نظریه اخبار از غیب یکی از وجوه اعجاز قرآن است
کد خبر: 4059812
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵

نظریه اخبار از غیب یکی از وجوه اعجاز قرآن است

عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه زنجان گفت: بحث اعجاز قرآن کریم از جمله مباحث پرقدمت در حوزه مطالعات قرآنی است.

اعجاز قرآن

حمید رضا صراف، دانشیار رشته معارف اسلامی و محقق قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان با اشاره به آیاتی از اثبات اعجاز خدا، اظهار کرد: برای اثبات اعجاز قرآن، در آیات متعددی تحدی شده است. تحدی بدین معنا است که خداوند در قرآن از منکران خواسته که اگر قرآن را کلام خدا نمی‌دانند، مانند آن بیاورند و از آنجا که هیچ‌کس نتوانسته است مانند آن بیاورد، حقانیت کلام الهی به اثبات می‌رسد.

وی اضافه کرد: اعجاز (به‌ معنای عاجز ساختن یا عاجز یافتن) است. منشأ شکل‌گیری مبحث اعجاز قرآن از آن جا است که در فرهنگ اسلامی، قرآن به عنوان مهم‌ترین معجزه پیامبر (ص) شناخته شده است.

صراف با بیان اینکه موضوع تحدی، نه تنها در عهد حیات رسول اکرم (ص)، بلکه فراتر از آن برهه زمانی نیز مورد توجه علمای اسلام قرار گرفته، بیان کرد: در طول تاریخ اسلام، کسی را توانایی آوردن چیزی مانند قرآن کریم نبوده است. به عنوان روشن‌ترین نشانه بر اعجاز قرآن و حقانیت نبوت آن حضرت تکیه شده است. با توجه به ارتباط این مبحث با موضوعات علم کلام در باب نبوت، موضوع اعجاز قرآن به محافل و آثار کلامی نیز راه یافته، و این امر موجب پدید آمدن بحث‌هایی نظری در حوزه اعجاز قرآن بوده است.‌

این محقق قرآنی تشریح کرد: اعجاز قرآن از رهگذر اخبار غیبی مورد تأیید خود قرآن کریم است.

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ اسلام وجوهی به عنوان وجه اعجاز قرآن کریم نام برده شده است، افزود: در خود قرآن کریم، وحی کردن اخبار غیبی به صراحت ذکر شده است. دلایلی برای اثبات این وجه از اعجاز قرآن کریم بیان شده است که قرائن تاریخی بر عدم آشنایی پیامبر (ص) با کتب مقدس پیشین یکی از آنان است.

این استاد دانشگاه در خصوص نظریه اخبار از غیب، تصریح کرد: نظریه اِخبار از غیب، یا به تعبیر دیگر خبر دادن از وقایعی در آینده و حتی در گذشته که صدق گفتار آن به اثبات رسیده، نظریه دیگری است که طی قرون متمادی در کنار دیگر نظریه‌ها وجود داشته؛ در واقع در برخورد با این نظریه، نمی‌توان از عالمان اسلامی مخالفانی را برای آن برشمرد، اما میزان تأکید صاحب‌نظران بر این نکته به عنوان وجه اعجاز قرآن متفاوت بوده است.

انتهای پیام
captcha