احتکار به بهانه دست دشمنان تبدیل نشود
کد خبر: 4058756
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹

احتکار به بهانه دست دشمنان تبدیل نشود

امام جمعه هیدج انقلاب ما با خون هزاران شهید به دست آمده است پس نباید به خودفراموشی گرفتار شده و با مسائلی مانند احتکار بهانه دست دشمنان دهیم، اضافه کرد: یک مسئله نیز این است که در هر جامعه اگر صبر و حوصله حاکم باشد در آن جامعه از گردنه‌های پرخطر به راحتی عبور خواهد کرد.

احتکار

حجت‌الاسلام اسدالله زارعی امام جمعه هیدج در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که که در این روزها در کشور رقم می‌خورد موضوع احتکار است، اظهار کرد: احتکار به معنای انبار کردن اقلام ضروری، مواد غذایی و نیازهای اساسی مردم برای فروش با قیمت بالاتر است.

وی در پاسخ به این سوال که احتکار چرا از نظر شرع مبین اسلام حرام است، تصریح کرد: دلیل این موضوع نیز این است که احتکارکننده با جان مردم بازی می‌کند یعنی با احتکار کردن در زندگی مردم عسر و حرج می‌آفریند.

این مسئول با بیان اینکه احتکار کردن در حالی است که قرآن می‌فرماید: ما برای شما در دین حرجی قرار نداده‌ایم، اضافه کرد: درست است که این قاعده حرج در اصول و فقه استفاده می‌شود ولی هر چیزی که موجب اسباب زحمت مردم بشود درست نیست.

این مسئول با یادآوری اینکه در قوانین جمهوری اسلامی نیز برای محتکر مجازاتی تعیین شده است، افزود: یکی از این مجازات‌ها حبس است و قاضی، محتکر را می‌تواند به زندان بیندازد؛ یکی دیگر این است که غرامت می‌تواند بگیرد و جریمه کند و یکی دیگر این است که شخص محتکر را از خدمات دولتی محروم کند.

وی با بیان اینکه انقلاب ما با خون هزاران شهید به دست آمده است پس نباید به خودفراموشی گرفتار شده و با مسائلی مانند احتکار بهانه دست دشمنان دهیم، اضافه کرد: یک مسئله نیز این است که در هر جامعه اگر صبر و حوصله حاکم باشد در آن جامعه از گردنه‌های پرخطر به راحتی عبور خواهد کرد.

وی با یادآوری اینکه حضرت علی (ع) در روایت می‌فرمایند: اگر یک شخصی اموال و ارزاق عمومی مردم را انبار کند و چهل روز آن را نگاه دارد تا که قیمت‌ها به بالا بروند و به قیمت بالاتر بفروشد و همان پولی را در راه خدا صدقه دهد، باز آن کار بدی که انجام داده است و اموال و ارزاق عمومی جامعه را احتکار کرده است را نمی‌تواند جبران کند، افزود: در روایت دیگری پیامبر عزیز اسلام می‌فرمایند: محتکر مورد لعن خداوندی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در قرآن آمده است آنهایی که فضه، نقره و طلا را ذخیره کرده و در راه خدا انفاق نمی‌کنند، ای پیامبر به آنها عذاب دردناک بشارت بده، افزود: احتکار تنها به معنی ذخیره طلا و تقره نیست زیرا ارزاق عمومی در بعضی اوقات از طلا قیمتش بالاتر است و جان انسان‌ها وابسته به مواد غذایی و امنیت غذایی است.

انتهای پیام
captcha