رؤیای قرآن‌نویسی استاد سودانی محقق شد
کد خبر: 4060947
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
پس از 4 سال؛

رؤیای قرآن‌نویسی استاد سودانی محقق شد

یک استاد برجسته دانشگاه در سودان با کتابت نسخه‌ای از قرآن کریم به خط عثمان طه، توفیق خوشنویسی قرآن را میراثی کهن در کشورش خواند و آن را رؤیای شخصی‌اش توصیف کرد که پس از 4 سال محقق شد.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، پروفسور عبدالرحمن محمد احمد کدوک از دانشگاه بین‌المللی آفریقا در سودان می‌گوید: رؤیای نگارش قرآن را هر از گاهی در خواب می‌دید و هیچ‌گاه مطمئن نبود که بتواند در عالم واقع نسخه‌ای کامل از مصحف شریف را کتابت کند.

این استاد دانشگاه کتابت دستی مصحف شریف را میراثی کهن در سودان خواند و گفت: من چندین نسخه از قرآن را دیده‌ام که با خط معمولی و نه با خط عثمان طه نوشته شده که در سطح گسترده در اختیار مردم است و وارد مساجد و غیره می‌شود.

وی افزود: خیلی به نوشتن قرآن با خط عثمان طه فکر می‌کردم و تصور داشتم این امر، هدفی دشوار و دست‌نیافتنی است، اما خواست خدا بود که به قطر سفر کنم و وارد کتابفروشی «جریر» شوم. آنجا گام‌هایم مرا به سمت قفسه‌ای هدایت کرد که مجموعه کتاب‌هایی را در آن یافتم که یکی از آن‌ها کتابی بود که روی آن با حروف بزرگ نوشته شده بود: «حروف و کلماتش را با دست خودم نوشتم».[کتابی مخصوص خوشنویسی قرآن]

رؤیای قرآن‌نویسی استاد سودانی محقق شد

احمد کدوک می‌گوید: عنوان کتاب مرا شگفت‌زده کرد، کتاب را باز کردم و دیدم که نسخه‌ای از قرآن است، دو نسخه از آن را خریدم و با خود گفتم امید دارم خداوند متعال مرا هم در کتابت قرآن یاری کند و چند تایی هم جوهر و قلم از همان کتابفروشی خریدم و به سودان بازگشتم.

این استاد می‌گوید: سوره فاتحه و اوایل سوره بقره را که نوشتم دیدم خوشنویسی مصحف کار دشواری است. آن زمان اوایل سال 2017 بود. از آن به بعد هر زمان که فرصت می‌کردم، می‌نشستم و می‌نوشتم. کم کم داشتم پیشرفت می‌کردم، چون نوشتن در ابتدا برایم سخت بود و خوشنویسی عربی مهارتی است که نیاز به آموزش و تمرین زیاد و بی‌وقفه دارد.

وی افزود: 34 سال پیش در دانشکده هنرهای زیبا، خوشنویسی عربی را به اشکال مختلف مانند کوفی، رقعه، نسخ و دیوانی خوانده بودم و بعد رها کرده بودم؛ بنابراین در ابتدا برایم سخت بود. انگار برای اولین بار نوشتن را یاد می‌گرفتم.

احمد کدوک ادامه می‌دهد: ابتدا برای اطمینان از درست بودن خط خود و تنظیم فواصل بین اول و انتهای آیه شروع به نوشتن با مداد کردم و وقتی صفحه را به طور کامل تمام کردم، برمی‌گشتم و روی آن را با جوهر پررنگ می‌کردم و این کار در پنج جزء اول ادامه یافت.

این استاد دانشگاه می‌گوید: پس از آن به نوشتن عادت کردم و مهارت خوشنویسی را از نو پیدا کردم؛ به طوری که دیگر از جزء ششم را به طور مستقیم با جوهر و قلم نوشتم. همیشه وضو می‌گرفتم، نماز می‌خواندم و بعد به کتابت قرآن می‌نشستم، بدون اینکه اصلا گذر زمان را احساس کنم.

رؤیای قرآن‌نویسی استاد سودانی محقق شد

او افزود: چهار سال ادامه دادم و در سال 2021 خطاطی قرآن را کامل کردم. روزی که نوشتن آخرین سوره قرآن یعنی ناس را تمام کردم، روز بسیار شادی برایم بود.

استاد سودانی این نسخه را با خطی زیبا و با دقتی ویژه کتابت کرده که تشخیص آن از نسخه چاپی دشوار است.

او در پایان می‌گوید: مردم ممکن است تعجب کنند که چرا قرآن را با دست نوشتم در حالی که نسخه‌های آماده و چاپ شده قرآن اکنون با هر خطی در دسترس است؛ اما باید گفت خوشنویسی مصحف و به میراث گذاشتن آن یکی از توفیقاتی است که انسان از طریق آن به پروردگار سبحان و متعال نزدیک می‌شود؛ علاوه بر اینکه کتاب قرآن بسیار لذت‌بخش است و از همه کسانی که توان انجام آن را دارند، می‌خواهم که فوراً این کار را آغاز کنند.

انتهای پیام
captcha