تجلیل از رزمندگان عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر در برنامه «شهری در آسمان»
کد خبر: 4059482
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴

تجلیل از رزمندگان عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر در برنامه «شهری در آسمان»

همزمان با چهلمین سالگرد حماسه آزادسازی خرمشهر، آئین تجلیل از رزمندگان و ایثارگرانی که در عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر شرکت داشتند در قالب برنامه «شهری در آسمان» در فرهنگ‌سرای امام(ره) تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد صالحی

به گزارش ایکنا، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، همزمان با چهلمین سالگرد حماسه آزادسازی خرمشهر، آئین تجلیل از رزمندگان و ایثارگرانی که در عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر شرکت داشتند، سوم خردادماه در قالب برنامه «شهری در آسمان» توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگ‌سرای امام(ره) برگزار شد.

در این برنامه که جمعی از مدیران سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، اصحاب کریمی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران، حجت‌الاسلام محمد صالحی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شمیرانات، جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه پاسداران و معاون اسبق وزیر امور خارجه و جمعی از شخصیت‌های فرهنگی حضور داشتند، شش نفر از رزمندگان دفاع مقدس تجلیل شدند.

پس از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم، واحد موزیک مرکز آموزش مخابرات ارتش جمهوری اسلامی ایران به اجرای سرود ملی پرداخت و در ادامه، سیدعلیرضا فاطمیان پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران به بیان نکاتی درباره دفاع مقدس پرداخت.

وی با بیان اینکه امروز به نام روز مقاومت، ایثار و شهادت نامیده شده که برای بقای هر تمدنی این واژه‌ها لازم است، اظهار کرد: انبیاء الهی و ائمه اطهار(ع) امتحان شدند، اما مقاومت کردند و هر امتی که عنصر مقاومت از او رخت بربندد، آن ملت نابود خواهد شد. مقاومت یک کلمه کلیدی در بیانات مقام معظم رهبری است. ما هم باید این مقاومت را بیاموزیم و ادامه دهیم و در کنار آن حتماً عنصر ایثار هم وجود دارد.

فاطمیان‌پور در ادامه گفت: این عنصر در همه زندگی ازجمله فرهنگ و اقتصاد موجود است و اگر در این عرصه‌ها گاهی زمین خوردیم، باید دوباره بلند شویم. این فرهنگ عظیم اگر برای ما جا افتاد، به نسل بعدی هم انتقال می‌یابد. باید تلاش کنیم در حوزه نوجوانان برنامه‌هایی با توجه به ذوق آن‌ها تهیه و ارائه شود.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در پایان با ارائه ارقام و آماری از برنامه‌های سازمان به مناسبت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر، اعلام کرد: امسال ۸۳ عنوان برنامه با ۱۷۵ اجرا به این مناسبت اجرا می‌شود که «شهری در آسمان» یکی از این مجموعه برنامه‌هاست؛ همچنین برنامه‌های دیگری در قالب‌های فرهنگی و هنری متنوع نیز در مناطق دیگری از تهران در حال اجراست.

عشق به اهل‌بیت و روضه اباعبدالله(ع) رمز موفقیت در دفاع مقدس بود

اصحاب کریمی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران تهران و از رزمندگان دوران دفاع مقدس، به نقل خاطراتی از عملیات بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر پرداخت و گفت: آن زمان در یک گردان دانش‌آموزی که همگی بین سنین ۱۶ تا ۱۸ سال بودند، در طول جاده ۱۱۰ کیلومتری اهواز به خرمشهر حضور داشتم و دشمن تا ۱۰ کیلومتری اهواز رسیده بود. این عملیات جنگی بسیار سخت بود، چراکه باید در یک محور عملیات می‌شد. تعداد زیادی از آن دانش آموزان به شهادت رسیدند، اما درنهایت با آزادسازی خرمشهر همه دور مسجد جامع جمع شدیم و پیروزی را جشن گرفتیم.

مدیرکل بنیاد شهید تهران افزود: جامعه اسلامی در صورتی می‌تواند موفق باشد که تربیت انسانی هم در آن اتفاق بیفتد و تنها در این صورت است که آن پیروزی‌ها هم می‌تواند به وجود بیاید. آن روزها، کمال و انسانیت را در دوستانم می‌دیدم؛ تا جایی که در گرمای زیاد خوزستان که دست‌ها از تماس با اسلحه و خشاب تاول می‌زد، آن‌ها درحالی‌که از شدت گرما پوتین‌ها را هم از پا درآورده بودند، به جنگ ادامه می‌دادند.

