آیین بزرگداشت ملاصدرا در دانشگاه مازندران برگزار شد
کد خبر: 4058938
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۷

آیین بزرگداشت ملاصدرا در دانشگاه مازندران برگزار شد

آیین بزرگداشت ملاصدرا با سخنرانی معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران در بابلسر برگزار شد.

علینژاد رئیس دانشگاه مازندرانبه گزارش ایکنا از مازندران، حشمت‌الله علی‌نژاد، رئیس دانشگاه مازندران، عصر دیروز اول خردادماه، در آیین بزرگداشت ملاصدرا در دانشکده علوم انسانی که با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در پردیس بابلسر، برگزار شد، گفت: مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۸ در پیامی که به همایش جهانی بزرگداشت صدرالمتألهین صادر کردند، فرمودند: «مکتب فلسفی صدرالمتالهین همچون شخصیت و زندگی خود او، مجموعه‌ درهم تنیده و به وحدت رسیده‌ چند عنصر گرانبها است. در فلسفه‌ او از فاخرترین عناصر معرفت یعنی عقل منطقی، شهود عرفانی و وحی قرآنی در کنار هم بهره گرفته شده و در ترکیب شخصیت او تحقیق و تأمل برهانی، ذوق و مکاشفه‌ عرفانی، تعبد و تدین و زهد و انس با کتاب و سنت، همه با هم دخیل گشته و در عمر علمی پنجاه‌ساله‌ او رحله‌های تحصیلی به مراکز علمی روزگار، با مهاجرت به کهک قم برای عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پیاده احرامی حج شدن، همراه گردیده است».

وی با بیان اینکه ملاصدرا در ۱۸۰ سال قبل در چنین روزی چشم از جهان فرو بستند، افزود: فهرست آثار ملاصدرا مجموعه آثار صدرالدین محمد بن ابراهیم شیرازی (متوفای ۱۰۵۰ق) فیلسوف، عارف و مفسر شیعی قرن یازدهم هجری است. او که به صدرالحکما و صدر المتألهین نیز شهرت دارد، کتاب‌های فراوانی را در موضوعات مختلف نوشت که از جمله مهم‌ترین آن‌ها، الحکمة‌المتعالیة فی الاسفار العقلیة الاربعة، المبدأ و المعاد، شرح اصول الکافی، الشواهد الربوبیة و کسر اصنام الجاهلیة است.

وی با اشاره به پیام رهبری در سال ۱۳۷۸ درباره ملاصدرا، افزود: در ادامه این پیام آمده است «ما ایرانیان بیش از همه به این فلسفه الهی وامدار و بیش از همه در برابر آن مکلف هستیم. دوران ما با دمیدن خورشیدی، چون امام خمینی(ره) که یگانه‌ دین و فلسفه و سیاست و خود یکی از صاحبنظران برجسته در حکمت متعالیه بود، و نیز با حوزه‌ درسی و تحقیقی پربرکت حکیم علامه‌ طباطبایی که استاد یگانه مبانی ملاصدرا در طول سی سال در حوزه‌ قم به شمار می‌رفت و و تلاش تلامذه و هم دوره‌های آنان، بی‌شک دوره‌ با برکتی برای فلسفه الهی است».

علی‌نژاد با بیان اینکه دانشگاه مازندران ۱۲ دانشکده دارد، گفت: دانشگاه مازندران ۱۴ هزار دانشجو دارد که هزار و ۲۰۰ نفر دانشجویان خارجی، هزار و ۴۰۰ نفر در مقطع دکترا، سه هزار و ۸۰۰ نفر در مقطع ارشد، و بقیه در مقطع کارشناسی هستند.

وی ادامه داد: در سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، دانشگاه مازندران به عنوان پیشنهاددهنده قرارگاه دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین تلاش دارد تا دانشگاه را به صورت مسئله‌محور، حل مشکلات مردم را پیگیری کند.

در پایان این همایش از دانشجویان برتر علمی و نفرات برتر مسابقات دانشجویی تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha