جای‌ جای قرآن به‌ویژه در طولانی‌ترین داستان یعنی داستان حضرت موسی(ع) و فرعون به جایگاه آزادی انسان اشاره و تأکید دارد تا بدانیم میان این که قدرت و حکومت را فرعون‌های زمان یا موسی‌های زمان در دست بگیرند چه تفاوت‌هایی است و بدانیم آزادی چه ارزشی دارد.

آیت‌الله حسینی بوشهری افزود: دومین پیام این نشست، افشاگری چهره دشمن است. باید روشن کنیم که دشمنان آن زمان‌هایی که انقلاب کردند مانند انقلاب فرانسه و خود را مهد آزادی نامیدند، نقاب بر چهره زدند. رسالت این همایش‌ها دور کردن نقاب از چهره آنان است. خباثت، آدم‌کشی، نسل‌کشی و هدردادن ثروت‌های مسلمین و جنگ‌افروزی میان مسلمانان از بدترین رفتارهای آنان علیه ملت مسلمان است. آمریکا ۱۰۰ جنگ به دنیا تحمیل کرده که باید با افشاگری نقاب از چهره دشمنان برداشت.

رئیس شورای‌ عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه گفت: سومین پیام این همایش پیامی رسا به غرب است که گاهی وابستگان استکبار و آمریکا که از امکانات کشور ایران، نعمت امنیت کشور و فضایی که شهدا به ارمغان آورده‌اند استفاده می‌کنند اما علیه ایران و انقلاب سم‌پاشی می‌کنند. آنان آمریکا را مهد تمدن می‌دانند و به مسئولان کشور هم می‌گویند که باید با این مستکبران ارتباط داشته باشیم.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری اظهار کرد: باید بدانیم که اسلام ما را در قله نگه داشته است. بازگو کردن مصادیق جنایات استکبار کافی نیست، گرچه باید گفته شوند، چون عده‌ای گویا از واقعیات بی‌خبر هستند، ظاهری از غرب به آنان نشان داده شده که تنها همان را می‌بینند و از باطن بی‌خبرند. اگر به‌دنبال کرامت و آرامش و زیبایی هستید باید آموزه‌های زیبای اسلامی را دید.  این آمریکا داعش را ایجاد می‌کند تا جامعه اسلامی را به‌جان هم بیندازد. آمریکایی‌ها برای مسلمانان حق ممات قائل هستند، نه حق حیات. باید به آیه‌آیه قرآن نگاه کنیم و ببینیم که اسلام برای حق حیات انسان ارزش قائل شده است.

وی افزود: آمریکا و غرب به‌نام آزادی، آزادی را به قربانگاه برده‌اند و رفتارهایی به نام آزادی می‌کنند تا آزادی را دفن کنند. برای غیر سفیدپوستان ارزشی قائل نیستند و همواره سفیدپوستان، سیاه‌پوستان را در خود آمریکا قربانی خودبرترپنداری نژادی و رنگی می‌کنند. اما اسلام مساوات قائل است.

 

ترور سردار سلیمانی؛ مصداق حقوق بشر آمریکایی

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد مصدق، معاون اول قوه قضائیه نیز گفت: ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از مصداق‌های بارز حقوق بشر آمریکایی است و همه حقوق‌دان‌های آزاده عالم نیز دلایل مطرح شده از سوی آمریکا برای توجیه این جنایت را رد کرده‌ و غیر قانونی دانسته‌اند. جنایت آمریکا در ترور شهید سلیمانی و فرمانده رسمی یک نیروی نظامی کشور عراق چنان روشن است که حتی کسانی که تخصص اصلی آن‌ها حقوق بین‌المللی نیست نیز به روشنی متوجه ابعاد غیر قانونی آن می‌شوند.

وی گفت: امروز همه حقوقدانان آزاده عالم چه با صدا و چه بی‌صدا این اقدام آمریکا را محکوم کرده‌اند و لازم است همایش‌های حقوقی بین‌المللی برای تشریح قباحت این اقدام آمریکا تشکیل شود.

مصدق افزود: همچنین در سال 1393 مجلس عراق نیروی حشدالشعبی را ذیل فرماندهی کل این کشور به رسمیت شناخت بنابراین ترور ابوالمهندس المهدی ترور یک فرمانده رسمی نظامی عراق از سوی آمریکا است. بر اساس مواد توافقنامه دولت عراق و آمریکا، این کشور باید همه اقدامات نظامی خود در عراق را با هماهنگی نیروهای نظامی آن انجام دهد اما عراق هماهنگی آمریکا در ترور ۲ فرمانده رسمی ایران و عراق را رد کرد و به طور صریح موضع گرفت. حتی در کنگره آمریکا نیز مخالفت‌هایی با این اقدام در ارتباط با نقض قانون اساسی آمریکا صورت گرفت و بسیاری از حقوقدانان آزاده نیز این جنایت را محکوم کردند.

معاون اول قوه قضائیه اعلام کرد: ایران معتقد است که این ترور در خلال اقدام علیه امنیت ملی کشور انجام شده است و ما ۲ پرونده حقوقی و کیفری در این زمینه تشکیل داده‌ایم که مراحل آن در حال انجام است و همه حقوقدانان در این زمینه متفق هستند.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: شهادت سردار قاسم سلیمانی نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی است و هر چه می‌گذر روشن‌تر می‌شود که شهادت این شخصیت اصیل و یاور مظلومان نیز بسیار پربار است و چه بسا خدمتی که شهادت او به جامعه انسانی می‌کند به مراتب عمیق‌تر باشد.

مصدق اضافه کرد: اتاق فکر آمریکایی پیوسته در حال برنامه‌ریزی علیه ملت ایران است و مردم ایران نباید فریب ظاهرسازی آمریکا را بخورند چرا که آمریکا هیچگاه خیر آن‌ها را نمی‌خواهد.

وی در پایان گفت: امید است روزی آزادگان عالم به دور از ترس و تعصب در مسیر حقوق بشر گام بردارند و آن‌گاه همگان خواهند دانست که نظام اسلامی ایران به دنبال تأمین حقوق انسانیت در همه‌جای دنیا است.

انتهای پیام
captcha