وی در پایان ضمن انتقاد از برخی رفتارها نسبت به شهدا و ایثارگران، اظهار کرد: در این ۳۰ سال هیچ‌کس نیامد بگوید چه بر سر بچه‌های جنگ آمد. اگرچه فیلم‌هایی ساخته و حرف‌هایی زده شد، اما آنچه من دیدم در این‌ها نبود. جماعتی دیدم که عکس شهدا را به دیوار زدند، اما عکس شهدا عمل کردند. رزمندگان بسیج و ارتش و سپاه همه آمدند و جنگیدند و آنچه رمز موفقیت بود، عشق به اهل‌بیت و روضه اباعبدالله(ع) بود.

فتح خرمشهر در جنگ‌های ۱۰۰ سال اخیر بی‌نظیر است

آخرین سخنران مراسم گرامیداشت چهلمین سالگرد آزادسازی خرمشهر، جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه پاسداران، معاون اسبق وزیر امور خارجه و از دیپلمات‌های باسابقه ایران پس ‌از انقلاب اسلامی بود. منصوری به بررسی پیامدهای پیروزی ایران در آزادسازی خرمشهر پرداخت و اظهار کرد: تا ۱۲ ساعت بعد از استقرار نیروهای ایرانی در خرمشهر، رسانه‌های جهانی گیج بودند. اگرچه کم‌کم این پیروزی را پذیرفتند اما چگونگی این فتح یکی از پدیده‌های فوق‌العاده‌ای است که در جنگ‌های ۱۰۰ سال اخیر جهان بی‌نظیر است و بی‌دلیل نبود که صدام گفت اگر خرمشهر را بگیرند، بصره را هم خواهم داد.

این دیپلمات اسبق وزارت امور خارجه افزود: چندی پس از فتح خرمشهر، هیئتی از وزارت خارجه برای دیدار با حافظ اسد به سوریه رفت و حافظ اسد در آن دیدار گفت شبی که شما وارد خرمشهر شدید، بسیاری از سران عرب منطقه تا صبح نخوابیدند و حتی رسانه‌های مخالف اسلام در ترکیه واکنش نشان دادند و نوشتند خداحافظ تمدن غرب. این در حالی بود که صدام حسین قبل از شروع جنگ یعنی در تابستان ۱۳۵۸ دنبال نابودی ایران بود و به ادعای خودش می‌خواست شخصیت اول جهان اسلام شود، اما با فتح خرمشهر همه این خواب و خیال‌ها از بین رفت و چند روز بعد از فتح خرمشهر، سفیر شوروی در ایران گفت ما به این نتیجه رسیدیم که شما قدرت اول در منطقه هستید و این قدرت فوق تصور است.

منصوری ادامه داد: از آن به بعد بود که سعودی‌ها و شیوخ عرب به فکر مقابله افتادند و با طرح توطئه‌ای با مشارکت اسرائیل درصدد اشغال لبنان برآمدند تا اگر ایران خواست وارد بغداد شود، آن‌ها وارد عراق شوند اما برنامه‌های آن‌ها با شکست افتضاح‌آمیزی در لبنان توأم شد و درواقع بعد از فتح خرمشهر، نظام جمهوری اسلامی در ایران تثبیت شد و ضدانقلاب از ایران متواری شدند و عملاً نظام به ثبات رسید.

وی در پایان درباره جمله معروف امام خمینی(ره) درباره فتح خرمشهر، گفت: بعد از فتح خرمشهر گروهی آمدند و گفتند فرماندهی نقش داشت و گروهی گفتند نیروها و دیگران گفتند امکانات و این مطلب به گوش امام(ره) رسید و ایشان احساس کرد ممکن است یک آتشی در کشور ایجاد شود و به همین جهت چند روز بعد از فتح خرمشهر آن جمله تاریخی را گفتند که «خرمشهر را خدا آزاد کرد».

بر اساس این گزارش، اجرای گروه سرود دانش‌آموزی شهید فرخی از دیگر بخش‌های «شهری در آسمان» بود.

در پایان مراسم از محمدعلی اسدی، حمیدرضا سلامی، محمدحسین عنایتی، عباسعلی اسماعیلی، مسعود خسروتاج و علیرضا علیزاده رزمندگانی که در عملیات بیت‌المقدس حضور داشتند، تقدیر شد.

انتهای پیام
captcha