تجلیل از حافظان قرآن و دانش‌آموختگان علوم اسلامی در ترکیه
کد خبر: 4059310
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵

تجلیل از حافظان قرآن و دانش‌آموختگان علوم اسلامی در ترکیه

مراسم تجلیل از حافظان قرآن کریم و دانش‌آموختگان مدرسه علوم دینی در دیار بکر ترکیه با سخنرانی شماری از شخصیت‌های رسمی و دینی برگزار شد.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری ترکیه، ایالت دیاربکر در جنوب ترکیه دوشنبه،‌ 2 خرداد شاهد فارغ‌التحصیلی 57 حافظ قرآن کریم بود.

به همین مناسبت جشن فارغ‌التحصیلی حافظان جدید این منطقه در مدرسه دینی «الصفه» با عنوان «حافظان و علوم دینی» برگزار شد.

به 57 نفر از این دانشجویان گواهی حفظ قرآن کریم و 79 نفر دیگر که در رشته علوم دینی اسلامی تحصیل کرده بودند، گواهی فراغت از تحصیل اعطا شد.

این جشن فارغ‌التحصیلی با تلاوت قرآن کریم توسط محمد صدیق کایا، رئیس این دوره آموزشی قرآنی آغاز شد و مراسم با سخنرانی محمد طیب الجی، رئیس مدرسه ادامه یافت.

علی احسان سو، استاندار دیار بکر هم در مراسم حضور داشت که طی نطقی از دست‌اندرکاران این کار تقدیر کرد.

علی احسان سو به اهمیت علم و فرهیختگان علمی اشاره کرد و گفت: استان زیبای ما دیار بکر که درهای علم را به روی مسلمانان و تمام نقاط آناتولی گشود، نسل جوانی از علما و حافظان قرآن کریم را به وجود آورده که در محیطی زیبا بزرگ شده است.

او افزود: وقتی که این جوانان خوب را می‌بینم، حدیثی از پیامبر اکرم(ص) را به یاد می‌آورم که می‌فرمایند «إذا مات الإنسان انقطع عمله إلا من ثلاث، صدقة جارية أو علم ينتفع به أو ولد صالح يدعو له: انسان وقتی بمیرد اعمالش قطع می‌شود مگر سه مورد: صدقه جاریه، علم نافع، یا فرزند صالحی که برای او دعا کند).

استاندار دیار بکر تصریح کرد: برادران و خواهران دانشمند ما پس از درگذشت پدر و مادر خود و امت مولایمان محمد(ص) برای آنها دعا خواهند کرد و اسلام و دین ما را به مردم خواهند آموخت زیرا این برادران عمر  خود را در مسیر علم و معرفت گذاشته بودند.

سو ادامه داد: دانشجویانی که امروز گواهی خود را کسب کرده‌اند، بار بزرگی بر دوش خود دارند. آنچه امروز تمام دنیا به آن نیاز دارد تربیت انسان‌های خوب و الگو است و بزرگترین نمونه آن حضرت محمد(ص) است. نیاز شدیدی به افرادی وجود دارد که الگوهای خوبی برای مسلمانان در کشور ما و در کل جهان باشند، اینجا جایی است که برادران نمونه ما رشد یافته‌اند.

لطفی امام اوغلو، مفتی دیار بکر هم در این مراسم طی نطقی تأکید کرد: حافظ بودن یکی از مهم‌ترین راه‌های تربیت انسان‌های خوب است. ما به اهمیت حفظ  قرآن کریم در خدمت به این کتاب خدا اعتقاد داریم و خداوند متعال آیاتی در مورد اهمیت تمسک به قرآن و پیروی از رویکرد آن و حفظ آن فرستاده است.

امام اوغلو افزود: برای شما برادران مهم‌تر از حفظ این است که قرآن را در دل‌هایتان جای دهید و آن را بیاموزید. ما باید به تربیت فرزندان خود که امانتی نزد ما هستند اهمیت دهیم. باید آنها را بر اساس ارزش‌های اخلاقی قرآن کریم تربیت کنیم.

دیار بکر شهری در جنوب شرقی کشور ترکیه و مرکز استان دیاربکر این کشور است. زبان بیشتر مردم این شهر کردی کرمانجی است. دیار بکر از قدیم شهر مهم و عمده‌ای در جنوب شرقی ترکیه و یکی از بزرگترین شهرهای کردنشین ترکیه و جهان است که در منطقه آناتولی جنوبی واقع شده است.

دیار بکر در زمینه ارائه فعالیت‌های قرآنی و اهمیت به آموزش قرآن به نسل جوان در ترکیه پیشگام بوده است.

انتهای پیام
captcha