مقام و منزلت حضرت معصومه(س) در روایات
کد خبر: 4061246
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱

مقام و منزلت حضرت معصومه(س) در روایات

حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به جایگاه حضرت معصومه(س) در روایات گفت: شاید در جهان چند صد هزار امامزاده داشته باشیم اما فقط سه امامزاده زیارتنامه مستقل دارند که حضرت عباس(ع)، حضرت علی‌اکبر(ع) و حضرت معصومه(س) هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاهبه گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، استاد حوزه و دانشگاه، صبح امروز، 11 خردادماه در مراسم جشن ولادت حضرت معصومه(س) که در حسینیه مرحوم آیت‌الله حق‌شناس تهران برگزار شد، گفت: حضرت موسی بن جعفر(ع) فرزندان زیادی داشتند که در بین دخترانشان چهار دختر به نام فاطمه کبری، فاطمه صغری، فاطمه وسطی و فاطمه اخری بودند که به این چهار دختر، فواطم می‌گفتند.

وی ادامه داد: فاطمه کبری وجود مقدس حضرت معصومه(س) است که قبر مطهرشان در قم است، فاطمه صغری قبرشان در اصفهان است، فاطمه وسطی قبرشان در باکو و فاطمه اخری قبر مطهرشان در رشت است که این چهار فاطمه هر کدام دارای حرم و زیارتگاه هستند.

این استاد حوزوی با اشاره به جایگاه حضرت معصومه(س) در روایات، اظهار کرد: درباره شخصیت و مقام حضرت معصومه(س) روایات متعددی است که حتی قبل از تولد، ایشان مورد توجه بوده‌اند. روایتی است که شخصی به دیدن امام صادق(ع) رفت و دید که نوزادی پسر در گهواره است و حضرت او را نوازش می‌کند؛ این شخص از حضرت پرسید نامش چیست؟ و حضرت فرمودند: نام پیغمبر خدا، موسی است؛ بعد امام صادق(ع) فرمودند خدا به او فرزندی به نام فاطمه عطا می‌کند که در قم دفن می‌شود و هر کس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.

وی ادامه داد: این روایت نشان از جایگاه و مقام حضرت معصومه(س) آن هم قبل از تولد است، هر چند مقام و جایگاه حضرت معصومه(س) مانند جایگاه حضرت زینب(س) نزد امام حسین(ع) است.

حجت الاسلام رفیعی افزود: بنابراین جایگاه و مقام حضرت معصومه(س) بالاست و یک تفاوتی که زیارت حضرت معصومه(س) با سایر امامزادگان دارد این است که علما و حتی مراجع کرامات ایشان را نقل کرده‌اند در صورتی که شاید برای برخی از امامزادگان، مردم عادی کراماتی نقل کرده باشند، اما درباره حضرت معصومه(س) علما و بزرگانی همچون آیات عظام بروجردی، مرعشی نجفی، گلپایگانی، فاضل لنکرانی کراماتی نقل کرده‌اند که نشان از جایگاه و مقام ایشان دارد.

وی تأکید کرد: حتی غیر از علما نیز به حضرت معصومه(س) ارادت داشتند از جمله ملاصدرا با اینکه عالم و عارف نبوده و یک فیلسوف بوده است در مشکلات علمی خود به حضرت معصومه(س) متوسل می شده است و مقید به زیارت ایشان بوده است.

این استاد حوزوی اظهار کرد: مرحوم آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی نقل کرده‌اند که می‌خواستند با همراهی مرحوم آیت‌الله اشراقی کتابی درباره آیه تطهیر بنویسند و در این کتاب پاسخی به شبهات مربوط به اهل بیت(ع) را بدهند و ثابت کنند که این آیه درباره اهل بیت(ع) است. ایشان می گوید قبل از نوشتن کتاب به حرم حضرت معصومه(س) رفتم و به ایشان متوسل شدم و وقتی به منزل برگشتم نکات جدیدی و حتی پاسخ برخی شبهات به ذهنم من آمد و این کتاب را نوشتم. این کتاب اکنون با نام چهره‌های درخشان موجود است.

حجت الاسلام رفیعی در پایان گفت: از دیگر ویژگی های حضرت معصومه(س) نسبت به سایر امامزادگان این است که ایشان یک زیارتنامه مستقل دارند که آن را امام رضا(ع) بیان فرموده است. در صورتی که ما شاید در جهان چند صد هزار امامزاده داشته باشیم اما فقط سه امامزاده زیارتنامه مستقل دارند که حضرت عباس(ع)، حضرت علی‌اکبر(ع) و حضرت معصومه(س) هستند.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

انتهای پیام
captcha