ابعاد حج مقبول/ طواف اندیشه کنیم
کد خبر: 4059943
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
حجت‌الاسلام نواب تبیین کرد؛

ابعاد حج مقبول/ طواف اندیشه کنیم

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در جمع هزاران زائر حج تمتع استان تهران، آنها را به تفکر دعوت کرد و به بیان ابعاد مختلف حج مقبول پرداخت.

حجت الاسلام نواب به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امروز ششم خردادماه در همایش آموزشی توجیهی زائران حج تمتع استان تهران گفت: این سفر تحفه الهی است؛ در جمع ما کسانی هستند که پدر و مادرشان فوت شدند اما نتوانستند راهی حج شوند پس از این سفر بهره ببرید.

وی به تشریح ابعاد حج مقبول پرداخت و گفت: اول نیت است. هیچ چیزی در عالم ارزش این را ندارد که انسان عملش را به آن هدیه کند جز رضای خدا. در حدیث آمده دو حج داریم؛ یکی حج برای مردم و دیگری حج برای خداوند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت افزود: تلاش کنید حج و عمره را برای خدا انجام دهید و وقتی بازگشتید نگویید من ختم قرآن کردم، طواف کردم و ...از اعمال سایرین بگویید و مردم را به آن تشویق کنید.

وی توصیه کرد: از زرق و برق دنیا فاصله بگیرید. پیامبر(ص) با لوازم ساده خود عازم حج می‌شدند. خوب است تمیز و مرتب باشیم اما از زرق و برق فاصله بگیریم. تأثیر مستقیم مال حلال در حج مهم است. مسائل مالی خود را حل کنید، مالتان را پاک کنید و به سفر حج بروید. در روایت است اگر مال حرام داشته باشیم و بگوییم لبیک، خداوند لبیک ما را نمی‌پذیرد. حق الناس را در ایران حل کنید و بروید.

حجت‌الاسلام نواب ادامه داد: انتخاب همسفر بسیار مهم است. سعی کنید دست هم را بگیرید و شب‌ها را در مسجد الحرام سپری کنید. سعی کنید آستانه تحمل و ایثارتان را بالا ببرید. خادم سایر زائران باشید، به افرادی که نیاز دارند کمک کنید. مناسک را کوچک نشمارید. این مناسک خواسته و درخواست حضرت ابراهیم(ع) از خداوند است.

وی تأکید کرد: اگر از من بپرسند در مکه و مدینه چه عملی از همه مهم تر است؟ پاسخ می‌دهم تفکر. بنشینید مقابل منبر پیامبر(ص)، تاریخ اسلام را مرور کنید و ببینید چه قدر اخلاقتان شبیه پیامبر(ص) است. پیامبر(ص) با خانواده مهربان و با مردم خوش برخورد بودند. آیا ما اینطور هستیم؟ طواف فکر کنیم. داخل حجر اسماعیل یک زن به اسم هاجر دفن است. چرا همه باید دور قبر هاجر طواف کنند. به این تفکر کنید که چرا؟ حضرت اسماعیل دستور خدا در مورد بریده شدن سرش را پذیرفت. ما چقدر دستور خدا را پذیرفته‌ایم؟ طواف تفکر کنید.

وی همچنین توصیه کرد: از روحانیون کاروانتان استفاده کنید. دین خود را به آنها عرضه کنید. روحانیون ایران بهترین روحانیون کاروان‌ها هستند و آموزش‌های زیادی دیده‌اند. حفظ عزت شیعه را مدنظر داشته باشید. نکند کاری کنیم عزت اهل بیت(ع) خدشه‌دار شود. هر چیزی می‌خواهید ایران بخرید و در عربستان وقتتان را برای زیارت بگذارید. حج دیگر گیرتان نمی‌آید، سوغات را همه جای ایران می‌شود خرید اما فرصت حج از دست می‌رود.

حجت‌الاسلام نواب در پایان گفت: در نماز جماعت اهل سنت شرکت کنید. باید به حقوق همه افراد احترام بگذاریم و قوانین کشور میزبان را رعایت کنید. اگر نماز میت اقامه می‌شد، در نماز میت شرکت کنید. با اهل سنت خوش برخورد باشید و اگر به گردن کسی حقی داریم، ببخشیم.

انتهای پیام
captcha